Łukasz Gryga – krakowskim Miejskim Inżynierem Ruchu

infotrans
08.01.2019 10:30

Od 2019 r. to Miejski Inżynier Ruchu zorganizuje ruch w Krakowie.

Zatwierdzanie stałej i czasowej organizacji ruchu na terenieKrakowa, poprawa bezpieczeństwa na drogach, kontrola oznakowania, wspomaganieobsługi systemu sterowania ruchem – to tylko część zadań, jakie stoją przednowym Wydziałem Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa.

Decyzję o powołaniu nowego wydziału w strukturze magistratupodjął prezydent Krakowa. Jacek Majchrowski tłumaczył, że chce, aby sprawyzwiązane z organizacją ruchu uzyskały niezależną ocenę przez innych urzędników,niż tych, którzy tę organizację ruchu będą wdrażać.

Prezydenckie zadania

Łukasz Gryga, nowo powołany Miejski Inżynier Ruchu,przyznaje, że zespół, z którym będzie pracował, skupi się w pierwszejkolejności na zadaniach wskazanych przez prezydenta.

– Nasze zadanie jest jasne. Mamy akceptować i kontrolowaćprojekty stałej i czasowej organizacji ruchu – mówi Łukasz Gryga. Urzędnikwyjaśnia, że stworzone (zarówno przez podmioty prywatne, jak i miejskie)projekty organizacji ruchu trafią w ręce jego wydziału. – Będziemy sprawdzaćdokumenty nie tylko pod kątem zgodności z obowiązującym prawem, ale również czynowa organizacja odpowiada potrzebom krakowian – dodaje Łukasz Gryga. Późniejurzędnicy wydziału skontrolują, czy jednostki realizujące projekt poprawniewymalowały na jezdni znaki poziome i poprawnie ustawiły znaki pionowe.

Komunikacyjna sieć

To od Miejskiego Inżyniera Ruchu będzie zależeć stałaorganizacja ruchu na danej ulicy, np. wyznaczenie nowego przejścia dlapieszych, wymalowanie lewoskrętu, koperty dla niepełnosprawnych czy wytyczeniumiejsc postojowych. Urzędnicy nowej komórki magistratu zdecydują także oczasowej organizacji ruchu.

– Oznacza to, że jeśli pracownicy np. Zarządu Dróg MiastaKrakowa będą chcieli przeprowadzić remont torowiska lub drogi, muszą sięzwrócić do nas o zatwierdzenie projektu organizacji ruchu. Wyzwaniem jest, żebyznaleźć złoty środek i zaplanować tak organizację ruchu, aby móc realizowaćremonty i inwestycje, jednocześnie minimalizując utrudnienia dla mieszkańców –informuje Łukasz Gryga. Finalnie, to od Miejskiego Inżyniera Ruchu będziezależeć, jak zostanie wytyczony objazd czy jaki fragment ulicy można tymczasowowyłączyć z użytkowania.

Sprawdzanie oznakowania

Styczność z Wydziałem Miejskiego Inżyniera Ruchu będą miałytakże osoby prywatne. To urzędnicy ocenią zasady zajęcia fragmentu drogi poddźwig, ustawienia rusztowanie na chodniku lub posadowienia kontenera na gruz.

Pracownicy wydziału minimum raz na pół roku sprawdzą wmieście oznakowanie.

– Prawo nakłada nanas kontrolę znaków raz na sześć miesięcy. Będziemy weryfikować, czyoznakowanie spełnia wszystkie normy, czy jest wystarczająco czytelne i czy nienależy przeprowadzić korekt – mówi Miejski Inżynier Ruchu. Po części, nabarkach pracowników wydziału spocznie także prawidłowe funkcjonowanie systemusterowania ruchem i dostosowanie jego ustawień w celu najefektywniejszegowykorzystania istniejącego układu drogowego.