Koszalin zoptymalizuje komunikację. Na początek diagnoza

infotrans
13.09.2021 08:00
Zarząd Dróg i Transportu w Koszalinie szykuje się do optymalizacji siatki połączeń komunikacji miejskiej.

Zanim to jednak nastąpi organizator przewozów chce poznać opinie pasażerów. W tym celu urzędnicy ogłosili przetarg, którego przedmiotem jest przeprowadzenie badań marketingowych dotyczących wielkości popytu i struktury pasażerów na liniach komunikacyjnych organizowanych przez Zarząd Dróg i Transportu w Koszalinie wraz z wykonaniem optymalizacji układu sieci komunikacji miejskiej z równoczesnym wykonaniem materiałów informacyjnych i promocyjnych w tym zakresie. Wykonawca będzie miał w sumie 150 dni na realizację całego zamówienia.

ZASADY PRZEPROWADZANIA BADAŃ

ZDiT określił zasady, jakie mają być przestrzegane podczas badania wielkości i struktury popytu:

  • badania mają być przeprowadzone metodą obserwacji jawnej, standaryzowanej, niekontrolowanej,
  • obserwatorzy przed rozpoczęciem kursu zobowiązani będą skasować bilet beznominałowy, celem potwierdzenia badania, (oraz analogicznie po zakończeniu kursu)
  • wykonawca ma zapewnić liczbę obserwatorów do badania wielkości popytu: przynajmniej jedna osoba do pojazdów klasy mini, midi i maxi i dwie osoby do pojazdów klasy mega (rozlokowane na każdy z członów autobusu),
  • obserwatorzy są zobowiązani do zajęcia miejsca w autobusie umożliwiającego obserwację całego pokładu autobusu lub jego części (w przypadku pojazdów klasy mega),
  • obserwatorzy biorący udział w badaniach zobowiązani będą do schludnego i estetycznego ubioru, tj.: ZDiT nie dopuszcza krótkich spodni i sukienek, otwartych z przodu butów, odzienia wierzchniego w jaskrawych kolorach, odzienia wierzchniego z sugestywnymi napisami, odzienia wierzchniego przypominającego ubiór militarny, odzienia wierzchniego w zbyt dużych rozmiarach, spodni z dziurami, itp.

ROZKŁADY JAZDY I NOWA SIEĆ

Wykonawca ma zadanie dostarczyć projekt rozkładów jazdy dla pasażerów (odjazd z każdego przystanku) i kierowców dla trzech dni tygodnia (w różnych wersjach): dnia powszedniego, soboty i niedzieli bazując na wynikach badań wielkości popytu. Wykonawca ma zadanie przygotować następujące wersje rozkładów jazdy: rozkład jazdy zimowy, rozkład jazdy wolny od nauki szkolnej, rozkład jazdy wakacyjny.

Projektowana sieć komunikacyjna ma spełniać następujące założenia:

  • modułowy układ sieci opierający się o podstawową częstotliwość będącą dzielnikiem liczby 60 i jej wielokrotnością dla poszczególnych kategorii linii,
  • linie wzajemnie synchronizowane ze sobą na ciągach komunikacyjnych, które zapewniają równe odstępy pomiędzy odjazdami w ciągu godzinny,
  • linie podzielone na kategorie częstotliwości: I (priorytetowa), II (podstawowa), III (wspomagająca), IV (dedykowana),
  • skomunikowania na wybranych węzłach przystankowych umożliwiające przesiadkę,
  • optymalizacja obsługi linii poprzez brygady wieloliniowe,
  • koordynacja wybranych odjazdów z transportem dalekobieżnym – pociągami,
  • uwzględnienie dojazdów i zjazdów na linię jako kursów liniowych,
  • uwzględnienie podstawiania się pojazdów 5 minut przed odjazdem pod warunkami określonymi przez zamawiającego.

Wykonawca jest zobowiązany do stworzenia dwóch schematów sieci, zawierających nową sieć komunikacji miejskiej.

BADANIE WIELKOŚCI POPYTU

Opracowanie podsumowujące dotyczące badań wielkości popytu musi zawierać:

  • omówienie podaży sieci komunikacyjnej (między innymi: wyróżnienie liczby kursów na poszczególnych liniach „tam i z powrotem” z podziałem na dni powszednie, soboty niedziele, zestawienie tras linii autobusowych organizowanych przez Zarząd Dróg i Transportu w Koszalinie, liczba pojazdów w sieci komunikacyjnej w przedziałach półtoragodzinnych w ciągu doby z podziałem na dni powszednie),
  • wyjaśnienie zakresu i metodologii badań marketingowych,
  • przedstawienie wielkości popytu na usługi koszalińskiej komunikacji miejskiej (między innymi: tabelaryczne zestawienie liczby pasażerów z podziałem na linie komunikacyjne i dni powszednie, soboty, niedziele, tabelaryczne zestawienie wartości pasażerokilometra z podziałem na linie komunikacyjne i dni powszednie, soboty, niedziele, kategoryzacja linii komunikacyjnych pod względem liczby pasażerów i pasażerokilometra, wymienienie przyjętych standardów przyjętych w liczbie pasażerów, tabelaryczne zestawienie maksymalnie zarejestrowanych napełnień wraz z godziną kursu dla wszystkich linii komunikacyjnych z podziałem na dni powszednie, soboty, niedziele),
  • omówienie zmian w skali popytu w stosunku do badań przeprowadzonych w 2018 roku,
  • podsumowanie badań w formie propozycji zmian w koszalińskiej sieci komunikacyjnej (między innymi: trasy linii, dobór częstotliwości modułowej, wielkość i liczba taboru itp.),
  • opisanie dokonanych zmian zatwierdzonych przez zespół stałych przedstawicieli: ZDiT, MZK i wykonawcy, porównanie ze stanem obecnym przed wprowadzeniem modyfikacji w ofercie przewozowej.

BADANIE STRUKTURY POPYTU

Z kolei opracowanie dotyczące badań struktury popytu musi zawierać:

  • omówienie struktury popytu w przekroju poszczególnych rodzajów dni tygodnia (w odniesieniu do typu pasażerów ze względu na ich liczbę, uprawnienia do ulg lub przejazdów bezpłatnych, rodzaju posiadanego biletu),
  • strukturę popytu w symulacji przeciętnego miesiąca w przekroju rodzajów biletów oraz uprawnień do ulg i przejazdów bezpłatnych (prezentacja danych liczbowych w postaci tabeli i grafów),
  • strukturę biletów okresowych (przyrównanie do symulacji przeciętnego miesiąca i rodzajów zarejestrowanych biletów),
  • omówienie zmian w strukturze popytu w stosunku do badań przeprowadzonych w 2018 roku,
  • rekomendacje zmian w taryfie opłat biletów wraz z symulacją sprzedaży biletów zakładającą wzrost poziomu odpłatności za bilety i zwiększeniem liczby pasażerów.

WARUNKI PRZETARGU

Zamawiający czeka na oferty od wykonawców do dnia 17 września. Do kryteriów oceny ofert należą: cena (60%), liczba dodatkowych kursów, na których będą wykonane badania struktury popytu (30%), liczba dodatkowo dostarczonych materiałów promocyjnych – ulotek (10%).