Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Lotnisko Warszawa Wprowadza CDM, czyli mniejszy hałas i zużycie paliwa

infotrans
04.03.2009 12:59

W Porcie Lotniczym im. F. Chopina wprowadzone zostaje rozwiązanie, które pozwoli poprawić punktualność samolotów oraz ograniczyć hałas i zużycie paliwa przez użytkowników stołecznego lotniska. P.P. „Porty Lotnicze”, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, PLL LOT, Warsaw Airport Services oraz LOT Ground Services podpisały porozumienie wprowadzające na warszawskim lotnisku System Wspólnego Podejmowania Decyzji (CDM – Collaborative Decission Making). Fundamentem systemu CDM jest jednolita platforma przepływu pełnej informacji pomiędzy poszczególnymi partnerami na temat obsługi samolotów w rejonie lotniska (lądowanie, obsługa naziemna, start). –„Bezpośrednim wynikiem wprowadzenia tego rozwiązania jest zwiększone wzajemne zaufanie partnerów działających w CDM, dokładniejsza i pełniejsza (wśród wszystkich uczestników procesu) informacja o sytuacji panującej na lotnisku, możliwość szybszego przewidywania kolejności zdarzeń i pełne monitorowanie wszystkich operacji w obszarze lotniska. CDM pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów lotniskowych”- powiedział Michał Marzec, Naczelny Dyrektor P.P. „Porty Lotnicze”. Podstawą działania CDM jest ścisła współpraca wszystkich partnerów oraz przepływ niezbędnych informacji w całym procesie związanym z korzystaniem samolotu z lotniska – lądowanie, obsługa naziemna, odlot. CDM zakłada poprawę punktualności wykonania wszystkich tych operacji.
Wprowadzenie CDM na lotnisku im. F. Chopina jest realizacją planów ACI, aby do końca 2009r. system ten wprowadziło ponad 40 europejskich portów lotniczych. –„Efektem działania CDM jest m.in. zmniejszenie zagęszczenia samolotów na płycie lotniska i drogach kołowania, przez co ruch samolotów odbywa się sprawniej. Powoduje to zmniejszenie ryzyka zakłócenia punktualności rejsów”- dodał Michał Marzec.
CDM pozytywnie wpłynie również na ograniczenie kosztów ruchu naziemnego na lotnisku, a także na optymalne wykorzystanie infrastruktury lotniskowej i efektywniejsze wykorzystanie zasobów firm handlingowych. CDM oznacza współpracę partnerów przy takich elementach obsługi operacji lotniczych, jak:
•wyznaczenie optymalnych i dokładnych czasów kołowania samolotów,
•uaktualnianie planów lotów (przez wymianę odpowiednich depesz zawierających oczekiwany czas wylądowania, wykołowania, wyjścia z bloków i startu),
•obsługa przed startem (wspólne planowanie wyprowadzania samolotów ze stanowisk postojowych skracające czas oczekiwania bezpośrednio przed drogą startową, umożliwiające sprawniejsze wykonywanie startów).