Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lubuskie inwestycje w transport publiczny

infotrans
07.09.2017 11:05

– Mamy najlepszą w Polsce sieć dróg, a projekty realizowanew regionie lubuskim związane z transportem niskoemisyjnym doskonale wpisują sięw misję rozwoju regionu, Zielonej Krainy Nowoczesnych Technologii – mówiłamarszałek Elżbieta Anna Polak podczas Forum Transportu Publicznego w czasiewykładu Systemowe rozwiązania nowoczesnego transportu publicznego wregionie lubuskim”.

Jak gospodarować środki z UE na rzecz rozwoju transportupublicznego? Jak zrównoważyć mobilność miejską? Jak zmniejszyć niekorzystneoddziaływanie transportu miejskiego na środowisko? Na te i szereg innych pytańodpowiedzi szukają uczestnicy Forum.

„Systemowe rozwiązania nowoczesnego transportupublicznego w regionie Lubuskim” to tytuł wystąpienia marszałek ElżbietyAnny Polak podczas Forum. Prezentacja obejmowała systemowe rozwiązanianowoczesnego transportu publicznego w regionie lubuskim w odniesieniu doZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych miast Zielona Góra, Gorzów Wlkp., NowaSól, Żary i Żagań z uwzględnieniem projektów realizowanych z funduszy UE.

Marszałek Elżbieta Anna Polak podczas wystąpieniapodkreślała, że dostępność transportowa to jeden z czterech priorytetów rozwojuregionu. Zaprezentowała projekty realizowane w regionie lubuskim związane ztransportem niskoemisyjnym. Jak podkreślała to doskonale wpisuje się w misjęrozwoju regionu, Zielonej Krainy Nowoczesnych Technologii. – Takie projektyrealizowane są przez dwie lubuskie stolice. Gorzów Wlkp. w ramach tego typudziałań zakupił autobusy, tramwaje oraz wybuduje ścieżki rowerowe. Zielona Góranatomiast postawiła na autobusy elektryczne oraz na ścieżki rowerowe. Połowępowierzchni regionu stanowią lasy, więc musimy szczególnie zadbać o środowisko.To jest także zgodne z jedną z naszych specjalizacji: zdrowie i jakość życia –mówiła marszałek.

Transport niskoemisyjny realizowany jest także w ramachKontraktu Lubuskiego przez mniejsze lubuskie obszary funkcjonalne tzw. MałeZIT-y, nowosolski i żarsko-żagański. – One postawiły na zrównoważony rozwójtransportu publicznego. Zdiagnozowały w swoich strategiach tę potrzebę. Uznały,że poprawa dostępności transportowej ma wpływ także na rozwój gospodarczy orazprzeciwdziała wykluczeniu społecznemu. Działania w Miejskich ObszarachFunkcjonalnych sprawiają, że razem można rozwiązywać problemy – mówiłamarszałek.

Samorząd najwięcej pieniędzy przeznacza na poprawędostępności transportowej. Największą inwestycją jest budowa pierwszego powojnie mostu na odrze. Odra przestanie być barierą. – Jest wiele projektów ipomysłów do realizacji. W naszym RPO wszystkie są zakontraktowane. Stworzyliśmydokumenty strategiczne i konsekwentnie je realizujemy. Chcemy skutecznierozwiązywać problemy i mądrze realizować projekty. Ta dostępność wpływa nakomfort życia mieszkańców – powiedziała na koniec marszałek.

Projekty realizowanew regionie lubuskim:

„System zrównoważonego transportu miejskiego w GorzowieWlkp. – tabor autobusowy” – zakup 10szt. nowoczesnego taboru komunikacji publicznej – wartość projektu 15,4 mln zł,źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.

„System ścieżekrowerowych w Gorzowie Wlkp.” – w ramach projektu powstanie 4,5 km nowychścieżek rowerowych, 2,9 km zostanie przebudowanych – wartość projektu 5,3 mln zł, źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.

„System zrównoważonego transportu miejskiego w GorzowieWlkp.” – rozwój transportu tramwajowego i integracja systemów publicznegotransportu zbiorowego – wartość projektu 199 mln zł, źródło finansowania PO Infrastruktura iŚrodowisko.

„Zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego wZielonej Górze” – w ramach projektu powstaną: centrum przesiadkowe oraz parkingrowerowy, zajezdnia, stacja ładowania – wartość projektu 272,859 mln zł, źródłofinansowania PO Infrastruktura i Środowisko.

„Rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego” (ZielonaGóra)– zakup 40 autobusów elektrycznych, 40 autobusów z silnikami diesla, 3pojazdy serwisowe; budowę stacji ładowania prądem stałym na pętlach oraz stacjiwolnego ładowania na terenie zajezdni, ładowarek do autobusów elektrycznych, 6stanowisk przystankowych, 5 miejsc postojowych dla autobusów, źródłofinansowania PO Infrastruktura i Środowisko.

„Budowa infrastruktury rowerowej na terenie MiejskiegoObszaru Funkcjonalnego Zielonej Góry – Miasto Zielona Góra” – wartość projektu36 mln zł, źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.

„Przyjazna Komunikacja Publiczna – Centrum ObsługiPasażerów” (Miasto Nowa Sól) – zakup 27 szt. taboru autobusowego, zajezdnia wNowej Soli, lokalne Centra Obsługi Pasażerów, system dynamicznej informacjipasażerskiej, elektroniczny bilet – wartość projektu 50 mln zł, źródło finansowaniaRPO Lubuskie 2020.

„Kolej na rower – budowa ścieżek rowerowych w ramach rozwojutransportu ekologicznego na terenie powiatu nowosolskiego” – wartość projektu20 mln zł, źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.

„Kompleksowy program komunikacji w Żarsko-Żagańskim ObszarzeFunkcjonalnym” – montaż systemu informacji pasażerskiej oraz zarządzania flotąpojazdów transportu publicznego – wartość projektu 5,6 mln zł, źródło finansowania RPO Lubuskie 2020.

„Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowegoprzebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 – Etap II”(Zarząd Dróg Wojewódzkich) – wartość projektu 114 mln zł, źródłofinansowania RPO Lubuskie 2020.