Lewiatan za aplikacjami w transporcie osób
Popieramy możliwość stosowania aplikacji mobilnej jako alternatywy wobec obecnie stosownych taksometru i kasy fiskalnej – powiedział ekspert Konfederacji Lewiatan Dominik Gajewski odnosząc się do przyjętego – 2 kwietnia – przez rząd projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
Jak zaznaczył Gajewski „takie rozwiązanie zmniejsza koszty operacyjne ponoszone przez kierowców taksówek, jest mniej podatne na nieuczciwe naliczanie opłat i zwiększa komfort pasażerów.”
Nowe przepisy
W przyjętej na wtorkowym posiedzeniu rządu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, autorstwa ministerstwa infrastruktury, zdefiniowano „pośrednictwo przy przewozie osób” jako działalność gospodarczą polegającą na przekazywaniu zleceń przewozu z wykorzystaniem domen internetowych, aplikacji mobilnych, programów komputerowych oraz systemów teleinformatycznych lub innych środków przekazu informacji.
W nowych przepisach wprowadzono z jednej strony obowiązki, jak np.: prowadzenia elektronicznego rejestru przez 5 lat, w którym przechowywane mają być wszystkie informacje na temat zleceń przewozowych. Z drugiej strony zaproponował ułatwienia i obniżkę kosztów uzyskania licencji.
Zniesiono również obowiązek szkolenia oraz egzaminu z topografii miejscowości i znajomości przepisów prawa miejscowego dla przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy lub kierowcy przez niego zatrudnionego.
Zdaniem Lewiatana
„Lewiatan popiera rezygnację z egzaminów taxi i postuluje uchylenie przepisów ograniczających terytorialnie zakres działania licencji taxi” – stwierdził Gajewski. Dodał, że Konfederacja jest również zwolennikiem jedno-licencyjnego systemu opartego o prostą licencję taxi. Teraz licencji jest kilka.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ekspert podkreślił ponadto, że „nieodzowne w procesie obsługi pasażera i późniejszych reklamacji jest również zobowiązanie pośredników do prowadzenia ewidencji zlecanych kursów”. Daty i czasu ich realizacji, przebiegu przebytej trasy, zastosowanych taryf cenowych i finalnych kosztów poniesionych przez pasażera” – wymienił.
Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. (PAP)
„