Mazowieccy radni dyskutowali o transporcie zbiorowym. Jakie wnioski?

infotrans
26.04.2018 07:13

Radni województwamazowieckiego przyjęli stanowisko dotyczące konieczności dofinansowania ześrodków budżetu państwa jednostek samorządu terytorialnego w obszarzefinansowania publicznego transportu zbiorowego.

Sytuacja jestskomplikowana. Potrzebne są regulacje na poziomie centralnym, zapisy ustawowe.Jeśli samorządy mają się w pełni zajmować tym problemem to trzeba wskazaćźródło finasowania, dopłat do tych deficytowych przejazdów. A tymczasem stronarządowa zamiast pomagać, raz że dokłada nam zadań to jeszcze proponujeobniżanie CIT-u, co przełoży się na spadek dochodów naszych i innych samorządów– podkreśla marszałek Adam Struzik.

Radni województwa mazowieckiego z zaniepokojeniem śledząinformacje dotyczące likwidacji niektórych PKS-ów na Mazowszu. Z końcem czerwcadziałalność transportową prawdopodobnie zakończą należące do największejobecnie na rynku polskim firmy transportowej – Grupy Mobilis Sp. z o.o., PKS-yw Ciechanowie, Ostrołęce i Mińsku Mazowieckim. W praktyce oznacza to, że od 1 lipcabr. część mieszkańców może stracić możliwość dojazdu do placówek służbyzdrowia, szkół, pracy, ośrodków kultury, punktów usługowych czy placówekpocztowych.

Transport na Mazowszu

Na Mazowszu działa obecnie 17 przedsiębiorstw komunikacjisamochodowej. Ich głównym zadaniem jest prowadzenie działalności przewozowejosób. Przedsiębiorstwa te prowadzą również często stacje dystrybucji paliw orazstacje diagnostyczne. Większość skupiona jest na wykonywaniu przewozów ozasięgu lokalnym: gminnym, powiatowym, w części również międzypowiatowym. Wzależności od charakteru przewozów pozwolenia na regularne przewozy osóbtransportem drogowym wydają: marszałek województwa, prezydent, starosta,burmistrz i wójt. Liczba zezwoleń wydanych przez marszałka na koniec 2017 r.wyniosła prawie 900. Pokazuje to, z jaką skalą zjawiska mamy do czynienia.

Regionalne połączeniakomunikacyjne

Według „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportuzbiorowego” zadaniem marszałka jest objęcie przewozami użyteczności publicznejgłównej sieci transportowej województwa. Zadanie to realizują dwie spółkikolejowe – Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa. Jest to olbrzymie,coroczne obciążenie finansowe. Samorząd przeznacza na to w sumie 250 mln zł.Tymczasem połączenie pozostałych miast powiatowych z Warszawą, a takżezapewnienie skomunikowania pomiędzy miastami powiatowymi należy do zadańpozostałych jednostek samorządu terytorialnego – gmin i powiatów. Połączenia tesą organizowane głównie jako linie dowozowe do węzłów przesiadkowych lubgłównych korytarzy transportowych – na zasadzie porozumień pomiędzysamorządami. Powiaty mogą również pomiędzy sobą zawierać porozumienia w celuuruchomienia przewozów. Nie jest to jednak zadanie łatwe, chociażby dlatego, żewymaga dużych nakładów finansowych. Nie wszystkie samorządy stać na takierozwiązanie. Tylko niektóre decydują się na przykład na przejęcie działającychna swoim terenie PKS-ów. Na ten krok zdecydowały się dotychczas trzymazowieckie powiaty: sokołowski, garwoliński i grójecki.

PKS – kto korzysta?

Z przeprowadzonych przez Samorząd Województwa Mazowieckiegoanaliz (dokonanych na podstawie dopłat do biletów ulgowych) wynika, że wostatnich latach działalność transportowa staje się coraz bardziej nierentowna.Konkurencja cenowa, utrzymanie dużej siatki połączeń realizowanych przez PKS-yczy wzrost liczby posiadaczy samochodów – to główne przyczyny malejącegozainteresowania podróżnych.

Duży wpływ na zaistniałą sytuację ma aspekt prawny, czylibrak stabilnych uregulowań prawnych umożliwiających inwestowanie przezprzewoźników w tabor i infrastrukturę. Projekt dotyczący zmiany ustawy opublicznym transporcie zbiorowym cały czas jest na etapie uzgodnień, a datajego wejścia w życie jest nieznana. Nie są również znane ostatecznerozwiązania, jakie zostaną w niej zawarte. Taka sytuacja trwa już od dwóch lat.

W związku z powyższym organizowanie przez samorządpublicznego transportu zbiorowego bez dodatkowego dofinansowania może okazaćsię niemożliwe. Jedynym rozwiązaniem jest rozważenie przez Rząd RP przekazaniaśrodków finansowych umożliwiających realizację zadania. W przedstawionym dziśstanowisku radni województwa mazowieckiego oczekują od Rządu RP podjęciadziałań i przyspieszenia prac nad zmianą ustawy o publicznym transporciezbiorowym, m.in. w zakresie finansowania publicznego transportu drogowego.