Kraków: Cztery lotniska pasażerskie w Małopolsce do 2030 roku
Budowę trzech nowych lotnisk pasażerskich na terenie województwa małopolskiego, stanowiących uzupełnienie dla istniejącego portu Kraków-Balice, zakłada strategia rozwoju transportu lotniczego dla regionu do roku 2030.
Dokument prognozuje, że w 2030 roku z lotnisk na terenie województwa będzie korzystać 12-14 mln pasażerów.
Według dokumentu, opracowanego na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, zupełnie nowe lotniska pasażerskie powinny powstać w okolicach Tarnowa oraz Starym Sączu. Do obsługi regularnego ruchu pasażerskiego ma zostać także rozbudowane istniejące lądowisko w Nowym Targu na Podhalu. Nowe obiekty, wraz z wiodącym Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków- Balice, mają być równomiernie rozmieszczone w regionie i dobrze łączyć się z siecią drogową i kolejową.
Zgodnie z założeniami planowane lotniska w Małopolsce mają być dostępne z każdego miejsca w województwie w czasie około godziny, a dla jak największej liczby osób nawet w ciągu 30 minut. Miejsca lokalizacji – to lokalne centra demograficzne, gospodarcze i turystyczne, których władze podejmują starania zmierzające do realizacji tego typu inwestycji.
Według planów rolę głównego lotniska w regionie będzie nadal pełnić rozbudowane lotnisko w Krakowie. Drugim co do wielkości ma być port regionalny w okolicach Tarnowa zdolny przyjmować średniodystansowe samoloty odrzutowe typu Boeing 737 czy Airbus A320. Lotniska lokalne w Starym Sączu i Nowym Targu mają zostać przystosowane do obsługi mniejszych samolotów dysponujących kilkudziesięciu miejscami, np. ATR 72.
Lotnisko w Tarnowie ma początkowo dysponować pasem startowym o długości 1,6 km, który w drugim etapie inwestycji będzie wydłużony do 2,5 km. Koszt budowy obiektu oszacowano na 107,5-130,5 mln zł w pierwszym etapie oraz 134,5-166,5 mln zł w drugim etapie.
W dwóch etapach powstawać ma także lotnisko w Nowym Targu, którego pas startowy może zostać wydłużony z początkowego 1,6 do 1,8 km. Pierwszy etap inwestycji ma kosztować 110-134 mln zł, a następny – 135-164 mln zł. Lotnisko w Starym Sączu z pasem startowym o długości 1,6 km powinno kosztować 110-134 mln zł.
Według strategii, próg rentowności nowe lotniska osiągną, gdy będą obsługiwać 200-250 tys. pasażerów rocznie. Obecnie na terenie województwa małopolskiego znajduje się jedno lotnisko pasażerskie w Krakowie-Balicach, które jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) portem w Polsce. Plany inwestycyjne lotniska na najbliższe lata zakładają m.in. wybudowanie nowego terminala pasażerskiego o przepustowości do 9 mln podróżnych. Lotnisko w 2007 roku obsłużyło ponad 3 mln podróżnych.