Komunikacyjna rewolucja w Ostrowcu Świętokrzyskim

infotrans
25.03.2014 11:25

Ważne decyzje dotyczące przyszłości ostrowieckiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji zapadły podczas ubiegłotygodniowej sesji Rady Miasta. Radni zadecydowali o powstaniu nowej sieci transportowej. Stanieją także bilety MPK.

Nad powracającym od dłuższego czasu problem ostrowieckiej komunikacji debatowali radni miejscy, którzy większością głosów koalicji, przy sześciu głosach wstrzymujących się radnych Klubu Prawo i Sprawiedliwość przegłosowali przedłożoną uchwałę intencyjną, dotyczącą zamiaru wprowadzenia nowej sieci komunikacyjnej. Zakłada ona stworzenie dziesięciu linii autobusowych kursujących w granicach administracyjnych miasta – ośmiu całodziennych oraz dwóch bisowych kursujących tylko w godzinach szczytowych. Komunikacja miejska w soboty ma być obsługiwana przez dziewięć, zaś w niedziele i dni świąteczne przez osiem linii. Cena biletu zostanie zmniejszona do 1,50 złotych. Dzięki proponowanym zmianom w układzie komunikacyjnym nowa sieć ma zachęcić większą ilość mieszkańców do korzystania z publicznego transportu. Dyrektor MPK i jednocześnie radny miejski Stanisław Choinka, poinformował, że spółka jest wciąż w trakcie negocjacji z gminami ościennymi, w kwestii obsługi linii pozamiejskich. Jeśli się powiodą spowoduje to zwiększenie liczby linii i będzie stanowić dodatkowy dochód spółki. Wprowadzenie uchwały zaproponowanej przez prezydenta miasta oraz Klub Radnych Sojuszu Lewicy Demokratycznej oznacza jednak także restrukturyzację zatrudnienia w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji. Nowa siec komunikacyjna wejdzie w życie jeszcze jesienią tego roku. Radni zapoznali się z mało optymistycznymi wynikami finansowymi spółki z ostatnich dziesięciu lat i długo debatowali przed podjęciem uchwały. Wpływy ze sprzedaży biletów systematycznie maleją, a udział w rynku przewozów wynosi obecnie około 52 procent. Obecni na posiedzeniu związkowcy podnieśli temat planowanych zwolnień – ponad 50 osób – które wraz ze zmniejszeniem kursów są nieuchronne. – „Przyjęta uchwała ma na celu przede wszystkim ratowanie miejsc pracy, mimo iż obecnie wielu osobom może wydawać się inaczej. Jednakże czasami trzeba zacisnąć pasa. To trudna decyzja, ale musimy dostosować nasze ambicje do możliwości finansowych. Dzisiejsza uchwała to pierwszy krok na drodze do przystosowania spółki do obecnych realiów miasta i zapotrzebowania społecznego. To zielone światło dla zmian, które pozwolą na zabezpieczenie publicznego transportu na kolejne lata dla mieszkańców, których nie stać na inne formy komunikacji – uważa prezydent miasta Jarosław Wilczyński. – Dlatego zaproponowałem cenę biletu jednorazowego na poziomie 1, 50 złotych, czyli o 10 groszy mniej od dotychczasowej ceny biletu ulgowego.”
Tabor MPK Ostrowiec Św.
– „W tym roku 27 osób nabywa uprawnienia do świadczeń przedemerytalnych, kolejnych 13 jest zatrudnionych na czas określony, a umowy nie będą przedłużane – poinformowała pełniąca obowiązki prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Marianna Bednarska. – W 2015 roku kolejne 5 osób będzie mogło odejść na świadczenia przedemerytalne. Około 12 zostanie zwolnionych bez świadczeń. Jeśli jednak zgodnie z założeniami będziemy świadczyć usługi komercyjne na strefach, część będzie można tam zatrudnić.”Najważniejszą i sporną kwestią stała się planowana restrukturyzacja zatrudnienia ze 147 do 90 osób. Prezydent miasta Jarosław Wilczyński poinformował również, że trwają negocjacje z zarządem województwa świętokrzyskiego na temat pozyskania środków dedykowanych dla naszego miasta w kwocie blisko 17 mln złotych z przeznaczeniem na ekologiczny transport miejski. Te pieniądze plus wkład gminy, czyli w sumie około 20 milionów złotych pozwolą na zakup dwudziestu nowych autobusów zasilanych gazem ziemnym bądź olejem napędowym, spełniających normę Euro 6. Dzięki temu stworzony zostanie system kierowania transportem publicznym oraz wdrożony elektroniczny bilet. Rozmowy te zostaną sfinalizowane w ciągu najbliższych dwóch miesięcy.