Kujawsko-pomorski plan transportowy gotowy do uchwalenia
Dobiegają końca prace nad planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla naszego województwa kujawsko-pomorskiego do roku 2025, wskazującym strategiczne cele, kierunki i organizację tej dziedziny usług publicznych. W wyniku zakończonych niedawno konsultacji dokonaliśmy w nim wielu istotnych korekt. W środę przyjmie go zarząd województwa. Będziemy zabiegać, by sejmik mógł go uchwalić na wrześniowej sesji. Wstępny projekt planu – na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego i zgodnie z ustalonymi wytycznymi kierunkowymi – przygotował zespół naukowców z Katedry Budownictwa Drogowego bydgoskiego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego pod kierownictwem profesora Tomasza Szczuraszka, działający w ramach Fundacji Rozwój UTP (to ten podmiot został wyłoniony jako wykonawca w toku postępowania przetargowego). W trakcie konstruowania założeń do planu autorzy wystosowali pisma do blisko stu różnych instytucji –w tym wszystkich starostw powiatowych, prezydentów największych miast regionu i przedsiębiorstw przewozowych – z prośbą o opinie i sugestie. Otrzymali zaledwie 35 odpowiedzi. Zawarte w nich postulaty zostały w opracowaniu uwzględnione. Dokument zakłada, że kluczową rolę w regionalnym publicznym transporcie pasażerskim odgrywać będzie kolej. Wojewódzka sieć publicznych przewozów pasażerskich docelowo składać się będzie z 22 linii kolejowych oraz 45 linii autobusowych, powiązanych i uzupełnianych przez autobusowy transport lokalny. W pięciu największych miastach regionu powstanie 11 zintegrowanych „strategicznych”węzłów przesiadkowych umożliwiających przesiadki do środków komunikacji o zasięgu ponadregionalnym. Pozostałymi węzłami systemu będą zintegrowane platformy przesiadkowe w liczbie 36, zlokalizowane w stolicach powiatów oraz innych generujących znaczący ruch pasażerski miejscowościach. System uzupełnią rozwinięta sieć przystanków oraz nowoczesne systemy informacji podróżnych i sprzedaży biletów. W wyniku konsultacji, wobec jasno sprecyzowanych oczekiwań lokalnych społeczności, zrezygnowaliśmy z pierwotnych zapisów o konieczności przeprowadzenia w 2020 roku analizy ekonomicznej dotyczącej utrzymywanie sześciu linii kolejowych i w konsekwencji ewentualnego ich zawieszenia. Co do postulatów mówiących o wpisaniu do planu rewitalizacji kolejnych odcinków torów, to zostaną one uwzględnione w planie jeśli uda się pozyskać na nie środki.