Kraków szuka wykonawców dwóch parkingów P&R
Kurdwanów i Bieżanów – to dwie pętle tramwajowe w Krakowie, przyktórych w pierwszej kolejności powstaną parkingi budowane w systemie ?Parkuj ijedź? (P&R). Miejska Infrastruktura Sp. z o.o. rozpisała przetarg na ichrealizację.
Spółka Miejska Infrastruktura ogłosiła przetargi na budowędwóch parkingów w systemie ?Parkuj i jedź?. W najbliższym czasie dowiemy się,kto zrealizuje obiekty przy pętlach Kurdwanów i Bieżanów.
Pierwszy z nich będzie zlokalizowany na działce gminnej podestakadą pętli tramwajowej Kurdwanów. Wjazd na parking planowany jest z ulicyPor. Halszki. W ramach inwestycji powstanie ok. 172 miejsc postojowych.
Drugi z parkingów zlokalizowany będzie na działce gminnej wśrodku pętli tramwajowej Bieżanów. Wjazd będzie się odbywał z ulicy Barbary.Przewidywana ilość miejsc postojowych wyniesie ok. 110. W tym miejscu wartozaznaczyć, że zaprojektowane przez Spółkę rozwiązanie jest wręcz modelowymprzykładem integracji przestrzennej i funkcjonalnej miejskiego podsystemutransportu zbiorowego z innymi podsystemami w tym przypadku parkingiemprzesiadkowym.
Korzystanie z budowanych przez Miejską Infrastrukturęparkingów P&R będzie darmowe dla osób posiadających okresowe (abonamentowe)bilety komunikacji miejskiej. Z kolei osoby, które takich biletów nieposiadają, będą płaciły za parking. Za to na podstawie biletu postojowego będąmogły korzystać z komunikacji miejskiej w danym dniu. Zaprojektowanerozwiązanie przewiduje również pełną obsługę systemu Małopolskiej KartyAglomeracyjnej. Dzięki temu na podobnych zasadach jak pasażerowie komunikacjimiejskiej z parkingów będą mogli korzystać pasażerowie Małopolskiej KoleiAglomeracyjnej.
? „Nowe parkingiwyposażone będą w elementy dynamicznej informacji pasażerskiej dzięki, którejkierowca już na parkingu dowie się, kiedy odjeżdża tramwaj linii, któradowiezie go do celu podróży. Przy ulicach dojazdowych do parkingów umieszczonezostaną tablice informujące w czasie rzeczywistym o ilości wolnych miejscparkingowych” ? mówi Piotr Kącki, prezes Miejskiej Infrastruktury.
W zakresie przygotowanych rozwiązań spółka uwzględniła m.in. potrzeby osób podróżujących rowerem. Zaprojektowane zostały miejsca, wktórych rowerzysta będzie mógł zostawić swój jednoślad i w dalszą podróż udaćsię komunikacją publiczną. Aby zapewnić lepszą ochronę pozostawionym rowerom,miejsca te będą zadaszone, oświetlone, wyposażone w stojaki rowerowepozwalające na przymocowanie do niego ramy roweru i kół, a także objęte zostanąmonitoringiem wizyjnym. Nowością będzie wyposażenie stojaków rowerowych wzapięcia zintegrowane z nośnikiem biletu okresowego. Zapinanie i odpinanieroweru będzie odbywało się przy pomocy biletu KKM lub MKA. Nieautoryzowaneprzerwanie zapięcia włączy alarm.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– „Niezapomnieliśmy także o użytkownikach pojazdów elektrycznych. Z myślą o tejgrupie zapewnione zostaną punkty ładowania pojazdów elektrycznych” -informuje Piotr Kącki, prezes spółki Miejska Infrastruktura.
Rozpisanie przetargu na dwa parkingi Parkuj i Jedź byłomożliwe dzięki wejściu w życie znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówieńpublicznych. Brak tych przepisów powodował, że nie można było ogłaszaćprzetargów na zadania z wykorzystaniem środków unijnych. A budowa parkingów?Parkuj i jedź? ma zapewnione takie finansowanie.
Warto wiedzieć, że Miejska Infrastruktura przygotowuje dobudowy kolejne parkingi ?Parkuj i jedź?. Wśród nich jest obiekt w Bronowicach,który zlokalizowany będzie pomiędzy torowiskiem tramwajowym, magistraląkolejową a zjazdem z ul. Armii Krajowej do Bronowickiej. Będzie to parkingwielopoziomowy z terminalem autobusowym, który zintegruje komunikację kolejową,tramwajową, autobusową i samochodową.
Przypomnijmy również, że istotą funkcjonowania systemu?Parkuj i jedź? jest przejęcie przez transport publiczny większości podróżywykonywanych samochodami osobowymi z obszarów zewnętrznych do Krakowa, a wszczególności do centrum miasta. Atrakcyjna oferta, sprawna komunikacjapubliczna oraz możliwość kontynuowania podróży na podstawie biletuparkingowego, stanowić ma dla użytkowników zachętę i rekompensatę zaograniczoną dostępność wjazdu samochodem do centrum miasta. Lokalizowanieparkingów realizowanych w tym systemie bezpośrednio przy przystankachpoczątkowych (pętlach tramwajowych) ma dodatkowo uatrakcyjnić ofertę i stanowićalternatywę, a także sposób na podróżowanie po mieście.
„