Komunikacyjne prezentacje w finale RegioStars 2014
infotrans
09.10.2013 15:48
Komunikacyjne prezentacje w finale RegioStars 2014
’Rozwój systemu komunikacji publicznej w Kieleckim Obszarze Metropolitalnym’ oraz gdyński projekt proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitarnym Trójmiasta walczą w finale RegioStars 2014. Wczoraj w siedzibie Komisji Europejskiej w Brukseli odbyły się przesłuchania. Finaliści konkursu zaprezentowali swoje przedsięwzięcia przed jury podczas tegorocznej edycji Open Days 2013 – Europejski Tydzień Regionów i Miast. To coroczne kilkudniowe wydarzenie w Brukseli organizowane wspólnie przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej oraz Komitet Regionów, we współpracy z przedstawicielstwami regionów i miast. W tym roku impreza odbywa się pod hasłem „Europejskie regiony i miasta startują do 2020 roku!”.
Przypomnijmy, że konkurs RegioStars Awards jest adresowany do beneficjentów, którzy korzystają ze wsparcia strukturalnego UE i ze środków Funduszu Spójności. Jego celem jest wyłonienie dobrych praktyk. W tegorocznej siódmej edycji konkursu, na którą wpłynęło ok. 80 zgłoszeń z różnych krajów Unii Europejskiej. Bruksela wybrała 19 finalistów, a w transportowej kategorii: projekty inwestycyjne zrównoważonego transportu miejskiego znalazły się cztery projekty komunikacyjne: z Gdyni, Kielc, ze Swansea z Anglii oraz ponadnarodowy projekt miast Bielefeld, Paryża, Rotterdamu, Brukseli i Manchesteru. To one zostały najlepiej ocenione pod względem innowacyjności, wpływu na gospodarkę i społeczeństwo, zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz współpracy partnerskiej. Teraz czas na wielki finał. Zwycięzców konkursu poznamy w marcu 2014 r. a wszyscy finaliści będą promowani przez Brukselę, tak, aby ich projekty stały się wzorem do naśladowania dla innych miast i regionów.
Przypomnijmy teraz dwa polskie projekty: Rozwój systemu komunikacji publicznej w Kieleckim Obszarze Metropolitalnym (dotacja z Programu Rozwój Polski Wschodniej wyniosła około 233,5 mln zł) oraz Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta (środki z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości blisko 55 mln zł). Celem kieleckiego projektu jest zwiększenie konkurencyjności regionu oraz rozwój funkcji metropolitalnych miasta Kielce poprzez poprawę jakości infrastruktury drogowej i transportu publicznego w mieście, czyli m.in. budowie i przebudowie ponad 5 km dróg wraz z infrastrukturą techniczną oraz budowie 4 pętli i 14 zatok autobusowych. Mieszkańcy Kielc i regionu dzięki projektowi mogą korzystać z 40 nowoczesnych autobusów. Komunikacja miejska została uzupełniona o dwa dworce autobusowe oraz elektroniczne tablice informacyjne i automaty do sprzedaży biletów, które zostały zamontowane w obrębie przystanków oraz węzłów przesiadkowych o największym natężeniu ruchu pasażerskiego.
Z kolei gdyński projekt miał na celu poprawę układu zasilania trakcji trolejbusowej na obszarze Gdyni i Sopotu, trakcja trolejbusowa na głównym ciągu ulicznym Gdyni i Sopotu oraz wzrośnie liczba nowoczesnych, energooszczędnych trolejbusów niskopodłogowych. W ramach zadania przebudowano sieć trakcyjną w ciągu ulic Al. Zwycięstwa w Gdyni, Al. Niepodległości w Sopocie wraz z pętlą trolejbusową przy ul. Reja, wybudowano 4 nowe i przebudowano 5 istniejących podstacji trakcyjnych, powstało Centrum zdalnego sterowania podstacji wraz ze zdalnym sterowaniem odłącznikami oraz zakupiono 25 nowych trolejbusów niskopodłogowych.