Kołobrzeg ma Projekt Polityki Transportowej

infotrans
02.03.2015 16:03
W dniu 23 lutego 2015 roku zaprezentowany został radnym oraz mieszkańcom projekt „Polityki transportowej nadmorskiego obszaru funkcjonalnego” obejmującego Gminę Miasto Kołobrzeg, Gminę Kołobrzeg oraz Gminę Ustronie Morskie. Prezentacji dokonał przedstawiciel Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Odział w Krakowie.
W ramach realizacji Etapu I wykonano badania, umożliwiające sformułowanie zarysu polityki transportowej regionu. Badania objęły kordonowe pomiary ruchu (pomiar natężenia ruchu z jednoczesnym zapisem tablic rejestracyjnych), pomiar natężenia ruchu drogowego na skrzyżowaniach oraz badania ankietowe mieszkańców i turystów Nadmorskiego Obszaru Funkcjonalnego. Badania przeprowadzono w lipcu, czyli w szczycie ruchu turystycznego, najważniejszym okresie dla terenów nadmorskich.
Badania ruchu oraz ankietowe potwierdziły zakładane przypuszczenia w zakresie źródeł i celów podróży oraz preferencji użytkowników. Nie występują większe problemy w płynności ruchu poza Kołobrzegiem, należałoby jedynie wdrożyć czasowe rozwiązania wakacyjne w Grzybowie i Ustroniu Morskim. W Kołobrzegu wyraźne problemy występują natomiast na ciągu ulic Kamienna – Koszalińska. Ciekawym wnioskiem płynącym z badań było zaobserwowanie praktycznie niewystępującego ruchu tranzytowego w obszarze miasta. Autorzy opracowania zalecają jednak podjęcie pewnych działań w kwestii ograniczania ruchu, szczególnie na obszarze Portu. Niestety, wyniki badań wskazują na niewielką liczbę osób korzystających z komunikacji miejskiej. Głównym problem kołobrzeskiej komunikacji miejskiej zdaniem respondentów są niskie częstotliwości kursowania i wysoki koszt biletów. Dużo osób korzysta natomiast z podróży pieszych oraz rowerowych, szczególnie przy nieco dłuższych przejazdach.
Płynące z badań wnioski posłużyły do sformułowania trzech głównych wariantów rozwoju systemu transportowego Nadmorskiego Obszaru Funkcjonalnego:
1. Kontynuacja obecnej polityki, opierającej się głównie o rozwój sieci drogowej ,
2. Kołobrzeg –Miasto bez samochodu, ograniczenia w ruchu samochodów, inwestycje w komunikację miejską i Lekką Kolej Nadmorską,
3. Promowanie zrównoważonej mobilności mieszkańców NOF.
Rozwój transportu zbiorowego według autorów opracowania polegać powinien na poprawie obsługi komunikacyjnej dzielnicy uzdrowiskowej i północnej części osiedla Ogrody, wprowadzeniu rozkładów jazdy opartych na 20-minutowym takcie kursowania, zwiększeniu obszaru obsługiwanego przez komunikację miejską poprzez skierowanie kursów do Ustronia Morskiego, Dźwirzyna i Drzonowa. Dla terenów generujących mniejsze potoki pasażerskie zalecane jest wprowadzenie usługi autobusu na telefon, tzw. telebusa, zapewniającego dojazd z mniejszych miejscowości do przystanków, z których odjeżdżają regularne kursy do centrum Kołobrzegu.
Oprócz tego padła propozycja uruchomienia Lekkiej Kolei Nadmorskiej. Jej trasa obejmowałaby odcinek Kołobrzeg Port – Kołobrzeg – Podczele – Ustronie Morskie, kursowałaby sezonowo lub przez cały rok. Operatorem LKN miałaby być Komunikacja Miejska Kołobrzeg. Inwestycja w większości opierałaby się o istniejącą infrastrukturę kolejową, niezbędne byłoby jednak wybudowanie nowych przystanków: Kołobrzeg Port, Kołobrzeg Mickiewicza, Kołobrzeg Dworzec PKP – Uzdrowisko, Kołobrzeg Fredry/Ogrody, Kołobrzeg Wschodnia, Kołobrzeg Na Grobli, Kołobrzeg Podczele, Bagicz, Ustronie Morskie, Ustronie Morskie Centrum. Oprócz tego należałoby dobudować tory na odcinku Ustronie Morskie – Ustronie Morskie Centrum oraz zmodernizować tory na odcinku Dworzec Główny –Port. Inwestycja powinna objąć także budowę parkingu P+R przy przystanku Ustronie Morskie.
Twórcy opracowania akcentowali zalety LKN. Wysoka jakość systemu komunikacyjnego miałaby stanowić realną alternatywę wobec samochodu w podróżach pomiędzy największymi generatorami ruchu turystycznego w NOF. LKN umożliwiałaby odciążenie atrakcyjnych obszarów portu i uzdrowiska od ruchu samochodów, poprawiła dostępności obszarów Kołobrzegu i NOF do szynowego transportu zbiorowego dzięki budowie nowych przystanków, tworzyłaby innowacyjny wizerunek miasta i gmin NOF (pierwszy taki system w Polsce). Dzięki wysoko ekologicznemu zasilaniu pojazdów i wynikającej z tego redukcji emisji zanieczyszczeń w obszarach uzdrowiskowych jest szansa na pozyskanie znacznego dofinansowania inwestycji ze środków zewnętrznych. LKN przyczyniłaby się także do rozwoju regionu prowadząc do wzrostu wartości terenów inwestycyjnych wzdłuż trasy.
Wariant zrównoważonej mobilności mieszkańców zakłada rozwój infrastruktury rowerowej, w tym utworzenie międzynarodowej autostrady rowerowej wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Inwestycje w infrastrukturę rowerową muszą odbywać się w oparciu o wypracowane standardy techniczne dla dróg rowerowych, ważne jest też tworzenie infrastruktury towarzyszącej (stojaków, B+R, stacji serwisowych). Zalecane jest także wprowadzenie sieci wypożyczalni roweru miejskiego i samochodu miejskiego.  
Istotną dla rozwoju transportu w regionie inwestycją jest sieć ITS, w tym dynamiczna informacja pasażerska, sterowanie acykliczne na skrzyżowaniach, znaki zmiennej treści, monitoring wjazdu do stref ruchu ograniczonego.
Autorzy opracowania zajęli się także transportem lotniczym. W obliczu problemów nowych lotnisk regionalnych (np. Radom, Gdynia) nie znaleźli uzasadnienia dla utworzenia lotniska w pobliskim Bagiczu. Korzystniejszą alternatywą jest dążenie do poprawy dostępności NOF z portu lotniczego Szczecin Goleniów poprzez budowę drogi S6 oraz zapewnienie sprawnego połączenia kolejowego.
Więcej szczegółów, w tym wykresy, tabele i mapy – TUTAJ.