Komunikacja podczas pandemii. Fakty od ZTM

infotrans
22.09.2020 18:00

Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) rozpoczął kampanię informacyjną o bezpieczeństwie podróżowania podczas pandemii koronawirusa.

Akcja #dbajmy o siebie nawzajem – przedstawiając działania profilaktyczne podejmowane w środkach komunikacji – ma na celu przywrócenie zaufania do podróżowania autobusami i tramwajami. Liczba korzystających z komunikacji zbiorowej w ostatnich miesiącach znacząco spadła.

Jak wyjaśnił rzecznik prasowy ZTM Michał Wawrzaszek, kampania, która ma uświadamiać skalę działań podjętych na rzecz bezpieczeństwa w pojazdach komunikacji miejskiej, ruszyła w związku z Europejskim Dniem Zrównoważonego Rozwoju. Tradycyjne media, tj. citilighty, billboardy, dzienniki regionalne oraz stacje radiowe, wspiera intensywna akcja internetowa oraz dystrybucja materiałów drukowanych za pośrednictwem ponad czterdziestu urzędów miast i gmin.

Komunikacyjne obostrzenia

ZTM przypomina, że trwająca od marca pandemia i wprowadzane w związku z nią obostrzenia dotkliwie odbiły się na komunikacji miejskiej. „Wprawdzie okoliczności związane z COVID-19 wymusiły stworzenie nowych procedur i wprowadzenie dodatkowych środków bezpieczeństwa, jednak podróżni, nie widząc ich na własne oczy, nie zdają sobie z nich sprawy” – wskazał rzecznik.

Od września, kiedy sytuacja zaczęła powoli ulegać poprawie, ZTM rozpoczął akcję, której celem jest próba odzyskania zaufania pasażerów do transportu publicznego i zachęcenie ich do powrotu do komunikacji miejskiej.

-„Zamiast ogólnych komunikatów o zapewnieniu bezpieczeństwa, postawiliśmy na operowanie faktami i konkretnymi, dużymi liczbami obrazującymi skalę działania metropolitalnego organizatora transportu. Treść materiałów bazuje na dialogu pomiędzy +My+ – organizator transportu i +Ty+ – pasażer” – wyjaśnił dyrektor ds. handlowych ZTM Andrzej Stangret.

My i Ty

Po stronie „My” wyeksponowane zostały konkretne działania, m.in. ilości zużywanych w środkach komunikacji detergentów, codzienna dezynfekcja 1500 pojazdów, wydatek 2,5 mln zł na środki dezynfekujące do pojazdów. Kampania przypomina też o zasadach zachowania w przestrzeni publicznej w czasie pandemii – po stronie „Ty” znalazły się informacje o obowiązku zasłaniania ust i nosa oraz myciu i dezynfekcji rąk. Obie części komunikatu mówią o wspólnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo – wskazują przedstawiciele ZTM.”Z jednej strony mówimy, jak ogromną pracę wkładamy w działanie transportu na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a z drugiej strony przypominamy mieszkańcom o ciążących na nich obowiązkach” – podsumował Wawrzaszek.

Zarząd Transportu Metropolitalnego jest organizatorem komunikacji miejskiej na terenie 56 miast i gmin w województwie śląskim, działa na obszarze 2,5 tys. km kw., gdzie żyje ponad 2 mln mieszkańców. Na zlecenie organizatora transportu codziennie na drogi wyjeżdża 1 500 autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na prawie 7 tys. przystanków. W 2019 r. pokonały ponad 100 mln km, obsługując ok. 250 mln przejazdów.(PAP)