Metro w Krakowie? Odpowiedź za unijną kasę
Kraków dostanie ponad 1 mln 370 tys. euro dofinansowania ześrodków UE na opracowanie, które odpowie na pytanie, jak i gdzie należałoby wmieście budować pierwszą linię metra. Dokument ma być gotowy w 2019 roku.
Zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji miejskich TadeuszTrzmiel poinformował w poniedziałek, że wniosek Krakowa dotyczącydofinansowania „Studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportuszynowego” uzyskał rekomendację Komisji Europejskiej jako jeden zdziesięciu zaaprobowanych wniosków z Polski.
-„Wartość projektu to 2 mln 370 tys. euro, z tego 1 mln375 tys. euro będzie pochodziło ze środków UE” – mówił Trzmiel. Resztapieniędzy ma pochodzić z budżetu miasta. Dodał, że rekomendację KomisjiEuropejskiej muszą jeszcze potwierdzić państwa członkowskie. „Zakładamy,że w sierpniu ogłosimy przetarg na wykonanie studium, a powinno być ono gotowew 2019 r.” – powiedział wiceprezydent.
Krakowianie opowiedzieli się za budową metra w referendumprzeprowadzonym w 2014 r. Wzięło w nim udział 35,96 proc. uprawnionych, a ponad55 proc. głosujących odpowiedziało, że chce metra.
Miasto chce mieć szczegółową analizę, czy taka inwestycjajest opłacalna i jak należałoby ją przeprowadzić. „To bardzo szczegółoweopracowanie w wielu dziedzinach, które ma nam odpowiedzieć na pytanie, czy tobędzie metro ciężkie, metro lekkie, czy w pierwszej kolejności tramwaj wtunelu” – mówił Trzmiel.
-„Jesteśmy zdeterminowani, żeby w pierwszym etapiewykonać przynajmniej 8-9 km odcinek w tunelu pomiędzy Rondem Grzegórzeckim akampusem AGH, ażeby odciążyć ruch tramwajowy w obrębie pierwszej obwodnicymiasta, gdzie przepustowość węzłów komunikacyjnych takich jak Rondo Mogilskie iDworzec Główny nie pozwala, mimo modernizacji torowisk, na zwiększenie liczbytaboru tramwajowego tam eksploatowanego” – powiedział Trzmiel.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wiceprezydent zaznaczył, że on sam jest zwolennikiem tego,by wybudować tunel uniwersalny, który „w pierwszym momencie pozwoli nawprowadzenie tramwaju” na odcinku Rondo Grzegórzeckie – AGH, a jeślibędzie taka potrzeba, pozwoli w kolejnych latach rozwijać ten system w kierunkuwschodnim, do drogi S7, i w kierunku zachodnim, co najmniej do Bronowic. (PAP)
Europa w ruchu
ramach instrumentu „Łącząc Europę” z budżetu UE na lata2014–2020 zostanie udostępniona kwota 23,2 mld euro w celu współfinansowaniaprojektów transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T w państwach UE. Z tejkwoty 11,3 mld euro zarezerwowano dla realizowanych w państwach członkowskichprojektów kwalifikujących się do korzystania z Funduszu Spójności. W rocznych iwieloletnich programach prac określono zestaw priorytetów i całkowitą kwotęwsparcia finansowego na realizację każdego z tych priorytetów w danym roku.
Wybrane projekty przyczynią się do modernizacji liniikolejowych, likwidacji wąskich gardeł i poprawy połączeń transgranicznych,instalacji punktów zasilania alternatywnymi paliwami oraz wdrożenianowatorskich rozwiązań w zakresie zarządzania ruchem. Inwestycje są realizowanew ramach instrumentu „Łącząc Europę”, unijnego mechanizmu finansowego na rzeczwspierania unijnych sieci infrastruktury, i umożliwią zmobilizowaniedodatkowego współfinansowania ze środków publicznych i prywatnych w wysokości4,7 mld euro. Oprócz modernizacji europejskiej sieci transportowej inwestycjetakie będą również stymulować działalność gospodarczą i tworzenie miejsc pracy.Z puli 2,7 mld euro w roku bieżącym Komisja przeznacza 1,8 mld euro na potrzeby15 państw członkowskich kwalifikujących się do wsparcia z Funduszu Spójności wcelu dalszego zmniejszania różnic w stanie infrastruktury.
„