Łatwiej niepełnosprawnym w Łodzi [FILM]
MPK-Łódź, we współpracy z łódzkim oddziałem Polskiego Związku Głuchych oraz Spółdzielnią Socjalną FADO, wdrożyło ułatwienia w obsłudze pasażerów głuchych i słabosłyszących.
Na podstawie danych Polskiego Związku Głuchych wiemy, że w Łodzi jest około 2000 osób głuchych. Część z nich codziennie korzysta z usług MPK-Łódź i chociaż do tej pory przewoźnik nie odnotowywał wielu zastrzeżeń dotyczących szeroko rozumianej obsługi pasażerów głuchych czy słabosłyszących, postanowił wdrożyć rozwiązania, które w swoim założeniu mają pomóc osobom z problemami słuchu korzystać z komunikacji miejskiej.
We współpracy z ekspertami ds. dostępności informacji dla osób głuchych i osób z niepełnosprawnościami Polskiego Związku Głuchych oraz Spółdzielni Socjalnej FADO MPK dokonało tłumaczenia części materiałów, istotnych z punktu widzenia głuchych i słabosłyszących pasażerów, na język migowy.
Tłumaczenia w języku migowym obejmują informacje na temat przepisów taryfowych oraz Mini Poradnika MPK-Łódź, w którym zbierane są najczęściej zadawane przez pasażerów pytania. Przetłumaczony został również materiał dotyczący najważniejszych informacji związanych z zakupem i kontrolą biletów, będący elementem kampanii „nie bądź gapą”.
Materiały w języku migowym dostępne są zarówno na stronie internetowej www.mpk.lodz.pl w odpowiednich działach, jak również na kanale MPK-Łódź na Youtube, gdzie istnieje specjalna playlista „Migamy o MPK-Łódź”.
{https://www.youtube.com/watch?v=eVDWwsiND0o}
Drugim rozwiązaniem wdrożonym z myślą o pasażerach głuchych i słabosłyszących jest wyposażenie Punktu Obsługi Klienta MPK-Łódź w tzw. pętlę indukcyjną, czyli system wspomagania słuchu. Umożliwia on osobie niedosłyszącej odbiór nieskazitelnie czystego i wyraźnego dźwięku przez cewkę telefoniczną, w którą wyposażony jest niemal każdy aparat słuchowy.
MPK liczymy na to, że wprowadzone rozwiązania się sprawdzą i ułatwią osobom głuchym i słabosłyszącym z Łodzi, ale nie tylko, korzystanie z komunikacji miejskiej.
Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych w komunikacji miejskiej w Łodzi
? na blisko 400 autobusów, które posiada MPK-Łódź zdecydowaną większość stanowią pojazdy niskopodłogowe. Zaledwie 30 autobusów to pojazdy średniopodłogowe. Dodatkowo, większość z nich posiada możliwość tzw. przyklęku, co oznacza, że pojazd pochyla się w kierunku osoby wsiadającej;
? w przypadku tramwajów, na blisko 230 pociągów kierowanych do ruchu 50 stanowią tramwaje niskopodłogowe. Liczba ta sukcesywnie się zwiększa dzięki zakupom nowego taboru oraz modernizacjom wagonów M8C polegającym m.in. na wstawieniu członu z niską podłogą, dzięki czemu udział części niskopodłogowej w pojeździe wynosi ok. 20%, co wydatnie ułatwia podróż osobom starszym i niepełnosprawnym. W roku 2017 takiej modernizacji poddanej zostanie 6 tramwajów typu M8C;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
? w pojazdach (w autobusach oraz w niskopodłogowych tramwajach typu PESA i Cityrunner), znajduje się wydzielone miejsce dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich. W drugich drzwiach od czoła pojazdu, oznaczonych specjalnymi piktogramami, znajduje się specjalna rampa ułatwiająca osobom na wózkach dostanie się do pojazdu. Dodatkowo, przy drzwiach wyposażonych w rampę oraz w wydzielonych miejscach dla wózków wewnątrz pojazdów jest przycisk, dzięki któremu osoba niepełnosprawna może poinformować kierującego o tym, że potrzebuje pomocy ? m.in. poprzez wysunięcie rampy;
? miejsca dla osób niepełnosprawnych oznaczone są specjalnymi piktogramami. Dodatkowo, w autobusach i tramwajach niskopodłogowych znajduje się wydzielone miejsce zawierające specjalne oparcie oraz pas bezpieczeństwa;
? w tramwajach, w ich środkowych drzwiach zamontowaliśmy poręcze, dzięki czemu łatwiej jest osobom niepełnosprawnym wsiąść do pojazdu;
? dla osób niedowidzących i niewidomych bardzo pomocna jest informacja głosowa o numerze linii
i kierunku. Osoba niewidoma będąca na przystanku, wyposażona w specjalnego pilota, usłyszy, jakiej linii tramwaj podjechał. Specjalne do tego celu piloty osoba niewidoma może otrzymać od Okręgu Łódzkiego Polskiego Związku Niewidomych. Związek wydaje odpowiednie piloty swoim podopiecznym;
? wewnątrz pojazdów można usłyszeć informację głosową o przystanku do którego pojazd się zbliża. Takie udogodnienie oferuje większość pojazdów komunikacji miejskiej;
? powstające od nowa i remontowane przystanki tramwajowe, przystosowywane są do potrzeb osób niewidomych. Dzięki specjalnemu oznakowaniu (linie ciągłe, chropowate powierzchnie, pasy w jasnych kolorach) łatwiej jest osobie niedowidzącej lub niewidomej wsiąść do tramwaju czy autobusu. Dodatkowo, nowe i modernizowane przystanki posiadają wysokie perony i skosy, ułatwiające wsiadanie do pojazdów.
„