Kraków z klimatyzacją od soboty, Lublin – od dzisiaj
Kolejne miasta włączają klimatyzację w komunikacjimiejskiej. To efekt pozytywnego stanowiska Głównego Inspektora Sanitarnego wtej sprawie.
Kraków
Od soboty we wszystkich pojazdach MiejskiegoPrzedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie wyposażonych w klimatyzację,została ona ponownie uruchomiona – podał Urząd Miasta.
W pojazdach MPK systemy klimatyzacyjne korzystają zarówno zpowietrza atmosferycznego (zewnętrznego) jak i z powietrza z cyrkulacji. Nie maobecnie technicznych możliwości, aby przełączyć je na pobór powietrza wyłączniez zewnątrz.
Jak poddano w piątkowym komunikacie, w trosce obezpieczeństwo pasażerów systemy wentylacyjno-klimatyzacyjne są utrzymywane nanajwyższym poziomie. Stacje obsługi autobusów i tramwajów MPK S.A.przeprowadzają systematyczne przeglądy i wymieniają filtry. Prowadzona jesttakże dezynfekcja całej instalacji z wykorzystaniem odpowiednich środków, apersonel techniczny zajmujący się ich serwisowaniem stosuje środki ochronyosobistej.
Lublin
Od poniedziałku – 22 czerwca, sukcesywnie w autobusach itrolejbusach ponownie zostały włączone układy klimatyzacji i wentylacji.
Podobnie, jak w Krakowie, lubelska decyzja o ponownymuruchomieniu systemów została podjęta na podstawie stanowiska GłównegoInspektora Sanitarnego w sprawie klimatyzacji w taborze komunikacji miejskiejoraz w odpowiedzi na wnioski pasażerów. Stanowisko GIS oznacza możliwośćbezpiecznego włączenia klimatyzacji w transporcie zbiorowym, co z pewnościąwpłynie na komfort podróży, przy coraz wyższych temperaturach.
Przypomnijmy, że dyspozycja o wyłączeniu układówklimatyzacji i wentylacji pojazdów obowiązywała od 10 kwietnia br. i byłapodyktowana troską o zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów oraz kierowców. Było tojedno z działań profilaktycznych w walce z epidemią koronawirusa w przestrzenipublicznej.
W Lublinie w klimatyzację wyposażonych jest obecnie 270pojazdów, co stanowi ok. 70% całego taboru.
Zdaniem GIS
Urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne w autobusach itramwajach w czasie epidemii mogą pracować po spełnieniu określonych warunków -wskazuje Główny Inspektorat Sanitarny, opierając się na opinii NIZP-PZH.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zakład Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska NarodowegoInstytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny (NIZP-PZH) zwróciłuwagę, że charakterystyka urządzeń wentylacyjno-klimatyzacyjnych montowanych wautobusach i tramwajach wskazuje, że działają one w systemie zapewniającymmożliwość pracy bez stosowania powietrza pochodzącego z cyrkulacji, więc nie maprzeciwwskazań do ich uruchomienia.
Eksperci podkreślają, że ważne jest zapewnienie stałych,wysokich wydajności przepływu powietrza w systemach wentylacyjno-klimatyzacyjnychoraz utrzymanie jego ciągłej pracy w trakcie użytkowania pojazdu do przewozuosób. Ponadto, powietrze wywiewane z wnętrza powinno być w miarę możliwościusuwane na zewnątrz, a do wnętrza powinno być nawiewane uzdatnione powietrzeatmosferyczne, z możliwie jak najmniejszym dodatkiem powietrza z cyrkulacji.
Rzecznik prasowy GIS Jan Bondar zaznacza, że jeśli stosowanejest powietrze z cyrkulacji, krążące w układzie zamkniętym, to powinno podlegaćfiltracji z użyciem wysokiej klasy filtrów powietrza o oznaczeniach zgodnych zaktualną klasyfikacją filtrów i normami określającymi ich sprawność w zakresieredukcji cząstek o określonej wielkości. Jednak – jak wskazało NIZP-PZH -stosowanie tego typu systemów jest niepożądane i dopuszczalne tylko w przypadkubraku innych rozwiązań technicznych i ograniczone do niezbędnego minimum.
„Ważne aby przed rozpoczęciem użytkowania systemywentylacyjno-klimatyzacyjne podlegały przeglądom oraz wymianie elementówfiltracyjnych i dezynfekcji. Po drugie, opinie ekspertów wskazują, że wzależności od stosowanego systemu spółki transportowe powinny podejmowaćdecyzje po analizie ryzyka i aktualnej sytuacji epidemicznej. Po trzecie ważnejest zachęcenie pasażerów do przestrzegania obowiązującego prawa, w tymnoszenia maseczek i utrzymania dystansu społecznego” – akcentuje wrozmowie z PAP rzecznik prasowy GIS.
Sanepid zaznacza, że szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymywanieczęstotliwości kontroli czystości elementów instalacji i parametrów jej pracy,także prac serwisowych obejmujących wymianę i czyszczenie filtrów. (PAP)
„