Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

LAST MILE – czyli zrównoważona mobilność w Zachodniopomorskim

infotrans
21.09.2018 12:16

Organizacjatransportu publicznego na obszarach wiejskich, ograniczenie ruchu samochodów wregionach turystycznych czy możliwości uruchomienia elastycznych systemówtransportowych – to niektóre z zagadnień poruszanych w trakcie prac nadmiędzynarodowym projektem „LAST MILE zrównoważona mobilność na obszarzeostatniej mili w regionach turystycznych”.

Jakie rozwiązania zaproponowano dla Szczecińskiego ObszaruMetropolitalnego oraz gmin nadmorskich – Dziwnowa, Wolina, Kamienia Pomorskiegoi Międzyzdrojów?

Międzynarodowedoświadczenia

Podsumowanie pierwszego etapu prac oraz prezentacja działańzaplanowanych do realizacji w kolejnych dwóch latach trwania projektu zostałyprzedstawione podczas konferencji, która odbyła się 19 września 2018 r. wCentrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia w Szczecinie. Do udziału w wydarzeniuzaproszono przedstawicieli samorządów, organizatorów transportu publicznego,podmioty sektora turystycznego, organizacje i instytucje odpowiedzialne zapolityki transportowe i turystyczne oraz reprezentantów środowiskaakademickiego.

„LAST MILE – zrównoważona mobilność na obszarze ostatniejmili w regionach turystycznych” to międzynarodowy projekt, w którym obokregionów i instytucji z Austrii, Hiszpanii, Bułgarii, Słowacji i Luksemburga,uczestniczy Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej WojewództwaZachodniopomorskiego w Szczecinie, reprezentujące nasz region. Jednym z celówprojektu jest znalezienie odpowiednich, dopasowanych do uwarunkowań konkretnychregionów turystycznych rozwiązań z wykorzystaniem zrównoważonego i elastycznegotransportu.

– Mamy nadzieje, że rezultaty projektu LAST MILE będąskutecznym wsparciem dla wszystkich gmin, które podejmują to trudne wyzwanie,jakim jest organizacja transportu publicznego, szczególnie na obszarachwiejskich i turystycznych. Uważamy, że zapewnienie szerokiego wsparcia zestrony szczebla regionalnego w tym zakresie może stać się kolejnym korkiem dorealizacji zrównoważonych i skoordynowanych polityk transportowych na obszarzecałego województwa – mówi Maciej Łapko, kierownik projektu LAST MILE w biurzeRBGPWZ.

Jak pokonać „ostatniąmilę”?

Uczestników projektu w szczególności interesuje problematyka”ostatniej mili”, a więc sposób dotarcia od ostatniego przystanku transportupublicznego do atrakcji turystycznej, miejsca wypoczynku czy też imprezykulturalnej. Zakres projektu obejmuje również zagadnienia dostępności doośrodków gminnych i usług publicznych dla mieszkańców małych miejscowości,szczególnie w obszarach o niewielkiej gęstości zaludnienia. We wskazanychprzypadkach rozwiązaniem jest często odpowiedni system transportu elastycznegobędący uzupełnieniem oferty tradycyjnego regularnego transportu publicznego.

Podczas trwania I etapu projektu na podstawie wykonanychanaliz regionalnych, międzynarodowej wymiany doświadczeń oraz opracowanychdokumentów eksperckich przygotowane zostały rekomendacje przeznaczone dlaróżnych szczebli zarządzania (od unijnego, poprzez krajowe i regionalne aż dolokalnego). Następnie wypracowane rekomendacje posłużyły do opracowania przezwszystkich partnerów projektu LAST MILE Regionalnych Planów Działań.

Odpowiedzią BusNadmorski?

Chociaż drugi etap projektu LAST MILE rozpoczyna się wpaździerniku 2018 i będzie trwał do września 2020 roku, już w pierwszym etapieprac podjęto działania.

Zespół RBGPWZ przygotował szereg stanowisk i wniosków doprocedowanego projektu zmiany ustawy o publicznym transporcie zbiorowym,uwzględniających doświadczenia zdobyte w ramach projektu. Ponadto w ramachdziałań związanych z uruchomieniem Busa Nadmorskiego i powołania KoordynatoraTransportowego już we wrześniu 2017 r. doprowadzono do podpisania listuintencyjnego przez włodarzy czterech gmin nadmorskich pod patronatem i wobecności Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza.

Co dalej? Jakiedziałania?

Doświadczenia zdobyte w trakcie trwania projektu LAST MILEsukcesywnie przenoszone są też do kolejnych projektów.

Zespół RBGPWZ, przy współpracy z Wydziałem ZarządzaniaStrategicznego Urzędu Marszałkowskiego, przygotował koncepcję projektową, którapozwoliła na zakwalifikowanie się Województwa Zachodniopomorskiego do IIIedycji programu Catching-Up Regions realizowanego przez Komisję Europejską orazBank Światowy przy współpracy z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju. Koncepcjaopiera się na opracowaniu i wdrożeniu regionalnego e-modułu transportowegopozwalającego m.in. na systemowe gromadzenie danych dotyczących realizowanychna obszarze województwa usług transportowych oraz ich wizualizacjiprzestrzennej. Projekt podejmie też próbę pilotażowego wdrożenie publicznychsystemów transportu „na żądanie” w powiecie kamieńskim oraz na obszarze StrefyCentralnej.

Ponadto udział w projekcie LAST MILE zachęcił gminy Dziwnów,Wolin i Międzyzdroje do udziału w trwającym konkursie „Human Smart Cities –Inteligentne miasta współtworzone przez mieszkańców” organizowanym przezMinisterstwo Inwestycji i Rozwoju. Zespół RBGPWZ wspomógł gminy poprzezzapewnienie wsparcia merytorycznego wykorzystującego zdobyte międzynarodowedoświadczenia odnośnie systemów mobilności na obszarach turystycznych. Złożoneaplikacje przeszły pozytywną kwalifikację do II etapu konkursu.

Projekt LAST MILE jest finansowany w ramach ProgramuINTERREG EUROPA i opiera się na międzyregionalnej współpracy 7 partnerów z 6krajów z całej Europy, obejmujących grupę około 50 regionalnych interesariuszy.Liderem projektu „LAST MILE” jest Agencja ds. Środowiska Austrii. Całkowitybudżet projektu to 1 607 720 euro. Wartość dofinansowania ze środków INTERREGEUROPE wynosi 1 346 442 euro. Projekt rozpoczął się kwietniu 2016 r.

Partnerzy projektu „LAST MILE”:

Agencja Ds. Środowiska Austrii (Austria) – lider projektu

Zarząd Regionalny Wschodniego Tyrolu (Austria)

Agencja Wspierania Rozwoju Regionalnego Koszyce (Słowacja)

Klub „Zrównoważony Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego(Bułgaria)

Dyrekcja Mobilności i Transportu. Ministerstwo ds.Terytorium i Zrównoważonego Rozwoju. Rząd Katalonii (Hiszpania)

Park Krajobrazowy Górnej Sûre (Luksemburg)

Województwo Zachodniopomorskie – Regionalne Biuro GospodarkiPrzestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego (Polska)