Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków chce promować komunikację poprzez droższe parkingi

infotrans
12.02.2019 08:31

Poszerzenie stref płatnego parkowania, wyższe opłaty izróżnicowanie stawek za pierwszą godzinę postoju w zależności od odległości odcentrum miasta – zakłada projekt zmian w Strefie Płatnego Parkowania,opracowany przez krakowski Zarząd Transportu Publicznego.

SPP ma zostać poszerzona o tereny Zabłocia i os.Podwawelskiego. Projekt zmian zakłada też, że bliżej centrum Krakowa – tam,gdzie dostępnych miejsc parkingowych jest mniej – opłaty za pierwszą godzinępostoju będą wyższe. Dalej od Starego Miasta – niższe. Strefa miałabyobowiązywać również w weekendy. Projekt został opracowany na podstawie analizzapotrzebowania parkingowego w Krakowie. Z propozycjami zmian zapoznają sięobecnie krakowscy radni.

Nowe ceny

Najdroższe strefy, gdzie proponowana jest stawka 8 zł zapierwszą godzinę postoju (9,60 zł za drugą, 11,40 zł za trzecią, za kolejne – 8zł) to obszary, w których popyt na miejsca postojowe przekracza 90 proc.podaży. Na obszarach, gdzie zapotrzebowanie na miejsca postojowe jest mniejszeproponowana stawka za pierwszą godzinę postoju wynosi 5 zł (6 zł za drugą, 7,20zł trzecią, za każdą kolejną – 5 zł).

Uzasadnienie ZTP

-„Nowe stawki opłat wzrosną w porównaniu z obecnymi.Tych, stosowanych do tej pory, nie można było zmieniać od 2001 r. – wówczasustalono je na sztywno bez możliwości waloryzacji. Wartość tych stawek wodniesieniu do siły nabywczej spadła o połowę od tamtej pory” – tłumaczy dyrektor Zarządu TransportuPublicznego Łukasz Franek.

Z kolei włączenie nowych terenów miasta do SPP ma być -według ZTP – „reakcją na zachowania kierowców”.

-„Zabłocie jest silnie turystycznym terenem, na którymmieszkańcy mają kłopoty ze znalezieniem miejsca postojowego. Z kolei os.Podwawelskie dla wielu kierowców dojeżdżających do centrum pełni funkcjęmiejsca postojowego, co z kolei odbija się na komforcie życia jego mieszkańców.Coraz większy ruch turystyczny powoduje, że także w weekendy mieszkańcy centrummiasta zwracają uwagę na problem ze znalezieniem miejsca postojowego. Koniecznejest zatem wprowadzenie SPP również w soboty i niedziele” – głosiinformacja na stronie UM Krakowa.

Z propozycjami zmian zapoznają się obecnie radni miejscy.

Krakowscy kierowcy skrążą

W ostatnim czasie przedsiębiorcy i mieszkańcy Krakowazaskarżyli inną uchwałę radnych miejskich – o strefie czystego transportu naKazimierzu. Kraków jako pierwsze miasto w Polsce wprowadził taką strefę.Skarżący uważają, że wprowadzone ograniczenia utrudniają im swobodnefunkcjonowanie. Ograniczenie na Kazimierzu obowiązuje od 5 stycznia, od tegoczasu do 20 stycznia strażnicy miejscy skontrolowali 4572 pojazdy wjeżdżającedo strefy czystego transportu. Za niestosowanie się do nowej organizacji ruchupouczyli 1169 kierowców. Żaden z kierowców nie dostał mandatu – kara możewynosić do 500 zł, bez naliczania punktów karnych.