Lublin: powstanie Inteligentny System Zarządzania Ruchem
System zarządzania ruchem –głównie za pomocą sygnalizacji świetlnej połączonej światłowodami –preferujący transport komunikacji miejskiej, powstanie w Lublinie. System, który ma upłynnić ruch w mieście, będzie kosztował blisko 28 mln zł. Inwestycja jest częścią Zintegrowanego Systemu Miejskiego Transportu Publicznego, największego projektu unijnego, jaki realizuje miasto.„Zarządzanie ruchem jest tak samo ważnym elementem projektu, jak zakup nowego taboru czy rozbudowa sieci trakcyjnej dla trolejbusów. Chodzi też między innymi o tzw. zieloną falę, której oczekują od nas kierowcy. Stawiamy przed wykonawcą spore wyzwanie, ponieważ do końca roku chcemy mieć gotowy, sprawnie działający system”- powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk.System obejmie 65 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, co stanowi ponad połowę takich urządzeń w mieście. Dotyczy to skrzyżowań znajdujących się na głównych, najbardziej zatłoczonych ulicach – m.in. alejach: Kraśnickiej, Solidarności, Tysiąclecia, Drodze Męczenników Majdanka – i prowadzących do obwodnicy miasta lub tras wylotowych z Lublina w kierunku Rzeszowa, Warszawy czy Zamościa.Priorytetowo mają być traktowane pojazdy komunikacji miejskiej – system samodzielnie (lub zarządzający nim) będzie wykrywał opóźnione względem rozkładu autobusy i trolejbusy i wydłużał dla nich czas światła zielonego na poszczególnych trasach.„Główne korzyści z systemu to priorytety dla transportu zbiorowego. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w odpowiednie czujniki, które będą się mogły komunikować z sygnalizacjami świetlnymi”–powiedział Andrzej Matacz z Zarządu Dróg i Mostów w Lublinie.System będzie też wykrywał różne zdarzenia drogowe (np. wypadki, kolizje) i sugerował kierowcom trasy objazdowe. W różnych punktach miasta zamontowane będą tablice informujące kierowców np. o czasie potrzebnym na pokonanie danego odcinka drogi, czy alternatywnych drogach dojazdu. Poprzez skracanie lub wydłużanie długości świateł na skrzyżowaniach okalających dany rejon – będzie możliwe sterowanie natężeniem ruchu w poszczególnych obszarach.„Będzie to system czujników w postaci kamer, pętli indukcyjnych, które będą oceniały natężenie potoków ruchu drogowego i na tej bazie będą, odpowiednimi algorytmami, dostosowywały długość światła zielonego na skrzyżowaniu”–dodał Matacz.Centrum Sterowania Ruchem zlokalizowane będzie w śródmieściu Lublina razem z Miejskim Centrum Zarządzania Kryzysowego i Miejskim Centrum Monitoringu Wizyjnego.Objęte systemem sygnalizacje na skrzyżowaniach zostaną połączone ze sobą siecią światłowodową i skoordynowane. 20 z nich przejdzie kompleksową modernizację połączoną z wymianą całego osprzętu – słupków, masztów i wysięgników.Budowa systemu kosztować ma prawie 28 mln zł. Wykona go warszawska spółka Qumak. Firma ta kończy obecnie budowę podobnego systemu w Trójmieście.Inwestycja jest elementem największego projektu unijnego, jaki realizuje miasto, o nazwie Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego. Jest to projekt kompleksowej modernizacji obejmujący m.in. wymianę taboru – zakup 100 nowych autobusów i 70 nowych trolejbusów – budowę ponad 25 km nowych linii trolejbusowych oraz zajezdni dla tych pojazdów.Łączna wartość projektu wynosi ponad 520 mln zł, a dofinansowanie – kwotą przeszło 310 mln zł – pochodzi z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.Władze Lublina zapowiadają kontynuowanie tego projektu w oparciu o fundusze unijne z nowej perspektywy finansowej. W kolejnych etapach planowany jest m.in. zakup autobusów elektrycznych, a także rozbudowa Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem w kolejnych rejonach miasta.