Kolejne unijne miliardy na transport
infotrans
04.01.2013 09:29
Kolejne unijne miliardy na transport
Pod koniec tego roku podpisano 16 umów przyznających wsparcie unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko na realizację projektów w sektorze transportu. Wartość inwestycji wynosi w sumie 3,2 mld zł, z czego pieniądze unijne to 2,2 mld zł. Najwięcej, bo aż 11 umów przyznających środki unijne podpisano dla projektów z zakresu transportu przyjaznego środowisku. Do tej pory, w ramach Priorytetu VII Programu Infrastruktura i Środowisko, który wspiera tego typu projekty proces kontraktacji przebiegał najwolniej w całym sektorze transportu. Spośród tych inwestycji 5 będzie dotyczyło rozwoju transportu kolejowego:
– Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Wrocław –Gdynia;
– Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot C – pozostałe roboty;
– Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II. Odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja;
– Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna;
– Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap III, odcinek Czempiń –Poznań;
natomiast kolejne 3, to przedsięwzięcia służące rozwojowi transportu morskiego:
– Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego (KSBM) etap IIA;
– Poprawa dostępności do portu Kołobrzeg od strony lądu (drogi i kolej) – etap I;
– Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński) – etap II, strona wschodnia i zachodnia.
Pozostałe projekty realizowane z myślą o rozwoju transportu przyjaznego środowisku, dla których podpisano umowę o dofinansowanie pod koniec bieżącego roku, to modernizacja taboru tramwajowego w Szczecinie i Warszawie, odbudowa zabudowy regulacyjnej rzeki Odry –projekt z zakresu rozwoju transportu śródlądowego oraz budowa intermodalnego terminalu kontenerowego w Kutnie oraz Dąbrowie Górniczej. Wśród pozostałych umów podpisanych w grudniu znalazły się również inwestycje z zakresu transportu drogowego (przebudowa i rozbudowa obwodnicy Miasta Krosna), rozwoju sieci lotniczej TEN-T (rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym), a także wprowadzania inteligentnych systemów transportowych (nowoczesne systemy informatyczne dla Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w Jastrzębiu Zdroju).
Zielone światło z Brukseli
W roku 2012, z przesłanych do tej pory przez stronę polską tzw. dużych projektów, Komisja Europejska potwierdziła przyznanie wsparcia finansowego dla 28 inwestycji. To największa do tej pory liczba wydanych decyzji w jednym roku. Na te projekty przeznaczono 2,43 mld euro (tj. ok. 10 mld zł) z Funduszy Europejskich. Wśród nich znalazła się m.in. budowa Trasy Mostu Północnego w Warszawie, modernizacja trzech linii kolejowych, dwa odcinki połączenia elektroenergetycznego Polska-Litwa, a także budowa Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku. Zgodnie z przepisami wspólnotowymi indywidualną zgodę Komisji Europejskiej muszą otrzymać wszystkie projekty, których wartość całkowita przekracza 50 mln euro. Spośród 125 takich projektów finansowanych z Programu Infrastruktura i Środowisko i przekazanych dotychczas przez stronę polską, 70 otrzymało decyzję potwierdzającą z Brukseli, z tego aż 28 w roku 2012. Stanowi to 40 proc. wszystkich wydanych dotąd decyzji. Bruksela potwierdziła dofinansowanie dla inwestycji w czterech sektorach, POIŚ tj. transporcie, energetyce, środowisku i kulturze. Dla porównania w poprzednich dwóch latach Komisja Europejska wydała w sumie 36 decyzji (17 decyzji w 2010 i 19 decyzji w 2011).
Osiem projektów transportowych, które uzyskało w tym roku decyzję Komisji Europejskiej to inwestycje drogowe. Wśród zatwierdzonych przedsięwzięć znalazły się między innymi: budowa i przebudowa dróg krajowych w Tychach, Wrocławiu, Warszawie, Włocławku i Łodzi, budowa drogi ekspresowej pomiędzy Gnieznem i Poznaniem, budowa obwodnicy Serocka oraz Trasy Mostu Północnego w Warszawie. Kolejne trzy przedsięwzięcia, to inwestycje kolejowe, czyli modernizacja linii kolejowych Warszawa-Łódź, Kraków-Rzeszów i Warszawa-Gdynia. Ostatnią inwestycją transportową, z potwierdzonym przez Komisję wsparciem finansowym, jest zakup 60 nowoczesnych tramwajów, które uzupełnią tabor w stolicy. Wszystkie projekty poprawią dostępność komunikacyjną i bezpieczeństwo w ruchu drogowym, kolejowym i miejskim.
Wartość 28 projektów z potwierdzonym unijnym wsparciem finansowym wynosi prawie 5,5 mld euro. Fundusze unijne sfinansują kwotę ponad 2,43 mld euro, co stanowi ok. 44 proc. kosztów w ramach wszystkich ww. projektów. Największe dofinansowanie w ramach wydanych decyzji przypada na sektor transportu (ok. 1,67 mld euro) i energetyki (488 mln euro).