Metro zmienia Górczewską

infotrans
23.07.2018 14:37

„Metro zmienia Warszawę” to hasło, które towarzyszybudowie II linii metra, ale też wspólny mianownik rozwoju, widoczny na całejdługości podziemnej kolei. Część zmian dzieje się samoistnie, innym trzebadopomóc.

Wszyscy pamiętamy jak jeszcze niedawno wyglądałaul. Świętokrzyska, Prosta czy okolice ronda Daszyńskiego, a także tereny napraskim brzegu, szczególnie w sąsiedztwie Dworca Wileńskiego. Procesyzmieniającej się, w sąsiedztwie metra, Warszawy są i będą długofalowe. Wpływ nato ma wiele czynników, od zmiany nawyków komunikacyjnych – większośćmieszkańców przesiada się z autobusów do metra – do zdolności finansowychmiasta, bo przecież nie wszystko można zrobić naraz– mówi RenataKaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy i dodaje

Powstaje nowe studium uwarunkowań przestrzennych

Trwają przygotowania do opracowania nowego studiumuwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy. Tostrategiczny dokument, który ma za zadanie nie tylko porządkowanie przestrzenipoprzez nadawanie poszczególnym obszarom określonych funkcji, ale takżetworzenie miasta przyjaznego mieszkańcom. To właśnie w tym dokumencieznajdziemy również informacje o strefach wszystkich usług publicznych dlawarszawiaków. Wśród nich są m.in. opieka zdrowotna, edukacja, kultura, a takżedrogi i transport.

Rozwój systemu transportowego Warszawy planowanyjest z wieloletnim wyprzedzeniem. Wszystkie założenia i zadania, które są z tymzwiązane powinny nie tylko zaspokajać bieżące potrzeby warszawiaków, ale takżewybiegać kilka dekad w przyszłości. Chcemy, aby planowane projekty odpowiadałyteż aspiracjom stolicy. Między innymi stąd potrzeba opracowania Planu systemutransportowego. Jego stworzenie powierzyliśmy zewnętrznym ekspertom, a jegozałożenia poznamy pod koniec roku– zapewnia wiceprezydent RenataKaznowska.

W Planie systemu transportowego także drogi

W opracowywanym Planie systemu transportowego znajdą sięrównież zalecenia związane z ewentualną zmianą klasyfikacji technicznych dróg.

Myśląc o systemie transportowym Warszawy każdorazowomusimy spojrzeć na temat z poziomu oczekiwań mieszkańców oraz racjonalnego iefektywnego zarządzania wielkim miastem –podkreśla Renata Kaznowska.–Całościowa analiza pozwoli podejść do problemu kształtowania tegosystemu, ale też układu drogowego miasta w sposób kompleksowy. Chcemy odnieśćzałożenia tego dokumentu do wszystkich planowanych przez nas inwestycji.

Plan systemu transportowego powinien powstać do końca roku.Wtedy też możliwa będzie odpowiedź na pytanie o przyszłość wielu warszawskichulic, w tym ul. Górczewskiej.

Dotychczasowy przekrój tej ulicy to dwie jezdnie po trzypasy ruchu w każdą stronę. Nie oznacza to jednak, że dla samochodówindywidualnych dostępne były wszystkie z nich. Na skrajnie prawym wytyczony byłbuspas przeznaczony dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego.Kierowcy do swojej dyspozycji mieli dwa pasy i tak miałoby pozostać pozmianach. Przedstawiony projekt przewiduje pozostawienie buspasa na odcinkuPowstańców Śląskich – al. Prymasa Tysiąclecia, w stronę centrum z jednoczesnąjego likwidacją na pozostałych odcinkach. Dlaczego? Badania napełnieniapokazują, że czterema liniami autobusowymi, które dotychczas jeździłyGórczewską przemieszczało się około 7000 pasażerów na godzinę. Gdy uruchomionezostanie metro, pod ulicą wagony podziemnej kolei, będą w stanie przewieźć aż40 000 pasażerów w ciągu godziny. Badania przeprowadzone w 2015 roku pokazujątakże, że ulicą Górczewską w ciągu godziny poruszało się około 1300 aut.Zauważyć należy jednak, że na wjeździe do Warszawy, samochodów wjeżdżającychbyło aż 1000. Oznacza to, że ulicą Górczewska w dużej mierze prowadzi ruchtranzytowy spoza Warszawy, a nie lokalny. W tej chwili, na odcinku od granicmiasta do al. Prymasa Tysiąclecia nie planuje się zmian powodujących zawężenieulicy. Decyzje co do przekroju tej arterii będą po zatwierdzeniu Planu systemutransportowego.

Zielona Górczewska

Zmiany na ul. Górczewskiej, miałyby zostać przeprowadzone naodcinku od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Młynarskiej. Ich wprowadzenie sprawi,że ruch zostanie uspokojony, a ulica stanie się bardziej przyjaznawarszawiakom.

W planach spacerujących od jezdni oddziela pas zieleni,droga dla rowerów i kolejny ciąg zieleni. Chodniki zaprojektowano tak, by jaknajrzadziej krzyżowały się z ciągami rowerowymi. Dodatkowo wszystkie przejściadla pieszych przez jezdnie ulicy Górczewskiej miałyby zostać wyposażone w sygnalizacjęświetlną. Uzupełnione zostaną również drogi dla rowerów, które pojawią się poobu stronach drogi.

Górczewska stałaby się zielona. Wysokie drzewa, a takżeszpalery krzewów i zieleni niskiej poprawiłyby estetykę ulicy, umożliwiłyskuteczną separację ruchu pieszego i rowerowego od jezdni, ale także pochłonęłyrównież znaczną ilość szkodliwych pyłów i gazów. Wzdłuż całej ulicy miałbypojawić się szpaler drzew, a pieszym towarzyszyłyby pasy zieleni o szerokościdwóch metrów.

Przy ul. Górczewskiej miałyby pojawić się również mocnopostulowane przez warszawiaków miejsca parkingowe. Te w planach zaprojektowanow układzie dwa miejsca – drzewo. Dzięki temu wyraźnie podkreślony zostałzielony, miejski charakter ulicy.

W związku z uwagami zgłoszonymi przez radnych dzielnicyWola podjęliśmy wspólną decyzję, że poddamy analizie wszystkie zgłoszonesugestie i wspólnie ponownie przedyskutujemy rozwiązania zaproponowane dlaodcinka od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Młynarskiej, tak aby konsensuswypracowany został z jak najszerszą grupą zainteresowanych– deklarujewiceprezydent Renata Kaznowska.

Szczegółowo o planach przebudowy ulicy Górczewskiej możnaprzeczytaćtutaj.