Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Maxto i Swarco chcą dostarczyć ITS dla Zakopanego

infotrans
09.06.2022 10:00

Do 6 czerwca Zakopane czekało na oferty od firm, które wdrożą w mieście  ITS (Inteligentne Systemy Transportowe).

Do urzędników zgłosiły się dwie firmy, jednak ich propozycje cenowe przekraczają oczekiwania zamawiającego. I to zdecydowanie. Czy Zakopane znajdzie nieco ponad 1,6 mln zł, aby wybrać najtańszego oferenta? Może być o to trudno. Musimy uzbroić się w cierpliwość, czekając na rozstrzygnięcie. O tym zamówieniu pisaliśmy już w wcześniej w TransInfo.

Dwie oferty

W przetargu na wdrożenie ITS swoje oferty złożyły następujące podmioty:

  • konsorcjum firm: Maxto Technology sp. z o.o. i Maxto sp. z o.o. S.K.A. – cena 8 105 700,00 PLN,
  • SWARCO Poland sp. z o.o. – cena 8 434 429,80 PLN.

Kwota jaką miasto chce przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to: 6 500 000,00 PLN brutto.

Przypomnijmy, że zakopiański ITS ma składać się z dwóch podstawowych podsystemów:

  • Systemu Sterowania Ruchem,
  • Systemu Zarządzania Komunikacją Zbiorową.

Ponadto umowa, która będzie podpisana z wybraną firmą obejmie:

  • wyposażenie Centrum Komunikacyjnego w elementy ITS,
  • dostawę i montaż systemu kontroli wjazdu i wyjazdu dla obszaru Kuźnic,
  • dostawę i uruchomienie platformy komunikacyjnej,
  • dostawę i uruchomienie urządzeń IT wraz z oprogramowaniem,
  • prace projektowe,
  • wszelkie roboty budowlane umożliwiające zamontowanie oraz podłączenie wszystkich dostarczonych urządzeń do odpowiednich sieci,
  • szkolenia.

Termin realizacji zamówienia to maksymalnie 9 miesięcy od dnia podpisania umowy.

System zarządzania o

W ramach inwestycji wdrożony będzie system zarządzania pojazdami transportu zbiorowego. Jego zadaniem będzie realizacja następujących celów:

  • poprawa punktualności i regularności kursowania,
  • poprawa pracy służb technicznych i nadzorujących, jakość usług komunikacji publicznej,
  • integracja i udostępnianie danych dla systemu dynamicznej informacji pasażerskiej,
  • zapewnienie informacji dla pasażerów poprzez Internet.

System ten obejmie również  stanowisko dyspozytorskie, dzięki któremu będzie możliwa lokalizacja pojazdów i kontrola czasu jazdy. Wszystkie dane o ruchu pojazdów transportu zbiorowego (lokalizacja, opóźnienia, prędkość chwilowa) dyspozytor uzyska z systemu monitoringu i nadzoru pojazdów transportu publicznego.

fot. urbaarchitects.eu

SDIP

W Zakopanem pojawi się także system dynamicznej informacji pasażerskiej, który powinien służyć do informowania pasażerów o aktualnym rzeczywistym rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej. W ramach zadania dostarczone będą następujące elementy:

  • tablice przystankowe,
  • oprogramowanie do zarządzania tablicami informacji pasażerskiej,
  • informacja pasażerska przez Internet – portal internetowy, aplikacje mobilne.

Główne założenia systemu dynamicznej informacji przystankowej w Zakopanem to:

  • wyświetlanie na elektronicznych przystankowych tablicach informacji o prognozowanych czasach przyjazdów autobusów komunikacji miejskiej korzystających z danego przystanku,
  • informacja o nazwie przystanku, oraz aktualnym czasie (godzina i minuta) na elektronicznych przystankowych tablicach (dwustronnych),
  • wyświetlenie na elektronicznych przystankowych tablicach informacji według ogólnego rozkładu jazdy, a nie rzeczywistego, po przejściu tablicy w tryb awaryjny w przypadku utraty łączności,
  • możliwość zapowiedzi głosowej, aktywowanej przez przycisk TTS zainstalowany na słupie tablicy.
fot. urbaarchitects.eu

ITS w Centrum Komunikacyjnym

System ITS dostarczony na potrzeby miasta Zakopane ma obejmować swoim zasięgiem nowo budowane Centrum Komunikacyjne. Zamawiający definiuje ITS, jako całościowe rozwiązanie umożliwiające kompleksowe zarządzanie infrastrukturą dostarczaną, na potrzeby przystanków autobusowych oraz pośrednio dworca kolejowego w ramach obsługi pasażerów i użytkowników Centrum Komunikacyjnego, zwiększającego bezpieczeństwo i komfort podróżnych poprzez funkcje takie jak:

  • informowanie podróżnych o ruchu autobusów za pomocą różnych urządzeń wizualnej prezentacji i informacji dźwiękowej, wraz ze wszystkimi urządzeniami informatycznymi. W wyniku realizacji systemu możliwe będzie wyświetlanie stałych informacji o rozkładzie jazdy, a dla pojazdów zintegrowanych w zakresie systemu SDIP możliwy będzie dostęp do aktualizowanej w trybie dynamicznym informacji pasażerskiej o pojazdach przyjeżdżających i odjeżdżających z Centrum Komunikacyjnego,
  • zarządzanie statycznymi rozkładami jazdy. System musi umożliwić automatyczną aktualizację wszystkich rozkładów jazdy prezentowanych na terenie Centrum Komunikacyjnego,
  • wsparcie zarządzania Centrum Komunikacyjnym poprzez usprawnienie kontroli pojazdów korzystających z infrastruktury lokalnej. System winien rozpoznawać wszystkie pojazdy korzystające z placu manewrowego jak i stanowisk postojowych, odjazdowych i przyjazdowych (kamery rozpoznawania tablic rejestracyjnych, kategorii pojazdu) oraz wyliczać czasy korzystania z infrastruktury centrum komunikacyjnego w czasie rzeczywistym,
  • poprawa bezpieczeństwa podróżnych korzystających z Centrum Komunikacyjnego poprzez monitoring wraz z rejestracją obrazu.