Łatwiej wyjść na świat z Gdańska Głównego?
Najważniejsza pod względem frekwencji stacja Trójmiasta to zarazem jeden z najbardziej odciętych od zaplecza dużych dworców Polski. Choć rozciąga się dosłownie na granicy historycznego Starego Miasta (hala dworcowa stoi na miejscu zasypanej fosy), to dojście na Stare i Prawe Miasto jest możliwe w praktyce tylko jednym, dość wąskim tunelem – od lat '60 XX w.; nie licząc okrężnej drogi naziemnej przez Hucisko. Zamiast nowożytnych bastionów, miasto równie skutecznie odcina od dworca „mur” przelotowego Podwala Grodzkiego.
Złośliwie rzec można, że historia zatoczyła koło, bowiem na samym początku swoich dziejów ówczesny dworzec Danzig Hohes Tor (położony wprawdzie minimalnie bardziej na południe niż obecny) musiał współistnieć ze starymi wałami i dostęp od strony Głównego Miasta był doń mocno utrudniony. Wtedy jednak chodziło o obronę przed atakiem Rosjan na II Rzeszę; pytanie, przed czym chroni bariera samochodowa, nie znajduje odpowiedzi.
Regularnie w debacie publicznej pojawiają się pomysły ułatwienia dostępu do dworca, przy czym ścierają się dwie koncepcje: przejścia naziemnego oraz drugiego tunelu. Ta druga była blisko realizacji wraz z budową centrum handlowego „Krewetka”, którego inwestor pierwotnie miał zbudować tunel na własny koszt. Stosowny zapis dziwnym trafem zniknął jednak z umowy w trakcie negocjacji.
Która z tych koncepcji ma wygrać teraz? Otóż żadna. Reklamowana przez PLK inwestycja to bowiem nowe tunele, jednak żaden z nich nie przetnie Podwala.
Pasażerowie będą korzystali z nowych ławek i tablic informacyjnych oraz czytelnego oznakowania. Historyczny kształt zachowają wiaty lecz kompleksowa renowacja podkreśli ich ciekawy wygląd. Zakres odnowa był konsultowany z konserwatorem zabytków. Szacunkowy koszt modernizacji stacji to około 60 mln zł.
Zmodernizowane zostaną dwa przejścia podziemne ? od strony ulicy Podwale Grodzkie do 3 Maja, które umożliwia wejście na perony dalekobieżne i podmiejskie oraz drugie, łączące budynek dworca z peronami dalekobieżnymi. W przejściach komunikację ułatwią 4 windy i 4 komplety ruchomych schodów. Stacja będzie w pełni dostosowana do obsługi osób o ograniczonej mobilności.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
PLK dysponują dokumentacją projektową i pozwoleniem na budowę. Podpisanie umowy na prace modernizacyjne przewidziane jest w połowie 2017r. Prace zaplanowano do 2019 r. Przedsięwzięcie współfinansowane jest ze środków UE.
Projekt „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”, etap II ? Stacja Gdańsk Główny ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„