Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie podjął decyzję o uruchomieniu pomocniczych, własnych służb realizujących kontrole biletową. Dodatkowe 3 grupy kontrolerskie, w łącznej ilości 10 kontrolerów rozpoczęły pracę w niedzielę – 6 kwietnia br. Służby działające w strukturach ZTM w Lublinie stanowią uzupełnienie usługi prowadzenia kontroli biletów, która w ramach rozstrzygniętego postępowania przetargowego, została powierzona firmie Refleks. Kontrola biletów prowadzona jest w różnych rejonach miasta zgodnie z ustalonym każdorazowo harmonogram. Tym samym obszary działalności wewnętrznych kontrolerów ZTM nie będą się pokrywały, ani w żaden sposób kolidowały z grafikiem pracy kontrolerów z Refleksu. Nowych kontrolerów-rewizorów obowiązują te same, wprowadzone jesieni ubiegłego roku, określone standardy pracy, m.in. w postaci jednolitego stroju służbowego utrzymanego w kolorystyce granatowej oraz wyposażenia. Kontrolerzy pracują z wykorzystaniem czytników z dołączoną drukarką do wydruku na miejscu Wezwania do zapłaty lub pokwitowania zapłaty gotówką. Identyfikator upoważniający do wykonywania czynności kontrolnych również jest zgodny z przyjętym i obowiązującym wzorem. Zatem z punktu widzenia pasażera, obsługa podczas ewentualnej kontroli, nie różni się od zasad i standardów, które są pasażerom już dobrze znane.
Pilotażowe rozwiązanie w postaci „mieszanego”systemu kontroli biletów będzie funkcjonowało do listopada br. Ewentualne decyzje o dalszej kontynuacji takiego systemu zostaną podjęte w trakcie jego funkcjonowania, po dokonaniu oceny i zmierzeniu efektów. Warto wskazać, że łączenie różnych modeli realizacji zadań kontroli tj. zlecania kontroli biletów firmom zewnętrznym i równoległe jej prowadzenie w ramach własnej działalności organizatora, funkcjonuje z powodzeniem w innych miastach w Polsce, np. w Poznaniu czy Warszawie. Decyzja o zwiększeniu obsługi kontrolerskiej z pewnością wpłynie na zmniejszenie zjawiska „jazdy na gapę”oraz wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w środkach komunikacji miejskiej i na przystankach, co jest szczególnie ważne w godzinach wieczornych. Wzrośnie bowiem liczba kontrolerów, którzy zgodnie z obowiązującymi przepisami porządkowymi posiadają uprawnienie do niedopuszczenia do przewozu lub polecenia opuszczenia pojazdu osobom zagrażającym bezpieczeństwu, porządkowi w transporcie oraz zakłócającym spokój innym podróżnym. Decyzja o zwiększeniu liczby kontrolerów jest również zasadna z punktu widzenia sukcesywnego rozszerzania oferty przewozowej nie tylko w granicach miasta ale również na tereny gmin sąsiednich (np. skierowanie linii nr 55 do Świdnika), co z kolei przekłada się na powiększanie obszaru funkcjonalnego obsługiwanego przez komunikację miejską. Rozszerzenie kontroli biletów jest także ukłonem w stronę tych pasażerów, którzy uczciwie płacą za korzystanie z komunikacji miejskiej. Z badań wynika, że aż 40% podróżujących komunikacją miejską w Polsce uważa, że przy mniejszej liczbie gapowiczów warunki w jakich codziennie przemieszczają się pasażerowie poprawiłyby się. Większa liczba pracowników kontroli będzie miała bezpośrednie przełożenie na zwiększenie ilości wykonywanych kontroli, a to z kolei podniesie efektywność i przyczyni się do zmniejszenia liczby gapowiczów. W porównywalnych miastach do Lublina, pod kątem ilości mieszkańców, usługa kontroli biletów jest realizowana zbliżoną obsadą, np. w Białymstoku i Bydgoszczy jest to 40 osób, a w Szczecinie 37 kontrolerów.