Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejne apele ws. limitów w komunikacji. Rząd milczy

infotrans
05.05.2020 08:30

Unia Metropolii Polskich, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej i Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego skierowały kolejne pisma do premiera Mateusza Morawieckiego z wnioskiem o zmianę zasad działalności komunikacji publicznej, w sytuacji łagodzenia ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa.

Samorządowcy i pracodawcy uważają, że bez tego niemożliwe będzie obsłużenie rosnącej liczby pasażerów w autobusach i tramwajach.

Zdaniem Unii

Stanowisko Unia Metropolii Polskich opublikowała w poniedziałek, 4 maja na swojej stronie internetowej; poinformował o niej również departament komunikacji społecznej białostockiego magistratu; prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski jest obecnie prezesem UMP.

W piśmie do premiera podpisanym przez Tadeusza Truskolaskiego samorządowcy przypomnieli, że po ogłoszeniu zniesienia pierwszych obostrzeń, 21 kwietnia zwrócili się do ministra zdrowia o zmianę rozporządzenia wprowadzającego ograniczenia w zakresie przemieszczania się, w tym również środkami transportu publicznego.

-„W jego uzasadnieniu przewidywaliśmy, że umożliwienie korzystania z lasów, parków, podstawowych form rekreacji oraz wprowadzenie nowych zasad w handlu i usług przełoży się na większą ilość osób korzystających z publicznego transportu miejskiego oraz spowoduje problemy z zachowaniem obowiązującego reżimu sanitarnego. Wniosek Unii Metropolii Polskich nie został rozpatrzony” – czytamy w piśmie do Mateusza Morawieckiego, w którym samorządy ten wniosek ponowiły.

UMP ocenia, że wznowienie z dniem 4 maja działalności przez galerie handlowe, hotele i pensjonaty, przedszkola i żłobki „bezsprzecznie i w znacznym stopniu zintensyfikuje korzystanie z komunikacji miejskiej”.

„Jako organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego zapowiadamy, że dalsze realizowanie zadań z zakresu transportu publicznego w obowiązującym stanie prawnym ograniczającym dostępność miejsc w środkach transportu publicznego do połowy liczby miejsc siedzących w pojeździe, nie będzie możliwe” – podkreślono w stanowisku.

Unia zwraca przy tym uwagę, że stale zwiększająca się liczba osób przemieszczających się, przy zachowaniu obecnych obostrzeń w autobusach czy tramwajach, „spotęguje grupowanie się ludzi na przystankach i może spowodować odmowę pracy przez kierujących pojazdami komunikacji miejskiej”, bo to na nich spoczywa odpowiedzialność za egzekwowanie zasad dotyczących liczby pasażerów.

Do pisma UMP załączyła też swoje propozycje rozwiązań; proponuje np. wprowadzenie zasady, że do autobusu czy tramwaju może wejść tylu pasażerów, ile wynosi połowa w danym pojeździe miejsc ogółem (stojących i siedzących). „Apelujemy o wprowadzenie racjonalnych zmian w przepisach, by w praktyce ich realizacja była możliwa” – dodali samorządowcy.

Zdaniem Związku

Także 4 maja ponowny apel do premiera wystosował Polski ZwiązekPracodawców Transportu Publicznego, w którym możemy przeczytać:

-„W naszej opinii, wraz ze znoszeniem związanych z epidemiąkoronawirusa ograniczeń w życiu społecznym i gospodarczym, konieczne jest takżełagodzenie restrykcji dotyczących komunikacji miejskiej. Trzeba podkreślić, żejuż teraz – wraz z wprowadzaniem kolejnych etapów wracania do „nowejnormalności” – pasażerów zdecydowanie przybywa i nie zawsze mogą oni skorzystaćz podróży, a przy obecnych ograniczeniach dotyczących liczby pasażerów wpojazdach komunikacji miejskiej, możliwości i rezerwy operatorów wyczerpują się.

Zdaniem PZPTP, obowiązującystan prawny dotyczący przewozów, z dnia na dzień będzie powodował jeszczewiększe problemy z realizacją wytycznych nałożonych przez Ministerstwo Zdrowia,związanych z ograniczaniem dostępności miejsc w środkach transportu publicznegodo połowy liczby miejsc siedzących w pojeździe.

-„Z naszych obserwacji wynika, że mieszkańcy stoją naprzystankach w dużej liczbie, w oczekiwaniu na kolejne środki transportupublicznego, co niweczy apele o nie gromadzenie się osób w jednym miejscu. Chcemyteż podkreślić, że zgodnie z obecnie obowiązującym systemem liczenia pasażerów,liczba miejsc siedzących – nawet w tych samych modelach pojazdów – jest inna – podkreślająpracodawcy.

W tej sytuacji Związek proponuje nowa zasadę liczenialimitów – bez względu na model pojazdu – 2 osoby na metr bieżący.

Zdaniem IGKM

W ślad za otwieraniem hoteli, żłobków, przedszkoli, galerii handlowych, muzeów, bibliotek, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej po raz kolejny prosiła Ministerstwo Zdrowia o wzięcie pod uwagę związanego z tym większego przepływu pasażerów komunikacji miejskiej.

-„Pomimo mniejszej ilości pasażerów niż w okresie sprzed epidemii, w chwili obecnej zaczynamy obserwować niewydolność systemu komunikacji miejskiej w całym kraju z powodu tak wyśrubowanych ograniczeń. Nikt w Polsce nie dysponuje taką ilością taboru, żeby obsłużyć w narzuconym reżimie chętnych do poruszania się transportem publicznym pasażerów. Efektem tego jest zwiększona liczba osób na przystankach i coraz częściej odmowa kierowców wpuszczenia ich do pojazdów. Wiadomym jest, że pojazdy wykorzystywane w komunikacji miejskiej znacznie różnią się od autobusów dalekobieżnych, ponieważ są przystosowane do przewożenia większej ilości pasażerów stojących. Zrównywanie ograniczeń i wprowadzaniem ich w każdym rodzaju transportu publicznego wydaje się być daleko idącym uproszczenie” – pisze IGKM

Izba proponuje w przypadku pojazdów komunikacji miejskiej zmianę limitu na 1/3 dopuszczalnej liczby miejsc z uwzględnieniem łącznej liczby miejsc siedzących i stojących określonej w dokumentach dopuszczających pojazd do ruchu.

Co zrobiła branża

IGKM podsumowuje także, co już zostało w komunikacji miejskiej w trosce o ochronę zdrowia i życia pracowników i pasażerów. Lista jest naprawdę imponująca:

Obszar I – Bezpieczeństwo pracowników i klientów:
1. Wydzielenie stref bezpieczeństwa dla kierowców w pojazdach.
2. Uszczelnienie kabin kierowców poprzez zaklejenie m.in. otworów komunikacji głosowej oraz montaż tymczasowych osłon miejsca pracy kierowcy w autobusach bezkabinowych.
3. Wyłączenie funkcjonalności tzw. ciepłego guzika w celu radykalnego ograniczenia korzystania przez pasażerów z przycisków i innych elementów dotykowych.
4. Radykalne ograniczenie działania klimatyzacji i nawiewów działających w systemie zamkniętym lub półzamkniętym, dokładniejsze wietrzenie wnętrza pojazdów np. poprzez otwarcie wszystkich drzwi na postojach.
5. Pasażer zajmujący miejsce w pojeździe powinien zachować możliwie największą odległość od innych współpasażerów – informacja graficzna o sposobie zajmowania miejsc umieszczona jest w pojeździe (zgodnie z obowiązującymi przepisami).
6. Wydzielenie stref bezpieczeństwa w obiektach/pomieszczeniach – w zależności od specyfiki (ograniczenie przebywania danej liczby pracowników w tym samym czasie w jednym pomieszczeniu (dyspozytornie, punkty socjalne, szatnie, łaźnie, etc.; zastosowanie „barier” wymuszających zachowanie odpowiedniej odległości).
7. Dezynfekcja (klient): codzienna dezynfekcja siedzisk i poręczy przy siedziskach, poręczy, kasowników biletowych/biletomatów.
8. Dezynfekcja (pracownik): codzienna dezynfekcja kabiny kierowcy, wyposażenie kierowcy w indywidualne środki dezynfekcyjne, maskę ochronną (stosowaną poza kabiną), rękawiczki, płyn dezynfekujący do stosowania poza kabiną i co godzinę podczas pracy, zastosowanie dozowników z płynem dezynfekcyjnym w punktach odpoczynku kierowcy.
9. Rezygnacja lub ograniczenie sprzedaży biletów przez kierowców.

Obszar II – Bezpieczeństwo miejsca pracy
1. Zastosowanie obostrzeń w dostępności do obiektów w stosunku do osób z zewnątrz (pomiar temperatury ciała pracownika, przejście na tryb kontaktu zdalnego z klientami i kontrahentami (jeżeli istnieje taka możliwość). Podczas pobierania dokumentów, poruszania się poza autobusem (tramwajem) np. przystanek, pętla, dyspozytornia należy stosować maskę. Dyspozytorzy mierzą temperaturę kierowcom (motorniczym) przed wydaniem dokumentów. Na dyspozytorni zasada przebywania maksymalnie 1 osoby/15 m2 oraz zachowany odstęp minimum 2 metrów.
2. Rewizja stosowanych procedur oraz obiegu dokumentów – częsciowa rezygnacja np. z konieczności podpisywania czy kwitowania dokumentów takich jak karty drogowe
3. Zastosowanie pracy dwuzmianowej lub zdalnej (jeżeli istnieje taka możliwość).
4. Przeprowadzanie codziennej dezynfekcji obiektów, pomieszczeń oraz stanowisk pracy (w przypadku pracy dwuzmianowej dezynfekcja pomieszczeń/stanowisk pracy pomiędzy zmianami).
5. Wyposażenie pracowników w płyny dezynfekcyjne (dodatkowo montaż dozowników płynu dezynfekcyjnego w miejscach ogólnodostępnych).
6. Wyposażenie pracowników w rękawiczki oraz maski ochronne.

Obszar III – Postępowanie w przypadku zakażenia wirusem COVID-19 u klienta – stosowanie zaleceń GIS
1. Opracowanie i przekazanie pracownikom procedury postępowania na piśmie.
2. Wyznaczenie w obiekcie/obiektach miejsc izolowania.

W przypadku zakażenia wirusem COVID-19 u pasażera/klienta:

• uruchomienie kanału komunikacji interwencyjnej w firmie (np. z dyspozytorem, nadzorem ruchu lub inną wyznaczoną osobą) celem pozyskania wsparcia,
• w pierwszej kolejności odizolowanie klienta od przestrzeni społecznej w pojeździe lub obiekcie do chwili otrzymania kolejnych zaleceń,
• powiadomienie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej oraz postępowanie zgodnie z zaleceniami;
• niezwłoczne wyłączenie pojazdu ze świadczenia usług przewozowych,
• dezynfekcja pojazdu/obiektu w którym przebywał klient,
• ustalenie pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem i podjęcie działań prewencyjnych (ewentualna izolacja),

Postępowanie w przypadku zakażenia wirusem COVID-19 u pracownika:
1. Na terenie firmy – jeśli do stwierdzenia podejrzenia doszło np. na dyspozytorni – oczekuje on na dalsze decyzje w miejscu odosobnionym, przeznaczonym do izolacji. Pozostali pracownicy pobierają dokumenty nie wchodząc na teren dyspozytorni (przez okno). Pomieszczenie dyspozytorni profilaktycznie zostaje zdezynfekowane, a osoby, które miały kontakt do czasu wyjaśnienia sprawy przebywają na kwarantannie – do czasu przeprowadzenia dezynfekcji.
2. Poinformowanie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.
3. Dezynfekcja pomieszczeń/pojazdu/obiektów/maszyn i urządzeń z którymi pracownik miał kontakt.
4. Ustalenie osób z którymi pracownik miał kontakt i podjęcie działań prewencyjnych – wysłanie pracowników na kwarantannę.