Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto wdroży w Radomiu kartę miejską?

infotrans
29.03.2013 12:29
W przedświąteczny czwartek MZDIK Radom otworzył oferty w przetargu na wdrożenie w Radomiu karty miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Zamówieniem są zainteresowane dwie firmy i jedno konsorcjum. Zwycięzcę przetargu poznamy prawdopodobnie na początku maja, bo wszystkie oferty muszą zostać szczegółowo sprawdzone. Na sfinansowanie tego zamówienia rezerwowaliśmy 8 milionów 900 tysięcy złotych. Najdroższa oferta opiewa na 14 milionów 932 tysiące i 528 złotych. Złożyła ją firma FARA ASA z Trondheim. Norwedzy proponują trzy lata gwarancji jakości i rękojmi za wady. Jest to minimalny wymagany przez nas okres gwarancji. Ofertę tańszą o około dwa miliony złotych przedstawiło konsorcjum dwóch firm – GMV Innovating Solutions z Warszawy oraz Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas z Madrytu. Polsko-hiszpańskie konsorcjum chce 12 milionów 725 tysięcy 976 złotych i 93 groszy. Poza tym zaoferowało trzy lata gwarancji. Oferta najtańsza, na kwotę 8 milionów 839 tysięcy 395 złotych, wpłynęła od firmy R&G Plus z Mielca. Polska spółka zaoferowała najdłuższy wśród wszystkich oferentów – pięcioletni okres gwarancji.
-„Oferty będziemy oceniali nie tylko pod kątem ceny, za którą oferent może uzyskać maksymalnie 90 punktów, ale też okresu gwarancji jakości i rękojmi za wady na przedmiot zamówienia. Wszystkie złożone oferty zostaną teraz bardzo dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, prawnym i rachunkowym. Przewidujemy, że potrwa to co najmniej miesiąc. Wybrany przez nas wykonawca będzie miał 500 dni od daty podpisania umowy na wdrożenie tego projektu”–czytamy w oficjalnym komunikacie MZDIK.
Karta miejska to w dużym skrócie elektroniczny system przepływu danych oraz środków finansowych, który umożliwi pobieranie opłat za jazdę autobusami komunikacji miejskiej przy użyciu plastikowych kart z chipem. W początkowym okresie Radomska Karta Miejska będzie służyła jako elektroniczny nośnik dla biletów okresowych obowiązujących w komunikacji miejskiej. Kartą będzie można posługiwać się też jako elektroniczną portmonetką i płacić za pojedyncze przejazdy autobusami. Nieco później planujemy rozszerzyć funkcjonalność karty i kodować na niej dodatkowe usługi. Karta miejska mogłaby między innymi zastępować bilety parkingowe w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, legitymacje szkolne, studenckie, karty biblioteczne, bilety wstępu na baseny Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji i tym podobne. Przewidujemy również nawiązanie współpracy z Kolejami Mazowieckimi oraz z warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego. A to oznacza, że mieszkańcy Radomia posiadający naszą kartę miejską mogliby w przyszłości zakodować na niej bilety obowiązujące w komunikacji stołecznej. Karta miejska dostarczy nam ponadto wielu danych dotyczących ruchu pasażerskiego w komunikacji autobusowej, co pozwoliłoby na optymalizację usług przewozowych.
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej będzie informował oczekujących na przystankach o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu, przebiegu tras lub zmianach w rozkładach. Na 44 najważniejszych przystankach autobusowych zostaną zamontowane na słupach dwustronne tablice świetlne. Będziemy pierwszym miastem w Polsce, jakie wdroży taki system aż na tak dużą skalę. W innych miastach korzystających z podobnych rozwiązań tablic jest mniej. Tablice naszego systemu zostaną wykonane w technologii LED. Na czarnym tle mają być wyświetlane duże, jaskrawe napisy. Osoby starsze lub niedowidzące nie będą mieć kłopotów z odczytaniem komunikatów. Będą one wyświetlane w pięciu albo w ośmiu wierszach, zaś wysokość każdego z nich będzie wynosiła pięć centymetrów. Jasność świecenia diod LED będzie automatycznie dostosowywana do pory dnia: nocą diody będą świeciły słabiej, a w ciągu dnia silniej. Mniejsze tablice LED pojawią się w autobusach – wraz z systemem zapowiedzi przystanków (zastąpią obecne tablice trasowe). Zamawiany system karty miejskiej oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej powinny mieć budowę modułową. Radomskiemu Zarządowi zależy nam na możliwości rozbudowy infrastruktury – na przykład na instalacji dodatkowego wyposażenia wewnątrz pojazdów lub uruchomieniu w przyszłości nowych punktów do wydawania i ładowania kart elektronicznych. Dostarczone oprogramowanie musi zagwarantować obsługę systemu przy ewentualnym przejściu ze złotych na euro.