Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin testuje dwa eko-przystanki: Zieleń i OZE

infotrans
24.09.2020 12:00

W Lublinie zlokalizowane zostały dwa proekologiczne przystanki – przy ul. Grygowej tuż obok zajezdni MPK Lublin (przystanek Pancerniaków 04) oraz przy al. Kraśnickiej, tuż obok siedziby ZTM w Lublinie (przystanek Nałęczowska 01).

Słońce i wiatr

Pierwszy to przystanek proekologiczny, wykorzystujący odnawialne źródła energii. Jest wyposażony w panele fotowoltaiczne i turbinę wiatrową, które zasilają zainstalowane na nim urządzenia. Dodatkowo, wiata wyposażona została w dwie baterie zapewniające rezerwę energii na 2-3 dni. Wyjątkowa wiata stanęła przy ul. Grygowej, tuż obok zajezdni MPK Lublin (przystanek Pancerniaków 04).

Przystanek jest wykonany po części z materiałów ekologicznych (pewne elementy składowe) i „wandaloodpornych”. Wiata wyposażona jest także w tzw. przycisk bezpieczeństwa oraz kamerę z czujnikiem ruchu. Oznacza to, że za pomocą specjalnego, alarmowego przycisku, będzie można poinformować odpowiednie służby, np. o ewentualnej niebezpiecznej sytuacji. Przystanek jest oczywiście wyposażony w informację pasażerską online, która będzie na bieżąco aktualizowana. Ma Wi-Fi oraz ładowarki indukcyjne do ładowania smartfonów. Wiata posiada także tzw. oświetlenie zmierzchowe oraz donice z zielenią, które będą nawadniane przez deszczówkę.

Zielony przystanek

Kolejny, proekologiczny przystanek stanął z kolei przy al. Kraśnickiej (Nałęczowska 01), tuż obok siedziby Zarządu Transportu Miejskiego. To tzw. zielony przystanek, którego dach pokryty został zielenią. Podobne przystanki funkcjonują już m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i Rzeszowie.

Na dachu wiaty posadzone zostały rozchodniki – gatunek ten ma zdolność do absorbowania dwutlenku węgla. System ten jest samowystarczalny, a rośliny odporne na trudne warunki atmosferyczne.

Oba przystanki są efektem współpracy i porozumienia podpisanego między MPK Lublin i warszawską spółką AMS, która będzie odpowiedzialna za utrzymanie wiat. Przystanki stanęły w Lublinie na razie w ramach testów, możliwe, że w przyszłości będzie ich więcej.