Małopolskie projekty transportowe w Kontrakcie Terytorialnym

infotrans
19.09.2014 18:30

24 mld zł wynosi łączna wartość projektów inwestycyjnych, które znalazły się na liście podstawowej tzw. Kontraktu Terytorialnego wynegocjowanego w czwartek przez zarząd województwa małopolskiego z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju (MIR). Kolejne przedsięwzięcia za 9,5 mld znalazły się na liście rezerwowej Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Małopolskiego. -„Myślę, że mamy w kontrakcie wszystko to, o co zabiegaliśmy”- ocenił podczas piątkowej konferencji prasowej marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa. Jak dodał, dokument zawiera gwarancje finansowania nie tylko wielkich inwestycji dotyczących sieci drogowej i kolejowej, ale także wielu innych dziedzin, m.in. rozwoju infrastruktury naukowej i badawczej, czy służącej ochronie zdrowia. Kontrakt Terytorialny będzie obowiązującym w latach 2014-2020 porozumieniem pomiędzy rządem z samorządem regionu, dotyczącym koordynowania dużych, kluczowych dla województwa inwestycji. Ich finansowanie ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. ze środków regionalnych i krajowych. Kontrakty te mają być negocjowane przez poszczególne województwa z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Według Sowy Kontrakt Terytorialny dla Województwa Małopolskiego w ciągu najbliższych tygodni powinien zostać przyjęty przez Radę Ministrów, po czym będzie mógł być podpisany. Wartość 11 projektów drogowych zawartych na liście podstawowej wynosi w sumie ponad 11,654 mld zł. Są wśród nich nowe odcinki drogi ekspresowej S7 (od Lubnia do Rabki, druga część wschodniej obwodnicy Krakowa oraz od Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim) a także budowa pierwszego odcinka drogi krajowej Brzesko-Nowy Sącz pomiędzy Łososiną Dolną i Nowym Sączem. Trasa ta o parametrach drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP) ma mieć nowy przebieg i omijać górę Just. W kontrakcie zapewniono też finansowanie dla przygotowania dokumentacji dla drugiego odcinka tej trasy od Łososiny Dolnej do Brzeska. W kontrakcie zapisano budowę czterech obwodnic: Zabierzowa, Zatora, Dąbrowy Tarnowskiej oraz zachodniej Nowego Sącza. Znalazł się też w nim małopolski fragment drogi ekspresowej S1 Mysłowice –Bielsko Biała, biegnący przez powiat oświęcimski. Na liście rezerwowej przedsięwzięć drogowych zapisano m.in. budowę północnej obwodnicy Krakowa. Zdaniem marszałka Sowy zadanie to, realizowane przez samorządy, może zostać zgłoszone do konkursu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

113210__arp140919.01_760

Łączna wartość ośmiu inwestycji kolejowych z listy podstawowej wynosi 10,971 mld zł. Gwarancje otrzymały m.in. prace na linii kolejowej E-30 na odcinku Kraków Główny Towarowy –Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. „To najbardziej obciążona linia, kluczowa do rozwoju dalszych połączeń kolejowych w Małopolsce”- zaznaczył Sowa. Największym zadaniem, które weszło na listę podstawową uzgodnionych projektów jest budowa nowej linii kolejowej Podłęże –Szczyrzyc –Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej Nr 104 Chabówka –Nowy Sącz, które jest wyceniane na 6 mld zł. Modernizowane będą też m.in. małopolskie fragmenty linii kolejowych: nr 93 Trzebinia –Oświęcim –Czechowice Dziedzice, nr 62, 660 Tunel –Bukowno –Sosnowiec czy nr 8 odc. Skarżysko Kamienna –Kielce –Kozłów. Jak podkreślił Sowa, pieniądze z Kontraktu Terytorialnego są niezależne od środków unijnych wynegocjowanych przez region w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Małopolska na jego realizację otrzyma z UE 2,875 mld euro.