Małopolska inwestuje dzięki środkom unijnym
Dziś nowoczesnakomunikacja i funkcjonalna sieć połączeń drogowych to konieczność. Projektydrogowe służą mieszkańcom i lokalnemu biznesowi. Doceniają je także turyści iinwestorzy.
Szybciej, wygodniej,bezpieczniej
Drogi, linie kolejowe, lotniska to krwiobieg regionu, którystanowi o jego rozwoju. Dlatego nowoczesna i sprawna sieć komunikacyjna tworzyfundament w budowaniu Małopolski, jako miejsca gdzie dobrze się żyje, wypoczywa,pracuje i inwestuje.
Lepsze drogi wMałopolsce od zawsze były priorytetem dla Zarządu Województwa. Aktualnierealizujemy największy w historii plan budowy dróg. Dbamy o to, aby wewszystkich zakątkach regionu podróżowało się nie tylko komfortowo, ale przedewszystkim bezpiecznie. Dzięki tym inwestycjom zwiększa się zarówno komfortżycia mieszkańców jak i atrakcyjność turystyczna i gospodarcza Małopolski -mówi wicemarszałek Łukasz Smółka.
W Małopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym w drogizainwestowano ponad 2 mld zł. Obecnie realizujemy 64 projekty drogowe wartościponad 1,4 mld zł. Już teraz, dzięki tym inwestycjom mieszkańcy blisko 2/3miejscowości mogą dostać się do Krakowa w mniej niż godzinę.
Spokojne miasta
Obwodnice, które już istnieją, pokazują jak wielki wpływmiała ich budowa na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ciągu ostatnichlat powstały obwodnice między innymi: Chrzanowa, Olkusza, Gdowa, Wojnicza,Skawiny, Podegrodzia, Dobczyc, Oświęcimia, Skały czy Miechowa. Każda z nich tozadowoleni kierowcy, którzy szybciej docierają do celu, jak i mieszkańcyomijanych miejscowości.
Poprawabezpieczeństwa, łatwiejszy transport towarów, wygodniejsze i bezpieczniejszeżycie mieszkańców, bez spalin i hałasu. Wszystko to wskazuje, że to dobra inwestycjaw przyszłość regionu – dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.
Już wkrótce z nowych obwodnic cieszyć się będą mieszkańcy aż27 małopolskich miejscowości.
Do zobaczenia
W sierpniu na billboardach i plakatach w całej Małopolscebędzie można zobaczyć Węzeł Mirowski łączący ul. Księcia Józefa w Krakowie zpołudniową obwodnicą Krakowa. Warta 21 mln zł nowa trasa połączyła drogi oznaczeniu regionalnymi i wojewódzkim, zwiększyło to dostępność komunikacyjnąwojewództwa i poprawiło warunki podróżowania.
Zaprezentowany zostanie także drugi pod względem wartościprojekt drogowy Województwa, czyli obwodnicę Oświęcimia. Wartość inwestycji103,8 mln zł. Obwodnica, która wyprowadziła znaczną część ruchu tranzytowego zmiasta to prawie pięć kilometrów trasy łączącej drogę krajową nr 44 z drogąwojewódzką 933. Dzięki tej inwestycji zmniejszyły się korki w centrum miasta, apołączenie Oświęcimia z Krakowem i aglomeracją śląską jest zdecydowaniełatwiejsze.
Wozimy sięekologicznie
373 nowoczesnych autobusów już jeździ po Małopolskichdrogach, wkrótce dołączą do nich kolejne 82. Dofinansowane z MRPO autobusykupiły między innymi: Oświęcim, Tarnów czy Nowy Targ. W sumie 85 sztukpojazdów, które jednocześnie mogą przewieść 6 tys. osób, czyli tyle ile licząmieszkańców Grybów czy Sułkowice.
W ramach RPO docelowo kupionych zostanie 370 ekologicznych inowoczesnych autobusów, w których jednocześnie zmieści się 30 tys. osób, a tooznacza, że jednocześnie mogłyby przewieść mieszkańców Zakopanego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dla pasażerów korzystających z komunikacji nowy taborstanowi olbrzymią zmianę, w porównaniu z tym, co było do dyspozycji jeszczekilka lat temu. Podróżowanie stało się teraz bezpieczne i komfortowe. Autobusysą również przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Z auta do autobusu
Większy komfort podróżowania komunikacją miejską doceniajątakże krakowscy kierowcy, którzy coraz częściej zamieniają auto na autobus czytramwaj.
Z korzyścią dla siebie i środowiska, bo autobus MPK przewozijednorazowo tyle osób, co 100 samochodów. Te sto aut emituje rocznie około 72tony szkodliwych substancji. Krakowskie MPK w ostatnich latach kupiło 107 sztuknowoczesnych, niskoemisyjnych autobusów, które są nie tylko niezawodne, aletakże bezpieczniejsze dla środowiska. Dofinansowane ze środków UE pojazdyspełniają niezbędne normy emisji spalin, a zastosowane technologie pozwalająodzyskiwać energię nawet z hamowania.
W MPK pracuję od ponad30 lat. Zaczynałem, kiedy jeszcze pasażerów woziły Ogórki. Od tego czasu miałemokazję kierować wszystkimi typami autobusów, jakie tylko trafiały do MPK.Autobus hybrydowy, jest najlepszym modelem, jakim do tej pory jeździłem. Nie masię do czego przyczepić. Autobus zapewnia duży komfort zarówno dla kierowcy jaki dla pasażerów. Ja doceniam chociażby to, że systemy zastosowane w tymautobusie powodują, że podczas jazdy nie odczuwa się żadnych gwałtownychszarpnięć, nawet w takich sytuacjach, gdy trzeba przyspieszyć lub gwałtowniezahamować – ocenia autobus hybrydowy marki Solaris Bus&Coach SA PanMarek Jurkiewicz pracownik MPK SA. Jeden z najnowszych nabytków krakowskiegoprzewoźnika także można zobaczyć w kampanii Urzędu Marszałkowskiego.
Małopolski RegionalnyProgram Operacyjny
68,84 km – nowych dróg
818,72 km – przebudowanych dróg
85 szt. – nowych autobusów
Regionalny ProgramOperacyjny Województwa Małopolskiego
309,11 km – nowych i zmodernizowanych dróg
370 szt. – nowych autobusów
„