Łódź chce być węzłem przesiadkowym
Prezydentka Łodzi Hanna Zdanowska mówiła o tym w czwartek na spotkaniu z mediami. Kilka dni temu PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę tunelu łączącego dworce kolejowe w Łodzi. Inwestycja ma kosztować ok. 2 mld zł brutto.
Zdaniem przedstawicieli PKP PLK tunel, który będzie wybudowany pod centrum miasta, „radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny”. Będzie przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej, gdzie obecnie kończą się tory. Doprowadzi on ruch pociągów do dwóch innych łódzkich dworców: Łodzi Kaliskiej oraz Łodzi Żabieniec. Wybudowanie tunelu ma umożliwić w Łodzi ruch dalekobieżny w kierunkach północ-południe i wschód-zachód.
Zdaniem prezydentki Zdanowskiej Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce, jeśli chodzi o komunikację kolejową. Przypomniała, że do tej pory mówiło się o mieście, że „ma swoje dworce przesiadkowe w Koluszkach i Kutnie”. „Teraz jest szansa, że dzięki tunelowi pociągi będą miały możliwość szybkiego przejazdu przez Łódź, a nowo wybudowany dworzec Łódź Fabryczna będzie dawał podróżnym komfort przesiadania się” – powiedziała.
Obecny na spotkaniu dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich (ZIM) Grzegorz Nita jest przekonany, że po wybudowaniu tunelu na pewno pojawią się w Łodzi pociągi łączące duże polskie miasta oraz pociągi międzynarodowe. Według niego, kolej sama będzie zainteresowana, aby zwiększyć liczbę połączeń.
Inwestycja obejmuje m.in. budowę nowego połączenia kolejowego wraz z dwoma nowymi przystankami w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (p.o. Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (p.o. Ogrodowa). O ich powstanie wnioskowali m.in. mieszkańcy Łodzi.
Jak poinformowano na czwartkowej konferencji, tunel, który łodzianie nazwali już małym metrem, będzie miał ponad 4 km. Część inwestycji będzie wykonywana metodą drążenia tarczą, która ma mieć 11 metrów średnicy; pozostała – metodą odkrywkową. W dużej części tory będą na głębokości 30 m. Znajdujące się w tunelu przystanki mają mieć ponad 150 m długości.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść ok. 2 mld zł. Większość pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych. Prace projektowe i budowalne zaplanowane są na lata 2017-2022.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budowa tunelu średnicowego jest drugim etapem projektu nazwanego Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była trwająca od 2011 r. budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.
Powstały dworzec – według PKP PLK – jest największym i najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Stanie się on kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią węzła multimodalnego, łączącego kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.
Pierwsze rozkładowe pociągi z Łodzi Fabrycznej odjadą 11 grudnia. Wartość tego kontraktu wyniosła 1,75 mld zł brutto. (PAP)
„