Kraków podsumowuje rok 2018: 400 mln pasażerów
Rok 2018 roku w Krakowie to czas sporych inwestycji i zmian organizacyjnych – z dniem 1 listopada z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu wyodrębniono: Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Zarząd Transportu Publicznego oraz Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa.
Teraz miasto opublikowało raport podsumowujący transportowe inicjatywy, działania oraz inwestycje. Także w zakresie transportu zbiorowego.
Tramwaje
Utrzymanie infrastruktury tramwajowej kosztowało ponad 21 mln zł. W ramach tych środków wykonano m.in. podbijanie stabilizacyjne torowiska wzdłuż al. Pokoju i ulicy Broniewskiego. Podbijanie w znaczny sposób poprawiło komfort podróży pasażerów komunikacji miejskiej na tych odcinkach. W ciągu roku realizowano prace naprawcze, wśród nich m.in. szlifowanie falistego zużycia szyn – 21 395 metrów pojedynczego toru; podbijanie stabilizacyjne – 11 844 metrów pojedynczego toru; wymiana szyn – 2 377 metrów bieżących szyny; wymiana podkładów – 1 499 sztuk; wymiana krzyżownic – 5 sztuk; wymiana zwrotnic – 10 sztuk.
Piesi
W ubiegłym roku jednostka realizowała zadania związane z bezpieczeństwem pieszych. Wśród nich: innowacyjne rozwiązanie na przejściu dla pieszych na ulicy Armii Krajowej (tuż przed przejściem rozdzielenie i optyczne zawężenie pasów ruchu za pomocą elastycznych słupków); sygnalizacja świetlna na ulicy Bieńczyckiej na wysokości wjazdu do osiedla Kolorowego; przejście z sygnalizacją na ulicy Zakopiańskiej na wysokości skrzyżowania z ulicą Kościuszkowców.
Rowerzyści
W mieście od 2016 roku funkcjonuje rower miejski Wavelo. Do dyspozycji mieszkańców jest 1 500 rowerów (w okresie zimowym 500) zlokalizowanych w 165 stacjach. W 2018 roku dokonano 939 288 wypożyczeń. Na Wavelo przejechano 3 441 592 kilometrów.
KKM
Podsumowując rok 2018 warto również wspomnieć o maksymalizacji Komunikacji Miejskiej. Na krakowskie ulice wyjechało więcej autobusów (50) oraz tramwajów (30).
Tramwaje kursowały z częstotliwością co: 5; 7,5; 15 minut. Uruchomiono nowe połączenia autobusowe: linia 114 (Pod Fortem – Chełmońskiego Pętla); linia 163 (Rżąka – Osiedle Piastów); linia 413 (Na Załęczu – Rondo Czyżyńskie) oraz nowe linie aglomeracyjne: linia 219 (Osiedle Podwawelskie – Jeziorzany Pętla); linia 264 (Mały Płaszów – Grabie Kościół), linia 274 (Podgórze SKA -Trąbki P+R).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W sumie w 2018 roku 198 linii (autobusowe, tramwajowe, aglomeracyjne) obsłużyło ponad 400 milionów pasażerów. Dziennie wykonano 13 975 kursów. Linie obsługiwały 1 478 przystanków. W 2018 roku wymieniano i stawiono nowe wiaty przystankowe. W sumie 69 wiat, w tym 45 zostało wymienionych, z 24 to całkiem nowe. Dodatkowo zamontowano 19 „zregenerowanych” zadaszeń.
W ubiegłym roku w Akademii Mobilności ZIKiT uczestniczyło blisko 500 uczennic i uczniów z krakowskich szkół. Projekt realizowany był we współpracy z firmą Mobilis oraz kontrolerami z firmy Renoma.
Krakowski raport za rok 2018 można pobrać TUTAJ
„