Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łódź z buspasową korektą. Dwa wchodzą, jeden do likwidacji

infotrans
05.10.2020 10:00

We wrześniu Łódź wprowadziła szereg buspasów i trampasów.Każdy z nich został przeanalizowany, aby sprawdzić jakie przyniosły korzyści.

Ułatwienia dla autobusów pojawiły się między innymi na ul.Traktorowej i al. Unii Lubelskiej, a trampasy na Piotrkowskiej i Limanowskiego.Łącznie prawie 5 km ułatwień dla transportu zbiorowego.

-„Wszystkie lokalizacje wytypowane zostały na podstawie szczegółowychanaliz rozkładów jazdy. Tam gdzie pojawiały się największe opóźnienia. Każdenawet krótkie opóźnienie wpływa na realizację rozkładu jazdy i przejazd nacałej trasie, co powoduje konieczność wydłużenia czasu przejazdu, a to wymagadodatkowego autobusu i kierowcy, co generuje koszty. Dlatego tak ważna jest dlanas każda minuta w rozkładzie jazdy. Po analizie danych weryfikujemy zyski lubstraty, biorąc pod uwagę skalę pozostałych utrudnień. Właściwie do wszystkichpodchodzimy testowo. Mierzymy efekt do kosztów – informuje łódzki magistrat.

Dwa na plus i jeden na minus

Buspasy na al. Unii Lubelskiej i na ul. Traktorowejusprawniły przejazd. Autobusy zyskały na każdym kursie ponad 3 minuty.

-„Natomiast w przypadku buspasa na al. Palki, możemy wprostpowiedzieć, że korzyści dla autobusów nie są współmierne do strat kierowców,dlatego podjęliśmy decyzję o przywróceniu poprzedniej organizacji ruchu izlikwidowaniu w tym miejscu buspasa pomiędzy Telefoniczną, a Źródłową –wyjaśnia Tomasz Grzegorczyk, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu.

Na al. Palki autobusy zyskały średnio pół minuty, minutę.Większe były straty dla pozostałych uczestników ruchu. Natomiast pozostałebuspasy pozostaną, bo już dziś widać ich efekt.

-„Przed nami jeszcze wprowadzenie kilku lokalizacji. Rozpoczęliśmywprowadzanie zmian na skrzyżowaniu Aleksandrowskiej z Traktorową – dodatkowylewoskręt dla autobusu. W dalszej kolejności pojawią się zmiany u zbieguZielonej i Legionów, oraz buspas na Tuwima od Sienkiewicza do Piotrkowskiej,oraz na ul. Julianowskiej. Te rozwiązania również będziemy analizować isprawdzać ich efekty, podchodząc do każdego testowo – dodaje Tomasz Grzegorczyk

14 + 12,5

Wraz z nowymi rozwiązaniami będzie w Łodzi ok. 14 kmbuspasów oraz 12,5 km pasów autobusowo-tramwajowych. Buspasy to tylko jedno zrozwiązań, które szeroko stosowane są w wielu miastach w Polsce i na całymświecie.

Ministerialne wytyczne Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do2030 roku wskazują, że: -„niezbędne jest prowadzenie kompleksowych działań narzecz zmian w indywidualnej i zbiorowej mobilności oraz zaoferowaniemieszkańcom atrakcyjnej oferty w zakresie transportu publicznego. Wprowadzeniepreferencji i zachęt przyczyniających się do zmian dotychczasowychindywidualnych zachowań mobilnych obywateli na rzecz użytkowania transportuzbiorowego, jako podstawowego środka komunikacji w obszarach zurbanizowanych,wpłynie pozytywnie na kształtowanie świadomości społecznej i nastawienie doproblemu przemieszczania się w mieście w sposób zgodny z zasadami zrównoważonejmobilności i rozwoju. Działanie to może wymagać zmian w organizacji ruchumiejskiego, poprzez uprzywilejowanie transportu publicznego kosztemindywidualnego.”