Lepsza Komunikacja w Częstochowie – mimo epidemii
Latem tego roku mają zakończyć się zasadnicze prace przybudowie trzech częstochowskich centrów przesiadkowych – przy tamtejszychdworcach kolejowych. Miasto deklaruje kontynuowanie wartej blisko 70 mln złinwestycji – mimo trudności związanych z sytuacją epidemiczną.
Zgodnie z podpisaną w październiku 2018 r. i wartą niespełna69 mln zł umową na budowę trzech węzłów przesiadkowych, mają one powstać przytrzech częstochowskich dworcach: głównym (od ul. Piłsudskiego), Stradom orazRaków – do końca sierpnia 2020 r. W piątkowej informacji miasto potwierdziłozbliżoną perspektywę.
W dobie wirusa
„Mimo obiektywnych trudności związanych z sytuacjąepidemiczną panującą aktualnie w kraju, w ramach programu +Lepsza Komunikacja wCzęstochowie+ prace przy budowie węzłów przesiadkowych przy trzech dworcachkolejowych na terenie miasta są kontynuowane” – napisał rzecznik m.in.Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie Maciej Hasik.
„Prace budowlane w obrębie dworców są na tyle zaawansowane,że z placów budowy powoli wyłania się ostateczny kształt każdego z powstającychcentrów” – zaznaczył Hasik. „Prace zasadnicze przy realizacji inwestycji majązakończyć się latem tego roku” – dodał.
Jak przypomniał, oprócz zagospodarowania na nowo otoczeniadworców, trzy centra przesiadkowe zostaną połączone siecią dróg rowerowych (ok.10 km), w ich obrębie powstaną parkingi dla samochodów i rowerów, miejsca „parkand ride” i postojowe dla taksówek, a klienci komunikacji miejskiej zyskająbezpieczne rozwiązania do obsługi pasażerskiej. Ponadto przebudowano siecipodziemne i przewidziano nową infrastrukturę dróg i chodników bezpośrednioprzyległych do budowanych węzłów (ul. Piłsudskiego, ul. Pułaskiego, SkwerJunaków, ul. Rejtana).
Ograniczyć ruch
Jednym z celów inwestycji ma być zmniejszenie w Częstochowieruchu drogowego w godzinach szczytu. Ma ona zachęcić choć część z 40 tys.mieszkańców regionu, którzy w normalnym okresie przyjeżdżają do tego miasta, dozamiany lub ograniczenia korzystania z prywatnych samochodów na rzecztransportu publicznego.
Pierwotnie miasto zakładało, że węzły będą gotowe jeszcze w2018 r. Pierwszy przetarg został jednak unieważniony ze względu na oferty wprzedziale 58,9–78,2 mln zł – przy budżecie 39,3 mln zł. W drugim, takżeunieważnionym przetargu, miasto przeznaczyło na inwestycję 52,2 mln zł brutto;zaproponowane ceny dwóch ofert wyniosły jednak 77,9 mln zł oraz 81,2 mln złbrutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rozstrzygnięcie przyniósł dopiero trzeci przetarg, w którymoferty otwarto 12 września br. Spłynęło ich pięć: od 68,9 mln zł do 89,5 mln złbrutto. Umowę zawarto z najtańszym oferentem: Przedsiębiorstwem Budowy Dróg iMostów z Mińska Mazowieckiego.
Zarówno nowe węzły przesiadkowe, jak i wybrane przystankiautobusowe i tramwajowe w Częstochowie, mają być objęte systemem dynamicznejinformacji pasażerskiej (zamówionym w innym projekcie). System ten w ostatnichtygodniach w znacznej części stał się już użyteczny; jego elementy instalowanena poszczególnych węzłach mają być włączane wraz z oddawaniem ich do użytku.
Na realizację pierwotnie oszacowanego na 42,2 mln zł projektu węzłówprzesiadkowych samorząd Częstochowy otrzymał blisko 27,5 mln zł unijnegodofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaŚląskiego (w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych).(PAP)
„