Kujawsko-pomorski plan transportowy gotowy do uchwalenia

infotrans
09.09.2014 19:31

Dobiegają końca prace nad planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla naszego województwa kujawsko-pomorskiego do roku 2025, wskazującym strategiczne cele, kierunki i organizację tej dziedziny usług publicznych. W wyniku zakończonych niedawno konsultacji dokonaliśmy w nim wielu istotnych korekt. W środę przyjmie go zarząd województwa. Będziemy zabiegać, by sejmik mógł go uchwalić na wrześniowej sesji. Wstępny projekt planu – na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego i zgodnie z ustalonymi wytycznymi kierunkowymi – przygotował zespół naukowców z Katedry Budownictwa Drogowego bydgoskiego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego pod kierownictwem profesora Tomasza Szczuraszka, działający w ramach Fundacji Rozwój UTP (to ten podmiot został wyłoniony jako wykonawca w toku postępowania przetargowego). W trakcie konstruowania założeń do planu autorzy wystosowali pisma do blisko stu różnych instytucji –w tym wszystkich starostw powiatowych, prezydentów największych miast regionu i przedsiębiorstw przewozowych – z prośbą o opinie i sugestie. Otrzymali zaledwie 35 odpowiedzi. Zawarte w nich postulaty zostały w opracowaniu uwzględnione. Dokument zakłada, że kluczową rolę w regionalnym publicznym transporcie pasażerskim odgrywać będzie kolej. Wojewódzka sieć publicznych przewozów pasażerskich docelowo składać się będzie z 22 linii kolejowych oraz 45 linii autobusowych, powiązanych i uzupełnianych przez autobusowy transport lokalny. W pięciu największych miastach regionu powstanie 11 zintegrowanych „strategicznych”węzłów przesiadkowych umożliwiających przesiadki do środków komunikacji o zasięgu ponadregionalnym. Pozostałymi węzłami systemu będą zintegrowane platformy przesiadkowe w liczbie 36, zlokalizowane w stolicach powiatów oraz innych generujących znaczący ruch pasażerski miejscowościach. System uzupełnią rozwinięta sieć przystanków oraz nowoczesne systemy informacji podróżnych i sprzedaży biletów. W wyniku konsultacji, wobec jasno sprecyzowanych oczekiwań lokalnych społeczności, zrezygnowaliśmy z pierwotnych zapisów o konieczności przeprowadzenia w 2020 roku analizy ekonomicznej dotyczącej utrzymywanie sześciu linii kolejowych i w konsekwencji ewentualnego ich zawieszenia. Co do postulatów mówiących o wpisaniu do planu rewitalizacji kolejnych odcinków torów, to zostaną one uwzględnione w planie jeśli uda się pozyskać na nie środki.

foto_1_760

– „Jesteśmy zwolennikami transportu publicznego, bo tylko tego typu rozwiązania są właściwą odpowiedzią na potrzeby społeczne i wyzwania zrównoważonego rozwoju. Zdajemy sobie oczywiście sprawę z niewielkich strumieni podróżnych na wielu publicznych liniach, zwłaszcza kolejowych, a także z tego, że utrzymywanie niektórych z tych linii należałoby uznać za nieracjonalne z punktu widzenia prostego rachunku ekonomicznego. Wiemy też jednak, że aż 60 procent osób które obecnie poruszają się wyłącznie prywatnymi środkami transportu deklaruje, pod pewnymi warunkami, chęć by przesiąść się do pociągów. Dlatego zdecydowaliśmy się na kontynuację wielkiego wysiłku inwestycyjnego i organizacyjnego który powinien sprawić, że zechcą to uczynić –podkreśla marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.Wśród nowych rozwiązań organizacyjnych znajdą się miedzy innymi budowa zintegrowanych rozkładów jazdy i prace nad zintegrowanym biletem wojewódzkim. Dla wypracowywania najlepszych rozwiązań systemowych zostaną powołane dwie nowe instytucje: Zarząd Wojewódzkiego Transportu Publicznego i Wojewódzka Rada Transportu Publicznego. Pierwsza z nich będzie jednostką samorządu województwa, której misją będzie udoskonalanie przyjętych rozwiązań i koordynacja działań operacyjnych. Druga – społeczne stałe ciało doradczo-opiniodawcze, złożone z przedstawicieli samorządów lokalnych, stowarzyszeń pasażerów, przewoźników oraz ekspertów w tej dziedzinie – będzie rozwinięciem zaproponowanej przez marszałka województwa idei „okrągłego stołu w sprawach transportu”. Gremium to będzie płaszczyzną artykułowania i godzenia sprzecznych interesów oraz budowania regionalnego konsensusu w sprawach komunikacji publicznej.