Krakowska strefa czystego transportu z problemami
Przedsiębiorcy i mieszkańcy krakowskiego Kazimierzazaskarżyli uchwałę radnych miejskich o strefie czystego transportu w tejdzielnicy. Skarżący uważają, że wprowadzone ograniczenia utrudniają im swobodnefunkcjonowanie. Kraków jako pierwsze miasto w Polsce wprowadził taką strefę.
Sprawą zajmie się Wojewódzki Sąd Administracyjny.Ograniczenie na Kazimierzu obowiązuje od 5 stycznia, od tego czasu do 20stycznia – jak poinformowała PAP Edyta Ćwiklik ze straży miejskiej – strażnicyskontrolowali 4572 pojazdy wjeżdżające do strefy czystego transportu. Zaniestosowanie się do nowej organizacji ruchu pouczyli 1169 kierowców. W jednymprzypadku sporządzili notatkę pod wniosek o ukaranie do sądu. Jak dotąd żaden zkierowców nie dostał mandatu – kara może wynosić do 500 zł, bez naliczaniapunktów karnych.
Uchwałę zaskarżyło 30 podmiotów, głównie przedsiębiorców działającychna terenie Kazimierza. Uważają oni, że wprowadzone ograniczenia naruszajązasadę równości i swobody działalności gospodarczej – ograniczenia nieobowiązują mieszkańców strefy, przedsiębiorców, którzy mają tam siedzibę swojejfirmy, osób niepełnosprawnych oraz taksówkarzy, jednak – jak przekonująskarżący reprezentowani przez adwokata Piotra Capińskiego – nie wszyscyprzedsiębiorcy działający na terenie strefy mają siedzibę właśnie naKazimierzu.
O co chodzi?
Skarżący uważają także m.in., że uchwała ogranicza ichkonstytucyjne prawo do korzystania z powszechnie dostępnych usług świadczonychza pomocą dowozu, np. usług gastronomicznych czy usług firm ochroniarskich. Wocenie skarżących uchwała nie dopuszcza również wjazdu do strefy pojazdówbudowy, pojazdów nie mieszkających w strefie właścicieli nieruchomości tampołożonych, elektrycznych skuterów, czy też pojazdów przeznaczonych do przewozuzwłok.
Na razie strefa ma obowiązywać przez pół roku, ponieważbudzi zastrzeżenia niektórych radnych i mieszkańców. Jeśli strefa się”sprawdzi”, to radni zdecydują o przedłużeniu jej funkcjonowania oraz oposzerzeniu jej obszaru. Skarżący przekonują, że wprowadzenie strefy nawet napół roku jest niezgodne z prawem, ponieważ takiego okresu próbnego nieprzewiduje ustawa (o elektromobilności i paliwach alternatywnych), na podstawiektórej uchwała weszła w życie.
Na uchwałę zwrócił uwagę wojewoda małopolski, który nakazałsporządzenie oceny nadzorczej tego dokumentu. Ocena wykazała niestaranność wprzygotowaniu uchwały, ale zdaniem wojewody wady dokumentu nie mają takiejskali, aby uchwałę unieważniać.
ZTP komentuje
Dyrektor Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ŁukaszFranek komentując zaskarżenie uchwały powiedział PAP, że nie rozumie po coskarżyć uchwałę, która za kilka miesięcy będzie podlegała „weryfikacji”.
„Wygląda to trochę na chęć stworzenia faktu medialnego, anie realną polemikę odnośnie samej strefy. Oczywiście jeżeli sądy kolejnychinstancji zadecydują, że strefa czystego transportu została zaskarżona podstawnie,to będziemy dostosowywać się do orzeczeń” – powiedział.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak podkreślił, miasto musi walczyć o czyste powietrze, naco dowodem są m.in. ostatnie dni bezpłatnej komunikacji spowodowanej smogiem.
-„Strefa czystego transportu została przewidziana przez administrację rządową,jako narzędzie mające na celu zapobiegać negatywnemu oddziaływaniu emisjizanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowiska” – wyjaśnił.
Strefa czystego powietrza na krakowskim Kazimierzu jestpierwszą tego typu strefą w Polsce. Zgodnie z uchwałą na krakowski Kazimierz,dzielnicę chętnie odwiedzaną przez turystów, mogą wjeżdżać jedynie pojazdyelektryczne, napędzane wodorem albo gazem CNG. (PAP)
„