Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Komu w drogę, temu czas

infotrans
23.10.2008 13:15

W gminach i powiatach trwają intensywnie przygotowania do naboru w ramach rządowego programu przebudowy dróg lokalnych. Niestety już teraz wiadomo, że nie wszyscy zdążą z przygotowaniem odpowiedniego projektu. – W tej chwili jesteśmy na etapie przeglądania dokumentacji poszczególnych projektów oraz konsultacji z wójtami gmin z terenu naszego powiatu –wyjaśnia Wacław Strażewicz, starosta giżycki. – Zależy nam na jak najwyższej ocenie naszych projektów dlatego zamierzamy wystąpić o dofinansowanie wspólnie z gminami. Preferowane mają być bowiem projekty realizowane we współpracy z innymi samorządami –dodaje.
Strażkiewicz zwraca uwagę na krótką procedurę naboru, który ma się zakończyć już 22 listopada. – W związku z tym, że nabór potrwa zaledwie 3 tygodnie, nie będzie czasu na przygotowywanie dokumentacji technicznej. Jesteśmy zmuszeni wybierać spośród tych projektów, które mają już gotową dokumentację techniczną i wszystkie pozwolenia – zaznacza.
Intensywne przygotowania do naboru trwają również w powiecie makowskim (woj. mazowieckie). W ocenie starosty Zbigniewa Deptuły, z wyborem odpowiedniego projektu nie powinno być większych problemów.
– Co prawda jeszcze nie wiemy dokładnie, na które odcinki dróg zechcemy dofinansowanie, ale z pewnością znajdziemy na terenie powiatu kilka dróg, które spełnią wszystkie wymagane kryteria. Będziemy też rozmawiać z gminami nad wspólnym ubieganiem się o rządowe wsparcie – podkreśla.
Jego zdaniem rządowy program jest dużą szansą dla wielu samorzadów ponieważ procedury naboru są znacznie prostsze i bardziej przejrzyste niż w przypadku konkursów drogowych w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Najwięcej obaw starosty budzą koszty tych przedsięwzięć. –Jeśli nagle wszyscy zaczną budować i modernizować drogi to może się okazać, że po prostu zabraknie wykonawców i w efekcie ceny ich usług drastycznie podskoczą – stwierdza.
Zupełnie inne problemy widzi Piotr Wołowicz, z-ca burmistrza Góry (woj. dolnośląskie). Jego zdaniem nazwa programu jest nie do końca trafna. – Jeśli się mówi o przebudowie dróg lokalnych, a jednocześnie jednym z głównych warunków jest to, że muszą się one łączyć z głównymi ciągami komunikacyjnymi, to na poziomie gmin ciężko będzie znaleźć takie drogi –wyjaśnia.
– Początkowo przymierzaliśmy się do tego programu, jednak gdy wczytaliśmy się w warunki jakie powinny spełnić projekty to nasze chęci osłabły. Przede wszystkim nie mamy gotowej dokumentacji technicznej. Poza tym odcinki dróg, które chcielibyśmy modernizować są „bardzo”lokalne i nie spełniają najważniejszych kryteriów –stwierdza z-ca burmistrza.
Zdaniem Wołowicza ciężko wykazać, że np. droga dojazdowa do gruntów rolnych lub droga przez wieś znacząco wpływa na bezpieczeństwo. – Drogi, które mogłyby się wpisywać w poprawę bezpieczeństwa są u nas są w większości drogami wojewódzkimi, albo powiatowymi –tłumaczy.
–Tak naprawdę nie mamy w tej chwili ani jednej drogi, która spełniałaby wszystkie wymagane kryteria i która mogłaby otrzymać dobrą punktację –podsumowuje.
Przypomnijmy, już 31 października ma zostać ogłoszony nabór wniosków w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Wnioski od samorządów będą przyjmowane do 22 listopada. Listy rankingowe projektów poznamy najpóźniej 6 grudnia. Naborem oraz oceną wniosków zajmą się wojewodowie, którzy powołają specjalne komisje, składające się z dwóch pracowników urzędu wojewódzkiego oraz po jednym przedstawicielu urzędu marszałkowskiego, oddziału GDDKiA, oraz Policji.
Wnioski, które spełnią kryteria formalne zostaną poddane ocenie merytorycznej. Każdy z nich będzie mógł uzyskać maksymalnie 30 punktów.
Wnioski będą oceniane według trzech kryteriów – za każdy będzie przyznawane od 0 do 10 punktów:
1. Wpływ realizacji projektu na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego
(wnioskodawca będzie musiał wykazać na podstawie faktów, np. danych Policji, w jaki sposób realizacja wniosku wpłynie na poprawę bezpieczeństwa, i w jakiej skali poprzez oszacowanie liczby osób –beneficjentów projektu ).
2. Spójność drogi objętej wnioskiem z siecią dróg na obszarze województwa
(preferowane będą projekty: w przypadku powiatów – dotyczące dróg dojazdowych do dróg wojewódzkich i krajowych, a w przypadku gmin –dotyczące dróg dojazdowych do dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych).
3. Współpraca między jednostkami samorządu terytorialnego
(preferowane będą projekty realizowane w partnerstwie pomiędzy gminami lub między gminą a powiatem albo między sąsiadującymi powiatami lub w partnerstwie z podmiotami gospodarczymi).