Koniec miejskich pieniędzy z POIiŚ: 101% alokacji
27 stycznia Centrum Unijnych Projektów Transportowych przestawiło aktualny stan wykorzystania unijnych środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Poziom alokacji środków na miejskie inwestycje w transport prawie już wyczerpały dostępną pulę i osiągnęły poziom 101%. W ramach dofinansowanych projektów w perspektywie 2014-2020 zakupiono m.in. 190 elektrycznych autobusów oraz wybudowano 190 km linii tramwajowych oraz metra. Dodatkowo zawarto 58 umów na parkingi P&R.
Jak zapowiedział CUP, w kolejnej perspektywie unijnych dotacji należy spodziewać się podobnego poziomu dofinansowania – szczególnie w zakresie zeroemisyjnego transportu, systemów tramwajowych i systemów ITS. Przypomnijmy, że transport publiczny jest trzecim pod względem wielkości sektorem (po drogowym i kolejowym) o największym wsparciu przyznanym przez KE.
Elektryczna trzynastka
W 2020 r. CUPT przeznaczył przeszło 460 mln zł na zakup 190 elektrycznych autobusów dla 13 polskich miast: Poznania, Krakowa , Szczecina, Gdyni, Zielonej Góry, Sosnowca, Gliwic, Gorzowa Wielkopolskiego, Radomia, Opola, Malborka, Piły i Kędzierzyna Koźla. Już rozpoczęły się ich dostawy.
Jak poinformował CUPT, nowy tabor zakupiony w ramach 13 umów zawartych z samorządami trafi do tych miast, które realizują kompleksową politykę zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i ograniczania hałasu.
Z 460 mln zł dofinansowania najwięcej pieniędzy otrzymał Kraków – 109,7 mln zł na zakup 50 elektrycznych autobusów w ramach projektu wartego łącznie 158,8 mln zł. Duże wsparcie – prawie 91 mln zł dostał Poznań (projekt elektryfikacji wybranych linii autobusowych), 68,6 mln zł otrzymała Gdynia (projekt rozwoju elektrycznego transportu publicznego). Obecną flotę elektrobusów powiększy także Zielona Góra, która już dwa lata temu podpisała z Ursusem kontrakt na dostawę 47 autobusów elektrycznych. Teraz będzie mogła zainwestować w kolejne pojazdy – CUPT przyznał jej dofinansowanie w wysokości 30,3 mln zł., które miasto chce przeznaczyć na 12 elektrobusów. Niewiele mniej – 29,6 mln zł dostał na elektrobusy Sosnowiec (projekt „Czyste niebo nad Zagłębiem”). Najmniej otrzymał Kędzierzyn Koźle: niespełna 4,7 mln zł dofinansowania do zakupu 2 autobusów elektrycznych mających obsługiwać centrum miasta.
POIiŚ zostało 7,8 mld zł
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiS) podpisano umowy o dofinansowanie inwestycji środkami unijnymi kwotą 78,4 mld zł - poinformowała podczas środowej wideokonferencji p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) Joanna Lech.
“Dla sektora transportu zostało (w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko - PAP) przewidzianych ponad 86 mld zł. W tym momencie mamy umowy o dofinansowanie na 78,4 mld zł. Zatwierdziliśmy już płatności na 49,1 mld zł i pozostało nam do wykorzystania 7,8 mld zł” - powiedziała Lech.
“W POIiŚ mamy zawartych 313 umów o dofinansowanie, to oznacza, że mamy już zakontraktowanych 91 proc. środków” - dodała.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lech poinformowała, że w ramach POIiŚ podpisano umowy na 90,8 proc. środków przewidzianych dla sektora kolejowego, 88,6 proc. dla sektora drogowego i lotniczego. Na projekty miejskie podpisano umowy na 96,5 proc. środków, a na projekty morskie, śródlądowe i intermodalne podpisano umowy na całą przysługującą im pulę.
Szefowa CUPT powiedziała, że do końca tego roku zaplanowano podpisanie jeszcze 10 umów w ramach POIiŚ, co pozwoli nam na koniec 2021 roku na wykorzystanie 94 proc. środków w ramach tego programu operacyjnego.
“Te wartości wskazują na to, że wydatkowanie środków nie jest zagrożone, nie musimy się martwić o to, że jakakolwiek złotówka, z dostępnych środków w ramach programu przepadnie” - podkreśliła.
Dodała, że w Programie Operacyjnym Polska Wschodnia CUPT dysponuje środkami w wysokości 1,7 mld zł, a zatwierdzone płatności to 1,3 mld zł. Z kolei w programie Łącząc Europę CUPT wypłacił środki w wysokości 8,3 mld zł, a pozostało do zatwierdzenia jeszcze 10 mld zł.
Jak poinformowała Lech, CUPT przeprowadził wśród beneficjentów unijnych środków ankietę, jaki wpływ na realizowane przez nich inwestycje miała pandemia COVID-19.
“To co udało nam się stwierdzić na podstawie przeprowadzonej ankiety to wniosek, że pandemia, zgodnie z opiniami beneficjentów, miała wpływ na około 20 proc. projektów” - powiedziała.
Podsumowanie transportowej działalności CUPT można pobrać TUTAJ