Kraków z linią kolejową na lotnisko i szybkim tramwajem w 2015 roku
Rozbudowa międzynarodowego portu lotniczego wraz ze zmodernizowanym połączeniem kolejowym z centrum miasta oraz odcinek szybkiego tramwaju Lipska-Wielicka to najważniejsze komunikacyjne inwestycje, które zakończą się w Krakowie w 2015 roku. W połowie 2015 r. zakończy się rozbudowa Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice, dzięki której przepustowość lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie. Obecnie może on odprawić do 3,5 mln osób rocznie. Aktualnie na lotnisku trwają prace budowlane związane z rozbudową terminalu oraz remontem dróg kołowania i rozbudową płyty postojowej. Przebudowywany jest także wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska. Łączna wartość tych inwestycji wynosi ponad 500 mln zł. Firma Astaldi, która jest wykonawcą najważniejszych inwestycji na lotnisku Kraków Airport, wygrała także przetarg na modernizację połączenia kolejowego między centrum Krakowa a lotniskiem Balice. Inwestycja jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć PKP PLK na południu kraju. Zgodnie z planami do marca 2015 r. wykonawca wybuduje drugi tor na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Balice, wydłuży połączenie o około 500 metrów do głównego terminalu lotniskowego, a także zelektryfikuje linię. Po modernizacji zwiększy się jej przepustowość. Na trasę będą mogły wyjechać pociągi o napędzie elektrycznym, które zastąpią obecnie wykorzystywane jednostki spalinowe. Maksymalna prędkość pociągów wyniesie 80 km/h. Kluczowym założeniem budowy kolejowego połączenia stolicy Małopolski z MPL Balice jest przeniesienie przystanku Kraków Balice w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu lotniska. W ramach inwestycji zostaną także wybudowane trzy zupełnie nowe przystanki: Kraków Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki oraz Kraków Krzyżówka. Dzięki temu mieszkańcy aglomeracji będą mieli zdecydowanie łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego. Dodatkowo zmodernizowany zostanie przystanek Kraków Łobzów. Wszystkie perony zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.W 2015 r. ukończony zostanie także nowy odcinek szybkiego tramwaju między ulicami Lipską i Wielicką w Krakowie. Nowa trasa będzie przebiegać estakadą nad torami kolejowymi i układem drogowym. Koszt inwestycji wyniesie 150 mln zł brutto. Miasto ze swojego budżetu zapłaci wykonawcy za prace budowlane nieco ponad 55,8 mln zł. Reszta zostanie pokryta ze środków Unii Europejskiej. Głównym elementem nowego połączenia tramwajowego o długości 2,1 kilometra będzie mająca prawie 600 metrów długości estakada pieszo-rowerowo-tramwajowa biegnąca nad torami kolejowymi i układem drogowym w Płaszowie. W ramach inwestycji powstanie torowisko (podwójny tor) o długości 2,1 km od skrzyżowania ulic Kuklińskiego, Lipskiej i Saskiej do połączenia z ulicą Wielicką. Rozbudowane zostaną też ulice: Saska, Gromadzka, Prokocimska, Żołnierska, zbudowane będą drogi dojazdowe, oświetlenie uliczne i sygnalizacja świetlna.