Mała marszrutyzacja w krakowskiej sieci
infotrans
21.11.2012 12:31
Mała marszrutyzacja w krakowskiej sieci
Od 17 listopada Komunikacja Miejska w Krakowie (KMK) funkcjonuje w oparciu o nowy układ linii. Zmiana ta została przygotowana w oparciu o szereg analiz rzeczywistych potoków pasażerskich, czyli tego jak układają się podróże pasażerów w skali całej aglomeracji. Ich szczegółowy został przedstawiony tutaj. O zmianach, jakie czekają krakowian po małej marszrutyzacji, biletach okresowych i podwyżkach cen za pojedyncze przejazdy z Grzegorzem Saponiem, zastępcą dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie ds. komunikacji rozmawia Beata Klejbuk-Goździalska z Kraków.pl.
Beata Klejbuk-Goździalska z Kraków.pl: Jaki jest cel małej marszrutyzacji?
Grzegorz Sapoń: Celem przeprowadzanych zmian jest dopasowanie obecnego układu linii komunikacyjnych w mieście z uwzględnieniem zmian, które zaszły w Krakowie w ostatnich latach (nowe osiedla i zabudowa mieszkaniowa, zakłady pracy, uczelnie i zmiany ich lokalizacji itp.), jak również zmian w układzie drogowym i tramwajowym (nowe linie tramwajowe na Mały Płaszów i w ciągu ul. Grota-Roweckiego) zwłaszcza po otwarciu w całości linii tramwajowej do pętli „Czerwone Maki’. Zależy nam także na poprawie funkcjonowania linii transportu zbiorowego w godzinach największego zapotrzebowania na przewozy, tj. w godzinach szczytów komunikacyjnych, rannego i popołudniowego.
Beata Klejbuk-Goździalska z Kraków.pl. Czy zmiany będą na tyle istotne, że pasażerowie będą musieli zmieniać swoje przyzwyczajenia?
GS: Nie, wprowadzamy raczej zmiany dotykające przede wszystkim układu linii tramwajowych. Oczywiście, część pasażerów będzie musiała zmienić swoje przyzwyczajenia –np. osoby, które jeździły z Bronowic Małych „ósemką’ w kierunku Podgórza, ale i w tym przypadku przejazd będzie można zrealizować linią 13.
Beata Klejbuk-Goździalska z Kraków.pl.: Kupiłam bilet miesięczny na linię nr 8, która za kilka dni przestanie jeździć z Bronowic Małych. Co mam zrobić z biletem? Anulować go?
GS: Zasada jest prosta: wszystkie bilety zakupione do 16 listopada włącznie będą ważne na starej i na nowej trasie –do końca ich ważności, natomiast zakupione od 17 listopada –tylko i wyłącznie na nowej trasie. W przypadku likwidacji linii będzie możliwa zmiana numeru linii –nieodpłatnie, dwukrotnie w okresie ważności biletu –w Punktach Sprzedaży Biletów Okresowych. Każdy, kto ma wątpliwości związane ze zmianami tras i biletami, może zadzwonić pod numery naszej infolinii: 12 616-74-43, 12 616-74-21, która została uruchomiona 5 listopada. Codziennie, od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-17.00, do 7 grudnia, nasi pracownicy będą udzielać odpowiedzi na pytania pasażerów. Oczywiście, pełne informacje będą też dostępne na naszych stronach: www.kmkrakow.pl i www.zikit.krakow.pl oraz w specjalnej zakładce miejskiego portalu www.krakow.pl. Na podstawie zgłoszeń stworzymy listę najczęściej zadawanych pytań, które mogą okazać się pomocne dla naszych pasażerów. Warto także wspomnieć w tym miejscu o specjalnej wyszukiwarce połączeń w nowym układzie linii, która będzie dostępna na kilka dni przed wprowadzeniem zmian na portalu www.jakdojade.pl.
Beata Klejbuk-Goździalska z Kraków.pl: Rozwiejmy wątpliwości wielu pasażerów: czy mając wykupiony bilet na jedną linię, mogę korzystać np. z innego tramwaju, który jedzie tą samą trasą?
GS: Oczywiście, mając wykupiony bilet na jedną lub dwie linie komunikacyjne, możemy korzystać z przejazdów po trasie tej/tych linii pojazdami każdej innej linii dziennej i nocnej –od przystanku poprzedzającego rozpoczęcie wspólnej trasy do pierwszego przystanku po jej ustaniu. Warto o tym pamiętać, jeśli korzystamy z biletu okresowego na jedną lub dwie linie.
Beata Klejbuk-Goździalska z Kraków.pl: Ale już wkrótce bilety okresowe na jedną linię zostaną zlikwidowane…
GS: Tak, ten rodzaj biletów zniknie z oferty, natomiast powiedzmy od razu, że bilet na dwie linie będzie nieco tańszy niż dotychczas. Oferta w Krakowie jest bardzo szeroka, co przysparza także problemów, choćby w interpretacji przepisów taryfowych –co potwierdza Pani poprzednie pytanie. Z pewnością przyda się uproszczenie tego systemu.
Warto zauważyć, że wiele osób nie realizuje wyłącznie obligatoryjnych przejazdów, ale także przejazdy fakultatywne –i tu najlepszym wyjściem jest bilet sieciowy. Tzw. „sieciówka’ zapewnia pasażerom ten komfort, że w każdej chwili mogą się dostać w dowolne miejsce sieci transportu zbiorowego.
Beata Klejbuk-Goździalska z Kraków.pl: W przyszłym roku planowana jest podwyżka cen biletów. Czy nie da się tego uniknąć?
GS: Niestety, podwyżka cen biletów jest konieczna, by utrzymać transport zbiorowy na dotychczasowym poziomie, nie mówiąc już o jakimkolwiek rozwoju. Co jest najistotniejsze dla pasażerów, nie ulegną zmianie ceny biletów okresowych. Planowana podwyżka dotyczy głównie biletów kupowanych incydentalnie, do kasowania. Zaznaczmy też, że druga podwyżka w stosunkowo niedługim czasie jest efektem tego, że w Krakowie ceny nie zmieniały się przez kilka lat. Na pewno nie będzie też drożej niż w innych dużych miastach Polski.