Mazury: bezpieczniej dzięki nowej łodzi ratunkowej
Wojewoda Warmińsko-Mazurski Marian Podziewski wziął udział w uroczystym wodowaniu łodzi hybrydowej, którą otrzymała Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Węgorzewie. Zakup łodzi był możliwy dzięki pieniądzom z rezerwy wojewody. Uroczystość odbyła się w porcie Sztynort Duży. Łączny koszt zakupu łodzi wraz ze sprzętem wyniósł 650 tys. zł. 23 kwietnia br. w ręce strażaków Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Wegorzewie trafia zakupiona ze środków budżetowych wojewody, nowoczesna i w pełni wyposażona łódź hybrydowa.Jest to pierwsza tego typu łódź w tym rejonie, więc tym bardziej cieszy fakt, że zyskaliśmy odpowiedni sprzęt, dzięki któremu jeszcze lepiej można będzie zadbać o bezpieczeństwo na Wielkich Jeziorach Mazurskich. O tym, jak ważne jest bezpieczeństwo i możliwość szybkiego reagowania przekonaliśmy się wszyscy podczas pamiętnego, jakże tragicznego w skutkach, białego szkwału. Dziś należy mieć nadzieję, że takie wydarzenia nigdy się nie powtórzą, ale należy także robić wszystko, aby w razie potrzeby być przygotowanym na taką ewentualność i w pełni profesjonalnie zażegnać każde, choćby najmniejsze niebezpieczeństwo. Niebezpieczeństwo, które zawsze jest zagrożeniem dla życia ludzkiego. Mam nadzieję, że łódź, którą dziś tak uroczyście wodujemy, będzie wykorzystywana przede wszystkim w celach prewencyjnych. wszyscy bowiem wiemy, że lepiej zapobiegać katastrofie niż zbierać jej tragiczne żniwo. -„Liczę również na to, że ten wspaniały wielozadaniowy sprzęt da szansę straży i policji na zainicjowanie wspólnych patroli na Wielkich Jeziorach Mazurskich, by jak najczęściej ze starć z nieprzewidywalną naturą wychodzić zwycięsko”- powiedział Wojewoda Marian Podziewski.
Ratownicza Łódź Hybrydowa RIB SK10500 Jest to łódź kabinowa o długości 10,5 metra i szerokości 3,2 metra. W ogrzewanej kabinie przewidziane jest miejsce dla zespołu obsługującego sonar. Producent przewidział miejsce dla 12 osób. Jednak jak twierdzą strażacy w czasie ratowania ludzi, będzie możliwe zabranie większej liczby osób. Ratownik obsługujący stery łodzi oprócz standardowego wyposażenia (typu wskaźniki określające parametry silnika, czy poziom paliwa), ma do swojej dyspozycji także: radar, nawigację satelitarną, sondę określającą głębokość, wiatromierz, nagłośnienie typu ZURA umożliwiające podawanie komunikatów, radiostację.Najważniejszym wyposażeniem łodzi jest sonar skanujący. Jest to sonar pionowy, umożliwiający obserwację dna akwenów w wyznaczonym punkcie na głębokości nawet do 3000 metrów. Podczas obserwacji pracy nurków lub poszukiwania zaginionych osób przyjmuję się zakres obserwacji w promieniu do 30 metrów. W przypadku poszukiwania większych przedmiotów, zakres ten można zwiększyć nawet do 150 metrów. Głównym zadaniem sonaru jest ułatwienie zespołom ratownictwa identyfikację wykrywanych celów. Dzięki temu urządzeniu czas pracy nurków pod wodą zostanie zmniejszony do minimum. Ratownicy będą schodzić pod wodę tylko wówczas, gdy sonarem zostanie odnaleziony obiekt wymagający sprawdzenia. Sonar umożliwia również obserwację pracy nurka. Pozwala to na precyzyjne naprowadzenie go na cel, a w połączeniu z łącznością podwodną znacznie zwiększa bezpieczeństwo pracy pod wodą. Na wyposażeniu łodzi znajduje się również zestaw podwodnej łączności przewodowej dla dwóch nurków oraz komplet pneumatycznych zbiorników wypornościowych, przeznaczonych do podnoszenia zatopionych przedmiotów, a także zestaw pomocy przedmedycznej, w komplecie z którym znajduje się: respirator transportowy, defibrylator półautomatyczny, zestaw do tlenoterapii, zestaw do unieruchamiania złamań, oraz nosze typu deska.