KZK GOP otwarcie podsumowuje ŚKUP. 229 tys. kart
Podsumowanie roku działania systemu ŚKUP w konurbacjikatowickiej było tematem otwartej debaty zorganizowanej w środę w Katowicach wramach cyklu „Miasta idei”. Dyskusja toczyła się w kontekście 25-leciafunkcjonowania Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP, który organizujekomunikację miejską na większej części tego obszaru.
Po około roku działania systemu Śląskiej Karty UsługPublicznych ma ona ok. 229 tys. użytkowników. Koordynujący projekt KZK GOPzamierza w najbliższej przyszłości koncentrować się na zmniejszaniu awaryjnościsystemu, w dalszej kolejności rozważy jego ewentualne zmiany.
Stosunkowo szybko do systemu wprowadzane mają być jednakelementy poprawiające funkcjonalność jego używania. Chodzi np. o możliwośćkupowania na portalu ŚKUP większej liczby biletów niż jeden naraz (poprzezwprowadzenie tzw. koszyka zakupów), a także możliwość aktywowania takichbiletów czy też usług za pomocą aplikacji mobilnej.
Umowę na dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty UsługPublicznych podpisano z konsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems)i BRE Banku (obecnie mBank) w styczniu 2012 r. Karta miała zacząć funkcjonowaćwiosną 2013 r. Ostatecznie została wprowadzona od października 2015 r.
Obok zrzeszającego obecnie 29 gmin KZK GOP w projekcie wróżnym zakresie uczestniczą samorządy miast regionu. Kartą można opłacićkorzystanie z komunikacji miejskiej (stopniowo zastąpiła już bilety okresowe),a także parkowanie w wybranych miastach i niektóre inne usługi publiczne.
Czas na wnioski
Punktem wyjścia do debaty były wnioski dotyczące użytkowaniaŚKUP sformułowane przez uczestników wcześniejszych warsztatów. Znalazły sięwśród nich problemy systemowe: brak jasności, jak działają trzy równolegleobowiązujące taryfy, postulat automatycznego wyboru przez systemnajkorzystniejszej dla pasażera taryfy czy trudny dostęp do karty ? brakmożliwości zamówienia jej do domu.
Wśród zgłaszanych problemów technicznych uczestnicywarsztatów wymieniali: zbyt małą liczbę kasowników, usterki sprzętu ŚKUP wpojazdach, długi czas obsługi karty w kasowniku i trudności w kasowaniujednorazowych biletów papierowych, brak aplikacji ŚKUP na smartfony, długi czasksięgowania wpłat na przypisane do karty konto czy długi czas rozpatrywaniareklamacji.
Przedstawiciele współwykonawcy ŚKUP, firmy Assecoakcentowali, że znaczna część postulatów dotyczy rozwiązań zależnych odoczekiwań klienta. Wyjaśniali też np., że jedną z cech systemu jego działanieoff-line. Umożliwia to m.in. natychmiastowe kasowanie kartą biletu w kasowniku(bez jego łączenia z siecią), ale też np. wiąże się z czasem przekazywaniakupowanych na kartę przez portal ŚKUP biletów (informacja o takim zakupie musidotrzeć do wszystkich kasowników).
Zmiany, zmiany
O konieczności zwiększenia bezawaryjności systemu wkontekście zgłoszonych postulatów mówili przewodniczący KZK GOP Roman Urbańczyki wiceprzewodniczący Marek Kopel.
-„Lepiej by było, żeby to, co jest do tejpory, działało sprawnie, a potem ? żebyśmy zmieniali” – podkreślił Urbańczyk.Kopel wskazał, że obecna usterkowość systemu sięga 3 proc., przy oczekiwanej 1proc.
Kopel zaznaczył też, że Asseco przygotowało już ofertędotyczącą koszyka zakupów na portalu ŚKUP ? pozostaje jeszcze uzgodnienie ceny.Już w trakcie realizacji jest aplikacja na smartfony, na system Android, którama m.in. ułatwić aktywowanie kupionych wcześniej przez portal biletów. Ponadtow parkomatach będzie można płacić kartą bankomatową (dotąd tylko ŚKUP lubmonetami).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie WiesławWitek podkreślał wagę samego wprowadzenia systemu w złożonych warunkach działaniaKZK GOP. -„Cieszmy się, że mamy macierz, a teraz będziemy nad nią pracować” -sugerował. Zapowiedział też, że wobec wtorkowej decyzji o rozpoczęciu prac nadnowym systemem biletowym dla Warszawy, który ma również objąć sferę usługkomunalnych, zostaną w tym procesie wykorzystane pomysły i doświadczenia ŚKUP.
Prof. Robert Tomanek z katedry transportu UniwersytetuEkonomicznego w Katowicach, obecnie rektor tej uczelni podkreślił, żepowstające duże systemy, nie tylko informatyczne, z reguły „na etapie wdrażaniabardzo irytują użytkowników”. Przypomniał, że bardzo złożony funkcjonalniesystem ŚKUP był budowany przy uwarunkowaniach politycznych (oczekiwania gminKZK GOP) i unijnymi.
„Ten system jest udoskonalony ogromnym działaniem sił iśrodków. (?) Mamy w aglomeracji ok. 2 mln potencjalnych użytkowników, tych kartjest (…) dwieście kilkadziesiąt tysięcy. Stawiamy na zrównoważoną mobilność waglomeracji, więc musimy mieć więcej użytkowników transportu zbiorowego. Systemopłaty nie może być barierą dostępu. (?) I teraz, co robić? Na pewno dalejudoskonalać ŚKUP” – wskazał naukowiec.
W kontekście zwiększania dostępności transportu publicznegoprof. Tomanek zaznaczył, że „w miarę duża grupa specjalistów podziela pogląd, żeprzyszłością są rozwiązania mobilne”. „Wydaje mi się, że ŚKUP powinien byćuporządkowany, udoskonalony, a ŚKUP II to powinno być rozwiązanie mobilne” -zdiagnozował.
Kolejowy ŚKUP
Prof. Tomanek nie rozstrzygnął przy tym czy ŚKUP powinienbyć rozszerzany w obecnym kształcie czy należy stawiać na „nakładkowy” rozwójsystemu płatności mobilnych. Zasugerował też, że KZK być może powinienprzejrzeć taryfy ? w stronę ich ujednolicenia. Odnosząc się do przyszłości KZKGOP zaproponował, by związek stał się organizatorem przewozów kolejowych(obecnie w regionie jest nim urząd marszałkowski, który zleca większośćprzewozów swojemu przewoźnikowi – Kolejom Śląskim).
Urbańczyk odpowiedział, że „do stołu ws. kolei trzeba conajmniej dwóch chętnych; my jesteśmy chętni, ale koleje są marszałkowskie, amarszałek nie wybiera takiej drogi”. Podkreślił też, że związek robi to, co muzlecają tworzące go gminy. Przypomniał także, że na przestrzeni 10 latstruktura finansowania KZK GOP praktycznie odwróciła się, obecnie znacznieponad 60 proc. dochodów pochodzi z dotacji gmin, a jedynie ponad 30 proc. zbiletów.
„Gminy wysiliły się bardzo mocno przez ostatnie lata ?poprzez składkę do KZK GOP realizujemy inwestycje w Tramwajach Śląskich,również przez to, że jest odbudowany tabor i to znacznie, te stawki urosły.Jesteśmy w regionie ? może poza wyjątkami Katowic czy Gliwic ? relatywniebiednych gmin” – zaakcentował przewodniczący KZK GOP. (PAP)
„