Kraków: 611 projektów zgłoszonych w budżecie obywatelskim
Kraków: 611 projektów zgłoszonych w budżecie obywatelskim
611 projektów zgłosili mieszkańcyKrakowa do budżetu obywatelskiego 2015 (stan na 8.04. na godz. 12.00). 167wniosków miało charakter ogólnomiejski, a 444 dotyczyło zadań dzielnicowych.
Wśród zadań ogólnomiejskichznalazły się m.in.: SMOG ? STOP (informacja dla mieszkańców o poziomiezanieczyszczenia powietrza); Enklawa Wiślana ? stworzenie nad rzeką miejscaoferującego różne możliwości spędzania czasu dla osób w każdym wieku; reaktywowaniedziałalności reprezentacyjnej orkiestry dętej miasta Krakowa (orkiestry MPK);?Jestem blisko” ? aplikacja zwiększająca szansę przeżycia mieszkańcówKrakowa znajdujących się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego; ?Skaczmy dogóry jak kangury” ? trampoliny na smoczych skwerach oraz placach zabaw i wparkach; szkoleniowy ośrodek ruchu drogowego dla dzieci i młodzieży ?MiasteczkoRuchu Drogowego ? Lajkonik”; stok narciarski na Sikorniku; Bądź jednym zwielu ? stacjonarne alkomaty dla każdego; Płacę i decyduję ? zniżki na biletyokresowe dla osób płacących podatki w Krakowie; Krakowski Rower Miejski bliżejmieszkańców ? montaż 17 stacji KMK Bike na terenie Podgórza i Nowej Huty; Bonkultury ? zakup oferty edukacji kulturalnej dla gimnazjalistów; SamoobsługoweStacje Naprawy Rowerów; darmowe szczepienia przeciwko wirusowi HPV; darmowalemoniada w wakacje; ekologiczne ładowarki uliczne; strefa kreatywności ?ogólnodostępny lokal dla licealistów i studentów; Interaktywne Centrum HistoriiWisły Kraków; Rozkładomaty ? system jak dojadę na przystankach; Oranżeria zmotylami na Rondzie Mogilskim; kąpielisko z ogólnodostępną plażą miejską naZakrzówku; wykup gruntu pod Park Grzegórzecki; Zielone liczniki ? jedź płynneprzez miasto; Park&Run ? zaparkuj i biegnij.
Wśród zadań dzielnicowychznalazły się m.in.: Kazimierskie murale historyczne (Dzielnica I Stare Miasto),Pomiar chaosu reklamowego (Dzielnica II Grzegórzki), Akademia ?PrądnickiSenior” (Dzielnica III Prądnik Czerwony), Gdzie tu stanąć? ? czas naprawdziwe miejsce postojowe (Dzielnica IV Prądnik Biały), Budowa Street WorkoutParku (Dzielnica V Krowodrza), Płatne patrole policji (Dzielnica VI Bronowice),Multimedialna kultura (Dzielnica VII Zwierzyniec), Szkoła na miarę XXI wieku ?Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 17 (Dzielnica IX Łagiewniki ? BorekFałęcki), ?Słowiańskie lato” (Dzielnica X Swoszowice), Dom Trzech Pokoleń(Dzielnica XI Podgórze Duchackie), Kreatywna Strefa Gier i Miasteczko Ruchu dlaDzieci (Dzielnica XII Bieżanów ? Prokocim), Jestem psiarzem ? sprzątam(Dzielnica XIII Podgórze), joga w Parku Lotników (Dzielnica XIV Czyżyny),Familiada ?Zdrowo i wesoło” (Dzielnica XV Mistrzejowice), Wakacyjne kino?Pod chmurką” (Dzielnica XVI Bieńczyce), Zielone serce Kantorowic(Dzielnica XVII Wzgórza Krzesławickie), Posiłek do domu (Dzielnica XVIII NowaHuta).
Pełny wykaz zgłoszonych zadańjest dostępny na stronie www.krakow.pl/budzet.
Do końca maja urzędnicy oceniąprojekty pod względem prawno-formalnym. Od 20 do 28 czerwca mieszkańcy będąmogli wybierać, które spośród zadań zyskają największe poparcie i zostanąostatecznie realizowane ze środków budżetu obywatelskiego. Do końca lipcazostaną ogłoszone zwycięskie projekty przeznaczone do realizacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na zadania ogólnomiejskieprzeznaczono 10 mln zł, a na zadania dzielnicowe ponad 4 mln zł. Koszt zadaniaogólnomiejskiego nie może przekroczyć 3 mln zł i nie może być mniejszy niż 25tys. zł.
Działaniom promocyjno ?informacyjnym towarzyszyły m.in.: kolportaż 9000 ulotek dla dzielnic oraz 100000 sprofilowanych ulotek, strona www.krakow.pl/budzet, reklama w dwutygodnikumiejskim ?Kraków.pl” oraz TVP Kraków; emisja spotu w telewizji autobusowejbus.tv oraz planszy w automatach KKM, publikacja bannerów na stronachGazeta.pl, Love Kraków oraz Onecie, kampania na Facebooku; dystrybucja 400plakatów w siedzibach rad dzielnic, urzędzie miasta Krakowa, miejskichjednostkach organizacyjnych. W II etapie kampanii (1 ? 28 czerwca) zostanątakże wykorzystane nośniki outdoorowe, prasa, ulotki oraz Internet.
Pierwszą niestandardową formąpromocji budżetu obywatelskiego był flashmob. Happening został zorganizowany naRynku Głównym w Krakowie, gdzie do muzyki Abby ?Money, money, money”został wykonany układ taneczny. Na zakończenie eventu tancerze rozłożyli dużybanner z napisem ?Budżet obywatelski 2015″. Wydarzenie zostało w całościsfilmowane. Ponadto w marcu na rondzie Mogilskim został ustawiony namiot ?punkt informacyjno-konsultacyjny budżetu obywatelskiego. Mieszkańcy mogli w nimzdobyć informacje dot. budżetu, uzyskać pomoc w przygotowaniu projektu. Wpunkcie dyżurowali pracownicy Urzędu Miasta Krakowa i miejskich jednostekorganizacyjnych. Z myślą o dzieciach został przygotowany punkt atrakcji, wktórym najmłodsi krakowianie mogli ułożyć puzzle magnetyczne, za co w nagrodęotrzymali pamiątkowe mini puzzle. Namiot stanie również w czerwcu.
„