Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ma być bezpieczniej na przejściach dla pieszych

infotrans
24.07.2018 15:26

Przejścia dlapieszych mają być prawidłowo oświetlone, piesi będą lepiej widoczni, co poprawibezpieczeństwo. Wytyczne dot. prawidłowego oświetlenia przejść opracowałaKrajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, działająca przy resorcieinfrastruktury – podało MI we wtorek w komunikacie.

Wytyczne zatwierdził minister infrastruktury. Będą onerekomendowane wszystkim zarządcom dróg i ulic, zarządcom oświetlenia,projektantom drogowym i oświetleniowym, inwestorom i wykonawcom do stosowaniajako standard w zakresie przygotowania inwestycji, budowy, przebudowy, remontuoraz utrzymania dróg.

„Okazuje się, że przejścia dla pieszych sąparadoksalnie jednymi z najmniej bezpiecznych miejsc na drodze! Powodów tegojest wiele. Wiele uwagi poświęcamy problemowi nadmiernej prędkości, jednak zbadań ruchu drogowego wynika, że do zdarzeń w miejscach udostępnionych dlaruchu pieszego najczęściej dochodzi w miesiącach jesienno-zimowych, wgodzinach, w których, z uwagi na wcześnie zapadający zmierzch, jest ograniczonawidoczność” – powiedział, cytowany w komunikacie, minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk.

Resort przypomina, że blisko połowa ofiar wypadków zudziałem pieszych w 2017 r. zginęła w miejscach udostępnionych dla ruchupieszego. 90 proc. wszystkich pieszych, którzy doznali obrażeń na polskichdrogach, zostało rannych również w takich miejscach. Na przejściach dlapieszych odnotowano 4091 wypadków, w których śmierć poniosło 259 osób, a 4029zostało rannych.

Wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszychzostały opracowane przez, działającą przy Ministerstwie Infrastruktury, KrajowąRadę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, we współpracy z Politechniką Gdańską,Politechniką Warszawską, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów oraz FundacjąRozwoju Inżynierii Lądowej.

„Przejścia są traktowane przez pieszych jako miejscazapewniające im bezpieczeństwo. Są oznakowane, mają namalowane pasy. Jednakpiesi powinni zdawać sobie sprawę, że dla kierowców mogą być niewidoczni, zwłaszczapo zmroku. Mechanizm psychologiczny: widzę, więc jestem widoczny, może byćzdradliwy. Z relacji kierowców, którzy potrącili pieszego na przejściu, wynikaczęsto, że zobaczyli postać w ostatniej chwili lub w ogóle jej niewidzieli” – powiedziała, cytowana w komunikacie, Justyna Wacowska zCentrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

Jak informuje resort, obecnie stosowanych jest szeregrozwiązań umożliwiających oświetlenie obszaru przejścia dla pieszych, jednak zpraktyki oraz prowadzonych badań wynika, że nie zawsze realizują one założonefunkcje oświetleniowe. Oświetlenie przejść dla pieszych powinno bowiemjednocześnie zapewniać kierowcy właściwe warunki rozpoznania sytuacji drogoweji obserwacji sylwetki pieszego, a pieszemu właściwe warunki obserwacjiotoczenia, przejścia dla pieszych i zbliżających się pojazdów.