Lublin z ofertami na autobusowy dworzec. O 5 mln za drogo

infotrans
31.08.2020 12:00

31 sierpnia miało miejsce długo wyczekiwane otwarcie ofert w przetargu na budowę nowego dworca autobusowego w Lublinie. Termin otwarcia ofert był przesuwany pięciokrotnie.

W poniedziałek otwarto koperty z ofertami w przetargu na budowę Zintegrowanego CentrumKomunikacyjnego (ZCK) dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego (LOF) – Zadania nr1, 3 oraz. Przypomnijmy, że to zamówienie Zarząd Dróg i Mostów w Lublinieogłosił jeszcze w lutym.

Termin składania ofert w przetargu na budowę dworcaautobusowego był wyznaczony początkowo na 24 marca, lecz ze względu na dużąilość zapytań od zainteresowanych firm, urzędnicy musieli pięciokrotnieprzekładać ten termin.

Zakończenie budowy Dworca Metropolitalnego planowane jest na29 lipca 2022 r. Mimo opóźnienia zakończenia przetargu, Zarząd Dróg i Mostównie zakłada przesunięcia terminu zakończenia inwestycji.

Sześć ofert

Lubelski dworzec autobusowy chce wybudować sześć firm i wszystkiechcą udzielić na swoje prace 60 miesięcy gwarancji. To:

Z kolej zamawiający na cel przygotował sumę 226,5 mln złbrutto. To oznacza, że najbliżej kontraktu jest Budimex , o ile miasto dołoży dotego kontraktu. Przynajmniej 4,9 mln zł brutto. Zastosowane kryteria ocenyofert to:

  • cena (60%)

  • gwarancja (40%).

Co chce Lublin?

Projekt lubelskiego Dworca Metropolitalnego zakładarewitalizację obszarów przydworcowych i stworzenie nowej przestrzeni miejskiej,przyjaznej dla podróżnych oraz mieszkańców. Sercem projektu jest budynek dworca,który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej, jakrównież dalekobieżnej.

Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca są szkło ibeton. Obok budynku głównego powstaną niezależne perony autobusowe przykryteszklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełnią funkcjęozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy inspirowane ludowymi wycinankami.

To co wyróżnia projekt to zastosowanie szeregu rozwiązańpodyktowanymi troską o środowisko. Projekt zakłada użycie gruntowych pompciepła, które mają dostarczyć energię potrzebną do ogrzania budynku.Zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł „budynku w budynku”, czyliotoczenia hali głównej dworca wraz z pomieszczeniami szklaną ścianą o niskimwspółczynniku przenikania ciepła. Pobór energii ma być kontrolowany poprzezzastosowanie systemu detekcji ruchu pasażerów, uwzględnienie natężeniaoświetlenia docierającego z zewnątrz czy powiązanie działania systemu z porądnia i roku. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelamifotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalnośćenergetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem proponowanym przez autorów projektujest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanupod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancjenieszkodliwe dla zdrowia.

Pod budynkiem dworca ma powstać garaż podziemny. Pierwszepiętro przeznaczone jest do stworzenia strefy odpoczynku dla podróżnych,natomiast na dachu planowane są nasadzenia zieleni, z naciskiem na gatunkiroślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza. Specjalny systemodzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jak i do celówsanitarnych.