Komunikacja z jednym logotypem

infotrans
07.07.2017 09:42

Warszawa ujednolici wszystkie oznaczenia dotyczące transportu miejskiego. Wiele znaków funkcjonujących obecnie w przestrzeni zastąpi jeden, wyłoniony w ogólnopolskim konkursie. Zwycięski logotyp poznamy już we wrześniu br.

Trwa ogólnopolski, dwuetapowy konkurs na nowe logo stołecznego transportu publicznego, skierowany do profesjonalistów zajmujących się projektowaniem graficznym oraz studentów kierunków projektowych.

Wprowadzamy porządek i unifikujemy oznaczenia. Nowy logotyp pozwoli pasażerom na szybką i jednoznaczną identyfikację komunikacji miejskiej, której jesteśmy organizatorem. Powstanie jeden system dotyczący zarówno całego transportu miejskiego, jak i jego poszczególnych elementów – tramwajów, metra, autobusów, pociągów czy rowerów – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydentka m.st. Warszawy.

Obecnie w przestrzeni funkcjonuje wiele różnych znaków graficznych dotyczących transportu – logotypy Zarządu Transportu Miejskiego, symbol promocyjny miasta „Zakochaj się w Warszawie komunikacyjnej”, eksponowany jest również herb Warszawy jak i logotypy poszczególnych spółek transportowych.

Konkurs dotyczy logo komunikacji miejskiej, a nie ZTM. Znak będzie pojawiał się na przystankach, taborze, biletach czy materiałach informacyjnych dla pasażerów. Chcemy wybrać system identyfikacji wizualnej na stałe, którego nie trzeba będzie zmieniać co kilka lat – dodaje Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Wydatki na transport to obok edukacji największa pozycja w miejskim budżecie. Choć mamy metro, tramwaje, autobusy, kolej, parkingi przesiadkowe, to każde z nich ma własne oznakowanie, choć są elementami tego samego systemu. Chodzi o to, żeby był jeden znak – ten sam na bilecie, na przystanku i w pojeździe. To bardzo ułatwi korzystanie z komunikacji publicznej. Mieszkaniec będzie musiał zapamiętać jedno oznaczenie, a nie jak teraz kilkanaście – stwierdza Michał Bitner, radny m.st. Warszawy, wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury i Inwestycji

Warunkiem udziału w konkursie jest przesłanie – do 17 lipca br. – portfolio w formacie PDF, na adres e-mail: [email protected], zawierającego minimum trzy projekty logotypów.

Nadesłane materiały oceni profesjonalne jury w skład którego wchodzą przedstawicielki i przedstawiciele miasta, Magdalena Ponagajbo z Mamastudio, Emilka Bojańczyk z Podpunktu, Andrzej Budek oraz prof. Piotr Garlicki i prof. dr hab. Dawid Korzekwa z Akademii Sztuk Pięknych.

Do kolejnego, drugiego etapu – zaprojektowania głównego logotypu transportu publicznego w Warszawie wraz z odmianami dla wybranych środków transportu, a także zamieszczenia go na wybranych nośnikach – zostanie zaproszonych pięciu finalistów konkursu. Poznamy ich już 21 lipca. Zwycięzca, który otrzyma nagrodę główną w wysokości 70 tys. zł. zostanie wyłoniony przez jury 7 września br.