Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Lotniskowa linia w Warszawie bez unijnego wsparcia

infotrans
17.09.2008 11:35

Resort rozwoju regionalnego i resort infrastruktury zadecydowały wspólnie o wycofaniu unijnego dofinansowanie dla PKP PLK na dokumentację projektu połączenia kolejowego między stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Okęcie w ramach 'Sektorowego Programu Operacyjnego Transport 2004-2006′. –„Ten projekt ma bardzo duże opóźnienie’ – powiedział w poniedziałek PAP wiceminister rozwoju regionalnego Janusz Mikuła. Dokumentacja projektu miała być przedstawiona Ministerstwu Rozwoju Regionalnego (MRR) w czerwcu ubiegłego roku. Mikuła dodał, że pieniądze zostaną najprawdopodobniej przesunięte do innego projektu, 'który ma szansę być dokończony w terminie’. Dyrektor departamentu przygotowania projektów indywidualnych w MRR Krzysztof Siwek poinformował PAP w komunikacie, że projekt PKP 'od 13 miesięcy nie jest realizowany zgodnie z umową’. 'Ponadto beneficjent nie jest w stanie określić realnego terminu zakończenia projektu z uwagi m.in. na niestarannie przygotowaną dokumentację, która wielokrotnie była zwracana wykonawcy’ – wyjaśnił Siwek.

Modernizowana linia Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie (fot. PKP PLK)

PKP PLK się tłumaczy
Rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki tłumaczył PAP, że cały zakres prac projektowych obejmował dwa zadania: modernizację istniejącego połączenia kolejowego Warszawy Zachodniej z Okęciem oraz budowę 1600 metrów łącznicy między Służewcem a Okęciem. –„Pierwsze zadanie zostało zrealizowane. Powstał nie tylko projekt, ale ukończono modernizację, która była współfinansowana z kolejnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko’ – powiedział Łańcucki. Jego zdaniem, zawiódł wykonawca projektu łącznicy Warszawa Służewiec – Okęcie. Firma Sudop Praha podpisała z PKP PLK umowę na sporządzenie dokumentacji projektowej w listopadzie 2005 r.
Z kolei jak tłumaczył w poniedziałkowym dzienniku 'Rzeczpospolita’ Andrzej Wojtkiewicz z Sudop Praha, wszystkie inwestycje realizowane na tym terenie mają podobne opóźnienie. –„Brakuje m.in. dokumentacji geodezyjnej, co znacznie spowalnia prace’ – powiedział 'Rz’ Wojtkiewicz i zadeklarował, że do końca miesiąca przekaże PKP PLK projekt. Łańcucki powiedział, że projekt ma być gotowy w przyszłym miesiącu.
’W lipcu zwróciliśmy się do MRR z prośbą o rozliczenie tylko ukończonej części projektu, pozostałą sfinansowalibyśmy ze środków własnych. W sierpniu otrzymaliśmy odpowiedź odmowną’ – tłumaczył rzecznik PKP PLK.

Modernizowana linia Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie (fot. PKP PLK)

Siwek napisał w komunikacie, że celem projektu jest dostarczenie kompletu dokumentacji projektowej umożliwiającej rozpoczęcie robót dla I etapu linii. –„Stąd trudno jest określić, jaka część projektu została już zrealizowana w ramach SPOT, a jaka część zostanie zrealizowana po upływie okresu kwalifikowalności w ramach SPOT. Ponadto istnieje ryzyko, iż wysokość kar umownych naliczonych wykonawcy może stanowić 100 proc. kwoty dofinansowania dla tego projektu’ – czytamy. Wiceminister Mikuła podkreślił, że resort nie może pozwolić na utratę środków przyznanych Polsce w ramach SPOT. –„Trzeba te pieniądze realokować. Mamy co najmniej kilkanaście projektów, które są praktycznie ukończone i mogą otrzymać wsparcie’ – powiedział. Rzecznik PKP PLK powiedział PAP, że spółka na realizację całości projektu otrzymała dotychczas w ramach unijnego programu SPOT 3,2 mln zł (wraz ze współfinansowaniem z budżetu państwa). W związku z niedokończeniem projektu w terminie, polskie koleje mogą być zmuszone do zwrotu tej kwoty wraz z ustawowymi odsetkami.