Komunikacja miejska z limitem 50%! Od 1 czerwca
30 maja rząd zmienił limity pasażerów w komunikacjimiejskiej. Od poniedziałku!
Brak jakikolwiek szerszej informacji o zmianie pasażerskich limitówze strony państwa pokazuje, jak bardzo rządzący mają w poważaniu komunikacjęzbiorową.
Mieliśmy wielkie bannery o otwarciu kin, siłowni, basenów, parkówrozrywki , salonów masażu, o weselach ikoncertach do 150 osób. O komunikacji zero. Oczywiście zero też podziękowań zaofiarną służbę podczas epidemii. Piąte koło u wozu?
Tymczasem w sobotę..
30 maja rząd opublikował kolejne rozporządzenie, w którym dość nieoczekiwaniezawarto następujący punkt:
§ 17. 1. Do odwołania, w przypadku gdy przemieszczanie sięnastępuje:
(…)
2) środkami publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z2019 r. poz. 2475 i 2493 oraz z 2020 r. poz. 400, 462 i 875) oraz pojazdamisamochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osóbłącznie z kierowcą – danym środkiem transportu albo pojazdem można przewozić, wtym samym czasie, nie więcej osób niż wynosi:
a) 100% liczby miejsc siedzących albo
b) 50% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących określonych wdokumentacji technicznej lub dokumentacji techniczno-ruchowej dla danego typuśrodka transportu albo pojazdu, przy jednoczesnym pozostawieniu w środkutransportu albo pojeździe co najmniej 50% miejsc siedzących niezajętych
Rozporządzenie można pobrać TUTAJ
Dwa wyjścia
To oznacza dalsze poluzowanie limitów pasażerskich. W komunikacji miejskiej najnowsze rozporządzenie daje wybór:
-
100% liczby miejsc siedzących albo
-
50% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojącychokreślonych w dokumentacji technicznej lub dokumentacji techniczno-ruchowej dladanego typu środka transportu albo pojazdu, przy jednoczesnym pozostawieniu wśrodku transportu albo pojeździe co najmniej 50% miejsc siedzących niezajętych.
Przykładowo w Gdyni, kierując się koniecznością zapewnieniaodpowiedniego dystansu pomiędzy osobami podróżującymi, wybrano to drugierozwiązanie – jako zdecydowanie bezpieczniejsze dla pasażerów.
Oznacza to możliwość przewozu (średnio) 43 osób wstandardowym, 12-metrowym autobusie lub trolejbusie i 73 osób w pojazdachprzegubowych. Powyżej już przygotowane tablice, jakie pojawi się 1 czerwca nataborze w sieci ZKM Gdynia.
Podobnie we Wrocławiu. Od 1 czerwca liczba pasażerów, którzymogą wsiąść do tramwaju czy autobusu to 50% ogółu miejsc – stojących isiedzących. Przy czym jest zalecenie w rozporządzeniu, by co drugie miejscesiedzące pozostawało wolne.
-„Na wszystkich naszych pojazdach pojawią się w poniedziałekrano nowe, zmienione informacje, ilu pasażerów może wsiąść do środka. Takieinformacje będą na naszych pojazdach oraz pojazdach podwykonawców MPK firmMobilis i Michalczewski – mówi prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W praktyce od poniedziałku 1 czerwca w autobusachwrocławskiego MPK w zależności od marki i modelu będzie mogło jechaćmaksymalnie od 40 pasażerów w Solarisie do 83 w przegubowym Citaro albo 88 wprzegubowym Volvo. W przypadku tramwajów będzie to od 47 w jednym wagonietramwaju 204 WrAs, po 111 osób w pojeździe Pesa Twist.
Posłuchajcie, jak najnowsza decyzję rządu komentuje prezes MPK Wrocław:
{http://infobus.pl/upload_module/Audio_mp3/3005-nowe-limity-prezes-mpk.mp3}
W komunikacji pozamiejskiej
Warto podkreślić, że najnowsze zapisy oznaczają zniesienie limitów pasażerskich w komunikacji pozamiejskiej i przewozachturystycznych.
To znacząco poprawia sytuację przewoźników autokarowych i tychprzewoźników regionalnych, którzy eksploatują tabor bez miejsc stojących lubjedynie z niewielką ich liczbą.
Przypomnijmy, że to pierwszy punkt z naszego listu do premiera,o czym informowaliśmy w InfoBusie TUTAJ Zostały jeszcze trzy.
Limity od marca
Przypomnijmy, że rząd wprowadził limity pasażerskie (połowamiejsc siedzących) w transporcie publicznym w dniu 13 marca. Tydzień później to obostrzeniezostało rozszerzona na całą komunikację – także prywatną.
18 maja ten sanitarny rygor został poluzowany i od tego dniapojazdy mogły wozić, albo wg starej zasady połowa miejsc siedzących” albo nowej– do 30% ogółu miejsc i stojących, i siedzących, co było zdecydowaniekorzystniejsze dla komunikacji miejskiej.
„