Kołobrzeg: Lepsza komunikacja z portem

infotrans
17.06.2013 20:23

40,7 mln zł ma kosztować budowa kolejnego odcinka drogi do portu w Kołobrzegu (Zachodniopomorskie). Inwestycję zrealizuje firma Skanska SA, która wygrała przetarg. Przetarg na budowę drogi miasto ogłosiło w październiku ub. r. Postępowanie miało dwa etapy. W pierwszym firmy składały wnioski o dopuszczenie do przetargu. W drugim ratusz prowadził negocjacje z wybranymi oferentami. O udział w negocjacjach ubiegało się 19 spółek i konsorcjów, w których były podmioty z Austrii, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Portugalii i Polski. Do etapu negocjacji zakwalifikowało się pięć podmiotów. Proponowane ceny mieściły się w przedziale od 54,7 mln zł do 40,7 mln zł. W ramach inwestycji w Kołobrzegu powstanie prawie 800-metrowa droga, która będzie biegła m.in. przez dwie estakady o długości 203 metrów i most na rzece Parsęcie o długości 104 metrów. Przebudowane zostanie również skrzyżowanie ulic Warzelniczej, Solnej i Zygmuntowskiej, część ulicy Solnej oraz przejazd kolejowy. Budowa kolejnego odcinka drogi do portu będzie w 85 proc. dofinasowana z unijnych funduszy w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja ma być zrealizowana do 31 grudnia 2014 roku. Prace –jak powiedział PAP Kujaczyński –powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Budowa drogi jest częścią podzielonego na trzy etapy zadania pod nazwą „Poprawa dostępności do portu Kołobrzeg od strony lądu”, nazywanego potocznie małą obwodnicą miasta. Jest to największa w ostatnich latach komunikacyjna inwestycja w Kołobrzegu. Jej całkowity koszt szacowany jest na 250 mln zł. Realizację projektu miasto rozpoczęło od środkowego odcinka obwodnicy. W czerwcu ub. r. po prawie dwóch latach prac oddano do użytku południowy odcinek trasy. Licząca 5,6 km droga kosztowała 67,1 mln zł, z czego 48,7 mln zł stanowiła unijna dotacja z POIiŚ. Inwestycję związaną z budową trzeciego, ponad 5,5-kilometrowego fragmentu małej obwodnicy, wyprowadzającego ruch z miasta prawdopodobnie będzie realizować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa małej obwodnicy ma poprawić dojazd do portu, umożliwić dowożenie na jego teren ładunków ponadgabarytowych, takich jak np. śmigła elektrowni wiatrowych oraz wyprowadzić ruch ciężarówek z centrum miasta.