Jak informuje portal mmlodz.pl – do końca 2015 roku w całej Łodzi pojawią się 24 nowe wiaty przystankowe (m.in. na ul. Kopernika, Narutowicza, Jaracza oraz wzdłuż Trasy W-Z). Pierwszy, prototypowy przystanek można oglądać przy ul. Kopernika 59/64. Oryginalna secesyjna wiata ma pasować do koloru kostki granitowej i pozostałych 'mebli miejskich’. Koszt jednego takiego przystanku to 35 tys. zł. –„Secesyjny styl nowej wiaty widać przede wszystkim w detalach. – Mamy tutaj charakterystyczną szyszkę, nieodłączny element tego stylu – mówi Katarzyna Mikołajec z Zarządu Dróg i Transportu. – Warto też zwrócić uwagę na stylowe wsporniki dachu.”Dach i boczne ściany przystanku wykonane są z hartowanego szkła. Sama konstrukcja wiaty jest żeliwna i pomalowana na ciemnozielony kolor, który zarekomendowało Biuro Architekta Miasta. Przedstawiciele ZDiT ostrożnie wypowiadali się o odporności nowych przystanków na uszkodzenia, zwłaszcza jeśli chodzi o elementy ze szkła. –„Zastosowanie pleksi nie dałoby tak dobrego efektu wizualnego. Mamy nadzieję, że mieszkańcom spodoba się wygląd przystanków”- dodaje Mikołajec.
Wiata, która w weekend pojawiła się na przystanku tramwajowym przy ul. Kopernika, została zaprojektowana z myślą o zastosowaniu w tzw. strefie wielkomiejskiej. Jest to konstrukcja stalowa z elementami architektonicznymi z blachy stalowej ciętej laserowo oraz jako odlewy żeliwne, malowana na zielono. Konstrukcję nośną wiaty stanowią okrągłe stalowe słupy, a konstrukcję nośną zadaszenia tworzą wsporniki stalowe mocowane do słupów. Słupki zostały wyprowadzone ponad poziom zadaszenia i zakończone ozdobną szyszką. Stylizowane wsporniki dachowe oraz spinające je poprzecznie żebra, ozdobne ażurowe stężenia łączące trójprzęsłową tylną ścianę wiaty, bazy słupków, dodatkowe elementy architektoniczne oraz sama konstrukcja wiaty zostały dobrane tak, by stanowiły spójną koncepcję opracowaną w duchu estetyki secesji. Zadaszenie wykonano ze szkła akrylowego w filtrem UV, pokrytego piktogramami zabezpieczającym pasażerów przed zbytnim nasłonecznieniem. Tylna trójdzielna ściana wiaty zaprojektowana w module oraz ściany boczne zostały wypełnione arkuszami ze szkła hartowanego. W jednym z przęseł umieszczono gablotę z rozkładem jazdy. W zależności od potrzeb na etapie projektowym przewidziano również możliwość wyposażenia wiaty w gabloty reklamowe. Dodatkowym wyposażeniem wiaty jest ławeczka zamontowana w świetle środkowego i bocznego przęsła tylnej ściany wiaty, mocowana wspornikowo do słupów nośnych z siedziskiem z blachy perforowanej z charakterystycznym motywem zastosowanym dotychczas np. w kratach zabezpieczających zsypy węglowe na remontowanym odcinku ulicy Piotrkowskiej. Wiata została zaprojektowana w dwóch wariantach: 'szeroka’ ze wspornikiem o wysięgu 1,72 m i 'wąska’ ze wspornikiem o wysięgu 1,0 m. Wiatę 'wąską’ przewidziano do montowania na peronach przystankowych, gdzie skrajnia nie pozwala na montaż wiaty szerszej, a wymiar dostosowany jest do peronu o szerokości minimalnej 2 m. Wiaty zaprojektowano w sposób umożliwiający wydłużenie ich o kolejne przęsła.