Krakowscy radni przyjęli nowe zasady smogowej komunikacji

infotrans
05.07.2018 11:05

Krakowscy radniprzyjęli nowe zasady wprowadzania w Krakowie bezpłatnej komunikacji miejskiej wdni ze smogiem.

Decyzja będzie podejmowania nie tylko w oparciu o prognozyjakości powietrza, ale o prognozy i pomiary ze stacji monitorujących stanpowietrza. Z bezpłatnych przejazdów będzie mógł skorzystać każdy.

Od grudnia 2015 r., gdy Rada Miasta po raz pierwszy przyjęłauchwałę w tej sprawie to trzecia zmiana zasad. Władze miasta szukają rozwiązań,które najlepiej sprawdzą się w praktyce.

„Prognozy nie do końca się sprawdzały. Wysokie stężeniazanieczyszczeń występowały, ale nie w aż tak dużym stopniu jak przewidywano,więc uznaliśmy, że powinniśmy to skorygować i wprowadzić system mieszany”– mówił PAP pełnomocnik prezydenta ds. jakości powietrza Paweł Ścigalski.”Nie ma metody idealnej. My postanowiliśmy pozostawić prognozy, dlatego,że dają one możliwość wcześniejszego informowania mieszkańców. Jednocześnie,gdyby prognozy okazały się nietrafione, będziemy mieć wyniki pomiarówzanieczyszczeń ze stacji monitoringu z godziny trzeciej nad ranem, co wprzypadku stężeń pyłu zawieszonego powyżej 150 mikrogramów na metr sześciennyda możliwość szybkiej reakcji i wprowadzenia od godzin porannych, od pierwszychkursów autobusów i tramwajów bezpłatnej komunikacji” – wyjaśnił.

Bezpłatna komunikacja miejska będzie wprowadzana, jeśli wprognozie jakości powietrza specjaliści z Instytutu Meteorologii i GospodarkiWodnej wskażą na prawdopodobieństwo przekroczenia średnich poziomów stężeń pyłuPM10 w dowolnych dwóch z trzech ośmiogodzinnych przedziałów doby. Gdy prognozatakich informacji nie zawierała, ale średnia pomiarów ze wszystkich stacjimonitoringu powietrza w Krakowie wskazała o godzinie 3 nad ranem faktyczneprzekroczenia stężenia pyłu PM10 powyżej 150 mikrogramów na metr sześc., będąbezpłatne przejazdy komunikacją miejską – od rana do północy.

Uprawnienia do bezpłatnych przejazdów będzie miał każdykorzystający z transportu miejskiego, a nie jak było do tej pory kierowcy zdowodem rejestracyjnym samochodu (mogło z nimi podróżować tyle osób, na ile miejsczarejestrowany był pojazd).

Jak podkreślono w uzasadnieniu uchwały ta zmiana ma na celuzachęcenie jak największej liczby osób do rezygnacji z podróżowania własnymsamochodem. Do tej pory część podróżnych nie decydowała się na komunikacjęzbiorową z powodu posiadania jednego dowodu rejestracyjnego, co w powiązaniu z różnymikierunkami podróży osób korzystających z samochodu wykluczało możliwośćskorzystania z bezpłatnych uprawnień. Takie rozwiązanie ma też służyćzmniejszeniu nierówności pomiędzy użytkownikami transportu: tymi, którzy mająauto i tymi, którzy go nie posiadają.

Oszacowano, że jeśli z bezpłatnej komunikacji będzie mógłkorzystać każdy, dochód budżetu miasta ze sprzedaży biletów będzie mniejszy o ok.335 tys. zł za każdy dzień.

Za przyjęciem nowej uchwały głosowało 38 radnych, jednaosoba była przeciw.

Po raz pierwszy bezpłatna komunikacja z powodu smogu zostaławprowadzona w Krakowie 2 stycznia 2016 r. – w kilkanaście dni po przyjęciuuchwały w tej sprawie. W 2016 były dwa takie dni, w 2017 – osiemnaście, a odpoczątku tego roku do maja – trzy.

Początkowo darmowe przejazdy były ogłaszane na podstawieśredniego dobowego stężenia zanieczyszczeń notowanego na stacjach monitoringu(mierzono je raz o g. 16.00, potem uwzględniano dwukrotne pomiary), a późniejna podstawie prognozy IMGW. Wprowadzany obecnie system „mieszany” mabyć dokładniejszy.