Logo-remis w Gliwicach

infotrans
17.10.2017 09:23

6 październikazakończyły się konsultacje społeczne w sprawie wyboru nowego logotypu Gliwic.

Mieszkańcy mogli wypowiedzieć się, który z trzechprzedstawionych znaków najbardziej im się podoba. Wynik zaskakuje – dwiepropozycje otrzymały jednakową liczbę głosów. W czasie trwania konsultacji wpłynęło 1219 ważnych ankiet.Propozycje 1 i 3 zebrały identyczne poparcie – oba znaki otrzymały po 575głosów. Na logotyp nr 2 głosowało zaledwie 69 osób.

Poddaliśmy te trzy,wstępne propozycje pod ocenę gliwiczan, ponieważ logotyp ma być nośnikiem ideizwiązanych z tożsamością miasta. Niechcemy wprowadzać takiej zmiany bez opinii mieszkańców. Ponieważ wynikkonsultacji nie pozwala na jednoznaczny wybór jednego z zaproponowanych znaków,prace nad wyłonieniem nowego logotypu Gliwic będą kontynuowane – mówiKrystian Tomala, zastępca prezydenta Gliwic.

W Gliwicach, podobnie jak w innych miastach i instytucjach,które zdecydowały się na zmianę logotypu, ta kwestia stała się przedmiotemdyskusji. Propozycje nowego logotypu Gliwic miały swoich zwolenników iprzeciwników. Ci drudzy zachęcali nawet do nadsyłania na adres urzędu petycji,wzywających do modyfikacji zasad konsultacji lub ich anulowania. W efekcie tejakcji do Urzędu Miejskiego wpłynęło 29 negatywnych opinii.

Co dalej? Będziekonkurs

Konsultacje miały na celu poddanie ocenie mieszkańcówtrzech, wstępnych propozycji nowego logotypu, przygotowanych na zlecenie miastaprzez agencję Rio Creativo. Przedstawione znaki różnił przede wszystkimwykorzystany symbol Gliwic. Dwa logotypy nawiązywały do Radiostacji, trzeci byłgraficzną transformacją gliwickiego herbu.

Właściwe prace nad logotypem, m.in. przygotowanie księgiznaku, która określałaby warianty kolorystyczne logotypu, dopuszczalne zmianyukładu znaku oraz kolory tła, na którym można go umieszczać, miały sięrozpocząć po wskazaniu przez gliwiczan, który ze znaków podoba im sięnajbardziej. Byłby to również czas na wprowadzenie koniecznych korektgraficznych, np. w zakresie proporcji poszczególnych elementów czy krojuczcionki.

Ponieważ jednak konsultacje nie wskazały jednoznacznie napreferencje mieszkańców Gliwic, pracenad wyłonieniem nowego logotypu będą kontynuowane. Miasto planuje ogłoszeniekonkursu.

Gliwickie dane

Konsultacje trwały od 13 września do 6 października 2017 r.Uprawnieni do udziału w głosowaniu byli mieszkańcy Gliwic. Pod głosowaniepoddano 3 propozycje nowego logotypu.Uczestnicy konsultacji wyrażali swoje opinie za pomocą ankietyelektronicznej, dostępnej na stronie Gliwice.eu.

Informacje na temat możliwości oddania głosu byłypublikowane w miejskich kanałach informacyjnych, przez cały okres trwaniagłosowania. W głosowaniu wypełniono 1314 ankiet, z czego:

95 nie spełniło wymogów określonych w zarządzeniu nrPM-5077/17, tj. :

67 – osoba nieuprawniona spoza Gliwic

28 – brak pełnego adresu lub danych osobowych.

Rozkład 1219 głosów ważnych był następujący:

575 na propozycję nr 1 (47,1%)

69 na propozycję nr 2 (5,7%)

575 na propozycję na 3 (47,1%)

W ramach konsultacji społecznych propozycja nr 1 ipropozycja nr 3, na które oddano łącznie ponad 90% głosów, uzyskały równepoparcie mieszkańców.